مدیر بایدن می گوید ایالات متحده به اشتباه مجوز امنیتی اوپنهایمر را در سال 1954 لغو کرد.

اوپنهایمر، یک فیزیکدان نظری، ریاست آزمایشگاه فوق سری لوس آلاموس را بر عهده داشت که در زمان پرزیدنت فرانکلین روزولت به عنوان خانه پروژه منهتن برای ساخت اولین بمب اتمی در طول جنگ جهانی دوم تأسیس شد.

سناتور پاتریک لیهی از ورمونت در توییتر گفت: “من از معاون انرژی گرانهولم به خاطر لغو تصمیم ناقص AEC در سال 1954 برای لغو مجوز امنیتی رابت اوپنهایمر قدردانی می کنم.”

(رویترز) – دولت بایدن روز جمعه تصمیم کمیسیون انرژی اتمی آمریکا (AEC) در سال 1954 مبنی بر لغو مجوز امنیتی رابرت اوپنهایمر، که به دلیل کارش در پروژه منهتن به عنوان “پدر بمب اتمی” شناخته می شود، لغو کرد.

شواهد تاریخی نگران‌کننده‌تر نشان می‌دهد که تصمیم برای بازنگری مجوز دکتر اوپنهایمر کمتر به نگرانی واقعی برای امنیت داده‌های محدود مربوط می‌شود و بیشتر به تمایل رهبری سیاسی AEC برای بی‌اعتبار کردن مربوط می‌شود. دکتر اوپنهایمر در مناظره های عمومی در مورد سیاست تسلیحات هسته ای.”

او قبل از استفاده از سلاح ها در بمباران هیروشیما و ناکازاکی، اولین انفجار بمب اتمی را در صحرای نیومکزیکو با نام رمز “ترینیتی” نظارت کرد.

پس از جنگ، اوپنهایمر با گسترش تسلیحات هسته ای و توسعه بمب هیدروژنی مخالفت کرد، مواضعی که گرانهولم در دستور خود پیشنهاد کرد باعث شد AEC مجوز امنیتی او را لغو کند.

(گزارش توسط Dan Whitcomb؛ ویرایش توسط Bill Berkrot)



منبع

گرانهولم در این دستور کتبی گفت: «مسئله اوپنهایمر به مردی مربوط می‌شود که مدت‌ها قبل، نقشی ضروری و منحصربه‌فرد در تلاش‌های جنگی ایفا کرده بود، مردی که وفاداری و عشق به کشورش هرگز به طور جدی مورد تردید قرار نگرفت.

نوشته دن ویتکام

او یک آمریکایی وفادار بود که در معرض یک خطای قضایی فاحش قرار گرفت و این اقدام مدت ها به تعویق افتاده بود.»

جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی، در یک دستور کتبی گفت که AEC که از آن زمان منحل شده بود، زمانی که مجوز امنیتی اوپنهایمر را حدود 70 سال پیش لغو کرد، به انگیزه های سیاسی عمل کرد. اوپنهایمر در سال 1967 درگذشت.