متا شبکه تبلیغاتی روسیه را که اروپا را هدف قرار می دهد غیرفعال می کند

سپس از حساب‌های جعلی رسانه‌های اجتماعی برای پخش پیوندهایی به داستان‌های اخبار جعلی و سایر پست‌ها و ویدئوهای طرفدار روسیه در فیس‌بوک و اینستاگرام و همچنین پلتفرم‌هایی از جمله تلگرام و توییتر استفاده شد. این شبکه در طول تابستان فعال بود.

پوشش AP در مورد اطلاعات نادرست را در https://apnews.com/hub/misinformation دنبال کنید.



منبع

این شرکت که مالک فیس‌بوک و اینستاگرام است، گفت قبل از اینکه بتواند مخاطبان زیادی پیدا کند، این عملیات را شناسایی و غیرفعال کرد. با این وجود، فیس بوک گفت که این بزرگترین و پیچیده ترین تلاش تبلیغاتی روسیه بوده است که از زمان آغاز تهاجم به آن دست یافته است.

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و دولت‌های اروپایی تلاش کرده‌اند تا تبلیغات و اطلاعات نادرست کرملین را خفه کنند و تنها شاهد تغییر تاکتیک‌های روسیه بودند.

محققان گفتند که نمی توانند مستقیماً این شبکه را به دولت روسیه نسبت دهند. اما آگرانوویچ به نقش دیپلمات‌های روسی اشاره کرد و گفت که این عملیات بر برخی تاکتیک‌های پیچیده، از جمله استفاده از چندین زبان و وب‌سایت‌های تقلبی که با دقت ساخته شده است، متکی است.

بن نیمو که اطلاعات تهدیدات جهانی را برای متا هدایت می کند، گفت: «در حالی که شکست خورد، مهم است زیرا جهت جدیدی برای عملیات اطلاعات نادرست چین است.

متا روز سه شنبه فاش کرد که یک شبکه گسترده اطلاعات نادرست که منشأ آن در روسیه است، به دنبال استفاده از صدها حساب کاربری جعلی در رسانه های اجتماعی و ده ها وب سایت خبری ساختگی برای پخش نکات صحبت کرملین در مورد تهاجم به اوکراین بود.

دیوید آگرانوویچ، مدیر اخلال تهدید متا گفت: «در چند مورد، محتوای عملیات توسط صفحات رسمی فیس بوک سفارتخانه های روسیه در اروپا و آسیا تقویت شد. من فکر می‌کنم این احتمالاً بزرگترین و پیچیده‌ترین عملیات روسیه است که از زمان آغاز جنگ اوکراین در اوایل سال جاری مختل شده است.»

این عملیات تنها به مخاطبان آمریکایی محدودی رسید، و برخی از پست‌ها تنها یک نامزدی دریافت کردند. این پست‌ها همچنین حرکات آماتوری انجام دادند که نشان می‌داد آمریکایی نیستند، از جمله برخی اشتباهات ناشیانه زبان انگلیسی و عادت به پست گذاشتن در ساعات کاری چینی.

___

این یافته‌ها هم وعده شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی برای نظارت بر سایت‌هایشان و هم خطری را که اطلاعات نادرست همچنان ایجاد می‌کند، برجسته کرد.

علیرغم ناکارآمدی آن، این شبکه قابل توجه است زیرا این اولین شبکه ای است که توسط متا شناسایی شد که پیش از انتخابات میان دوره ای امسال آمریکایی ها را با پیام های سیاسی هدف قرار داد. پست‌های چینی از یک حزب یا طرف دیگر حمایت نمی‌کردند، اما به نظر می‌رسید قصد برانگیختن دو قطبی‌سازی را دارند.

محققان شرکت متا پلتفرمز، که در منلو پارک، کالیفرنیا مستقر است، همچنین شبکه بسیار کوچکتری را افشا کردند که از چین سرچشمه گرفته بود و سعی در انتشار محتوای سیاسی تفرقه‌انگیز در ایالات متحده داشت.

پیامی که به سفارت روسیه در واشنگتن دی سی ارسال شده بود و خواستار پاسخگویی به اقدامات اخیر متا شده بود، بلافاصله پس داده نشد.

فعالیت های این شبکه ابتدا مورد توجه خبرنگاران تحقیقی در آلمان قرار گرفت. زمانی که متا تحقیقات خود را آغاز کرد متوجه شد که بسیاری از حساب های جعلی قبلاً توسط سیستم های خودکار فیس بوک حذف شده اند. هزاران نفر صفحات فیس بوک این شبکه را دنبال می کردند که در اوایل سال جاری غیرفعال شد.

“ویدئو: صحنه سازی دروغین در بوچا فاش شد!” یکی از اخبار جعلی را ادعا کرد که اوکراین را مسئول قتل عام صدها اوکراینی در شهری تحت اشغال روس‌ها می‌دانست.

از زمان آغاز جنگ در فوریه، کرملین از اطلاعات نادرست آنلاین و تئوری های توطئه در تلاش برای تضعیف حمایت بین المللی از اوکراین استفاده کرده است. گروه‌های مرتبط با دولت روسیه اوکراین را به ترتیب دادن حملات متهم کرده‌اند، ادعاهای بی‌اساس در ساخت سلاح‌های زیستی ایالات متحده را عامل جنگ می‌دانند و پناهندگان اوکراینی را به‌عنوان جنایتکار و متجاوز به عنف معرفی می‌کنند.

این عملیات شامل بیش از 60 وب سایت بود که برای تقلید از سایت های خبری قانونی از جمله روزنامه گاردین در بریتانیا و اشپیگل آلمان ایجاد شده بودند. با این حال، به جای اخبار واقعی گزارش شده توسط آن رسانه ها، سایت های جعلی حاوی پیوندهایی به تبلیغات و اطلاعات نادرست روسیه درباره اوکراین بودند. بیش از 1600 حساب فیس بوک جعلی برای گسترش تبلیغات به مخاطبان در آلمان، ایتالیا، فرانسه، بریتانیا و اوکراین استفاده شد.