محاکمه بریتنی گرینر در بحبوحه تشدید دیپلماسی از سر گرفته شد

ترامپ گفت: «او کاملاً یکی از بدترین افراد در جهان است و به او آزادی داده خواهد شد، زیرا یک فرد بالقوه خراب و مملو از مواد مخدر به روسیه می رود.

در اقدامی خارق‌العاده، آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه هفته گذشته با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، صحبت کرد و از او خواست تا توافقی را بپذیرد که بر اساس آن گرینر و پل ویلان، آمریکایی زندانی در روسیه به دلیل محکومیت جاسوسی، آزاد خواهند شد.

این داستان در ابتدا در لس آنجلس تایمز ظاهر شد.



منبع

ستاره WNBA و دارنده دو مدال طلای المپیک روز سه‌شنبه، یک ماه پس از آغاز محاکمه، به دادگاه باز می‌گردد که در صورت محکومیت ممکن است با ۱۰ سال زندان مواجه شود. با پیشرفت محاکمه، دولت بایدن با درخواست های فزاینده ای برای اقدام برای آزادی او مواجه شده است.

«اگر در واقع از او به عنوان یک ابزار چانه‌زنی سیاسی استفاده شود – و دولت قبلاً او را به‌طور نادرست بازداشت کرده است، احتمالاً به این دلیل که فکر می‌کنند از او به عنوان یک پیاده سیاسی استفاده می‌شود – ممکن است حکم بسیار مهمی را به عنوان راهی برای حداکثر کردن اعمال کنند. تام فایرستون، وکیل دادگستری، به آسوشیتدپرس گفت.

بریتنی گرینر، ستاره WNBA و دارنده دو مدال طلای المپیک، با وکلای خود که در یک قفس در اتاق دادگاه قبل از جلسه دادگاه، در خیمکی درست خارج از مسکو، روسیه، سه شنبه، 26 ژوئیه 2022 ایستاده اند، صحبت می کند. بریتنی گرینر، ستاره بسکتبال آمریکایی، سه شنبه بازمی گردد. به دادگاهی در روسیه برای محاکمه طولانی مدت او به اتهام مواد مخدر که ممکن است برای او 10 سال زندان به همراه داشته باشد.  (AP Photo/Alexander Zemlianichenko، Pool)

با این حال، یک وکیل واشنگتن که قبلاً مشاور حقوقی مقیم سفارت ایالات متحده در مسکو بود، گفت که هیچ الزام رسمی برای محکومیت قبل از مبادله وجود ندارد.

برای تقویت پرونده او، وکلای مدافع او شاهدان شخصیتی از تیم روسی او، UMMC Ekaterinburg را فراخواندند و از پزشکان شهادت دادند مبنی بر اینکه برای او حشیش به عنوان درمانی برای درد تجویز شده است. درمان دارویی ماری جوانا در روسیه قانونی نیست.

اگرچه جزییات این پیشنهاد مخفی مانده است، اما اعلام عمومی بلینکن در مورد یک پیشنهاد در تضاد با کنوانسیون مخفی نگه داشتن مذاکرات آزادی زندانیان بود. هنگامی که ترور رید آمریکایی که به خاطر حمله به یک افسر پلیس دوران محکومیت خود را می گذراند، در ماه آوریل در ازای یک قاچاقچی مواد مخدر روسی آزاد شد، هیچ سرنخی از مبادله قریب الوقوع به دست نیامد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که روسیه به پیشنهاد دولت آمریکا پاسخی “بد نیت” داده است، پیشنهاد متقابلی که مقامات آمریکایی آن را جدی نمی دانند. او از توضیح بیشتر خودداری کرد.

همچنین بر فشارهای عمومی که کاخ سفید برای آزادی گرینر با آن روبه‌رو شده است، تأکید می‌کند که واکنش‌هایی را به همراه داشته است. رئیس جمهور سابق ترامپ به شدت از این پیشنهاد انتقاد کرد که به گفته افراد آشنا، مبادله گرینر و ویلان با تاجر بدنام اسلحه ویکتور بوت را پیش بینی می کند.

تماس لاوروف-بلینکن همچنین بالاترین سطح تماس شناخته شده بین واشنگتن و مسکو از زمان اعزام نیروهای روسیه به اوکراین در بیش از پنج ماه پیش بود. این ارتباط مستقیم خطر تضعیف پیام اصلی به متحدان ایالات متحده را به همراه دارد مبنی بر اینکه منزوی کردن روسیه می‌تواند باعث خروج نهایی نیروها از اوکراین شود.

مقامات روسی هیچ اشاره علنی به پیشرفت بلینکن در تماس خود با لاوروف نداده‌اند و تنها با صدور بیانیه‌ای از آمریکایی‌ها خواسته‌اند که موضوع را از طریق “دیپلماسی آرام و بدون انتشار اطلاعات گمانه‌زنی” دنبال کنند.

روسیه بارها از اظهارات آمریکا در مورد این پرونده ابراز ناراحتی کرده و گفته است که این اظهارات نشان دهنده بی احترامی به قوانین روسیه است.

تبرئه در پیگردهای کیفری روسیه نادر است – کمتر از 1٪ موارد. احکام قابل تعلیق است.

وکلای او می گویند که امیدوارند چنین شهادتی موجب ملایمت قاضی شود، قاضی که به گفته آنها طبق قوانین روسیه، آزادی عمل برای بررسی عوامل کاهش دهنده وجود دارد.

از زمانی که بریتنی گرینر آخرین بار در دادگاه خود به دلیل نگهداری حشیش حاضر شد، مسئله سرنوشت او از یک دادگاه کوچک و تنگ در حومه مسکو به بالاترین سطح دیپلماسی روسیه و آمریکا گسترش یافته است.

اگر محکومیت یک نتیجه قطعی باشد، به طور بالقوه یک گام رو به جلو نیز خواهد بود. مقامات روسی گفته اند تا زمانی که روند قضایی تکمیل نشود، گرینر ممکن است آزاد شود.

گرینر که از قفس متهم در دادگاهی که به سختی 12 نفر را در خود جای می‌دهد صحبت می‌کرد، اذعان کرد که وقتی در فوریه در فرودگاه مسکو دستگیر شد، قوطی‌های ویپ حاوی روغن شاهدانه در چمدانش وجود داشت. اما او می‌گوید که هیچ قصد مجرمانه‌ای نداشته است و قوطی‌ها به چمدان‌هایش ختم شده است، زیرا او با عجله مشغول جمع‌آوری وسایل بوده است. گرینر برای یک تیم بسکتبال زنان روسیه در خارج از فصل WNBA بازی کرد.

بریتنی گرینر در حالی که در یک قفس در دادگاه ایستاده بود، قبل از جلسه دادگاه در خیمکی، درست خارج از مسکو، هفته گذشته با وکلای خود صحبت می کند. (الکساندر زملیانیچنکو / آسوشیتدپرس)

او همچنین گفت که با توجه به تعهد علنی دولت بایدن به تضمین آزادی ویلان و گرینر، روسیه «ممکن است بخواهد اجازه دهد این موضوع برای مدتی طولانی‌تر انجام شود و سعی کند امتیازات بیشتری بگیرد».