مجمع سازمان ملل ساعاتی پس از حملات روسیه درباره اوکراین تشکیل جلسه می دهد

روسیه اخیراً قطعنامه مشابه اما از نظر قانونی الزام آور شورای امنیت سازمان ملل را که الحاقات فرضی را محکوم می کرد، وتو کرد. بر اساس تصمیمی که در اوایل سال جاری اتخاذ شد، وتوهای شورای امنیت اکنون باید در مجمع عمومی توضیح داده شود.

مجمع اجازه وتو را نمی دهد و قطعنامه های آن از نظر قانونی لازم الاجرا نیستند. در طول جنگ، مجمع به درخواست روسیه از خروج، مقصر دانستن مسکو برای بحران انسانی در اوکراین و تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل رای داده است.

مجمع سازمان ملل قرار بود بعدازظهر گرد هم بیاید تا قطعنامه‌ای را بررسی کند که «رفراندم‌ها» را محکوم می‌کند و الحاقات را غیرقانونی می‌داند.

سازمان ملل متحد (AP) – مجمع عمومی سازمان ملل قرار بود روز دوشنبه بحثی را در مورد اینکه آیا باید از روسیه درخواست کند مسیر خود را در مورد الحاق چهار منطقه اوکراین تغییر دهد یا نه، آغاز می‌کرد، اما این بحث در حالی مطرح شد که گسترده‌ترین حملات موشکی مسکو در ماه‌ها باعث نگرانی مجدد بسیاری از جامعه بین‌المللی شد. .

نشست مجمع که قبل از رگبار باران روز دوشنبه برنامه ریزی شده بود، برای پاسخ به ادعای جذب روسیه در ماه گذشته از مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژژیا اوکراین بود. این اقدام به دنبال «رفراندم» سازمان‌دهی شده توسط کرملین صورت گرفت که دولت اوکراین و غرب آن‌ها را غیرقانونی دانسته‌اند.

این اقدام به رهبری اتحادیه اروپا همچنین از مسکو می‌خواهد که «فوری و بدون قید و شرط» الحاقات ادعایی خود را لغو کند، از همه کشورها می‌خواهد که آنها را به رسمیت نشناسند و بر خروج فوری، کامل و بدون قید و شرط نیروهای روسیه از تمام سرزمین‌های بین‌المللی به رسمیت شناخته‌شده اوکراین پافشاری کنند.

انتظار می رود در اواخر هفته رای گیری شود. روسیه خواهان رای گیری مخفی است، اقدامی غیرعادی که به خودی خود نیاز به کسب رای رویه ای دارد.

در همین حال، شورای امنیت به دلیل حق وتوی روسیه به بن بست رسیده است.



منبع

اما کشورها ممکن است از این فرصت استفاده کنند و در مورد حملات ساعات شلوغی صبح دوشنبه که حداقل 14 منطقه اوکراین از جمله پایتخت کیف را هدف قرار دادند و حداقل 11 نفر را کشتند، صحبت کنند. روسیه اعلام کرد که تاسیسات نظامی و انرژی را هدف قرار داده است. اما برخی از موشک ها به مناطق غیرنظامی اصابت کرد.

روسیه اعلام کرد که به انتقام حمله «تروریستی» اوکراینی روز شنبه به یک پل مهم می‌پردازد. میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین، اتهام پل را «حتی برای روسیه خیلی بدبینانه» خواند.