قضاوت کنید تا دلایلی را در مورد رد تعقیب اسناد طبقه بندی شده ترامپ بشنوید

فورت پیرس، فلوریدا (AP) – یک قاضی فدرال پنج شنبه استدلال هایی را در مورد رد پرونده اسناد طبقه بندی شده علیه دونالد ترامپ می شنود، و وکلای او تاکید می کنند که رئیس جمهور سابق این حق را داشت که سوابق حساس را در زمانی که سفید را ترک کرد، نگه دارد. خانه و به سمت فلوریدا حرکت کرد.

این اختلاف بر روی تفسیر تیم ترامپ از قانون سوابق ریاست جمهوری متمرکز است که به گفته آنها به او این اختیار را می دهد که اسناد را شخصی معرفی کند و پس از ریاست جمهوری خود آنها را در اختیار داشته باشد.

در مقابل، تیم بازپرس ویژه جک اسمیت می‌گوید پرونده‌هایی که ترامپ متهم به در اختیار داشتن آنها سوابق ریاست‌جمهوری است، نه شخصی، و این قانون شامل اسناد طبقه‌بندی‌شده و فوق‌محرمانه مانند اسنادی که در املاک مار-آ-لاگو نگهداری می‌شود، نمی‌شود. در فلوریدا.

دادستان ها نوشتند: «قانون سوابق ریاست جمهوری ترامپ را از قانون کیفری مستثنی نمی کند، به او این حق را نمی دهد که سوابق بسیار محرمانه ریاست جمهوری را به صورت یکجانبه به عنوان سوابق شخصی اعلام کند، یا از او در برابر تحقیقات جنایی محافظت کند – چه رسد به اینکه به او اجازه دهد بدون مجازات از تحقیقات فدرال جلوگیری کند». در پرونده دادگاه هفته گذشته

مشخص نیست که آیلین کانن، قاضی منطقه ای ایالات متحده چه زمانی ممکن است حکم صادر کند، اما نتیجه تعیین خواهد کرد که آیا پرونده ادامه دارد یا، همانطور که وکلای ترامپ امیدوارند، قبل از رسیدن به هیئت منصفه، از آن خارج شود – اقدامی نادر برای یک قاضی.

همچنین انتظار می‌رود که کانن، که از سوی ترامپ به سمت نیمکت‌نشینی برگزیده شده بود، پنج‌شنبه استدلال‌هایی را درباره یک طرح جداگانه اما مرتبط تیم ترامپ بشنود که می‌گوید اساسنامه‌ای که بخش عمده اتهامات جنایی را تشکیل می‌دهد – حفظ عمدی اطلاعات دفاع ملی را جرم می‌داند. بر اساس قانون اساسی مبهم است زیرا در مورد رئیس جمهور سابق اعمال می شود.

تعجب آور نیست که وکلای مدافع به دنبال رد پرونده بر اساس قانون سوابق ریاست جمهوری هستند، زیرا تیم حقوقی از زمان جستجوی FBI در اوت 2022 از مار-آ-لاگو، مکرراً به این قانون استناد کرده است.

این قانون که در سال 1978 تصویب شد، رؤسای جمهور را ملزم می‌کند که پس از ترک سمت خود، سوابق ریاست جمهوری خود را برای مدیریت به دولت ایالات متحده – به‌ویژه اداره بایگانی و اسناد ملی – منتقل کنند، اگرچه آنها مجاز به نگهداری سوابق شخصی، از جمله خاطرات و یادداشت‌هایی هستند که کاملاً خصوصی هستند. و برای تجارت دولتی آماده نیست.

وکلای ترامپ گفته اند که او اسنادی را که با خود به مارآلاگو برده است، به عنوان دارایی شخصی تعیین کرده است، که به گفته دادستان ها شامل اطلاعات فوق سری و اسناد مربوط به برنامه های هسته ای و توانایی های نظامی ایالات متحده و دشمنان خارجی است.

کانن در گذشته گفته بود که وضعیت ترامپ به عنوان رئیس جمهور سابق را متمایز از سایرینی می داند که سوابق طبقه بندی شده را حفظ کرده اند.

پس از اینکه تیم ترامپ در سال 2022 از وزارت دادگستری شکایت کرد تا سوابق او را پس بگیرد، کانن یک استاد ویژه را منصوب کرد تا اسنادی را که در جریان جستجوی مار-آ-لاگو FBI گرفته شده بود، بررسی کند. این انتصاب بعداً توسط دادگاه تجدید نظر فدرال لغو شد.

اخیراً، حتی زمانی که کانن به نفع تیم اسمیت در مورد یک سؤال رویه‌ای رای می‌داد، این پرونده را به‌عنوان «اولین تعقیب کیفری یک رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده – زمانی که مرجع اصلی طبقه‌بندی کشور بر بسیاری از اسناد بازپرس ویژه بود» توصیف کرد. اکنون به دنبال این است که از او (و وکیل تایید شده او) خودداری کند – در پرونده ای بدون اتهام انتقال یا تحویل اطلاعات دفاع ملی.”

ترامپ در فلوریدا با 40 مورد جنایت مواجه است که او را متهم به نگهداری عمدی ده ها سند محرمانه و رد درخواست های دولت برای بازگرداندن آنها پس از ترک کاخ سفید می کند. دادستان ها در پرونده های اخیر دادگاه بر دامنه رفتار مجرمانه ای که به گفته آنها انتظار دارند در محاکمه ثابت شود، تأکید کرده اند و در یکی از آنها گفته اند که «هیچ موردی در تاریخ آمریکا وجود نداشته است که در آن یک مقام سابق رفتاری مشابه رفتار ترامپ داشته باشد. ”

به عنوان مثال، آنها ادعا می کنند که ترامپ عمداً برخی از حساس ترین اسناد کشور را نگه داشته است – تنها بخشی از آنها را در صورت درخواست آرشیو ملی بازگرداند – و سپس از وکیل خود خواسته است که سوابق را مخفی کند و با گفتن نه به FBI دروغ بگوید. دیگر در اختیار آنها بود. او همچنین متهم است که کارکنان را برای حذف فیلم‌های نظارتی که نشان می‌دهد جعبه‌هایی از اسناد در حال جابجایی در ملک است، دعوت کرده است.

این جلسه دومین جلسه این ماه در این پرونده در فلوریدا است، یکی از چهار موردی که ترامپ در تلاش برای بازپس گیری کاخ سفید در سال جاری با آن مواجه است. کانن در 1 مارس استدلال هایی را درباره زمان تعیین تاریخ محاکمه شنید، اما فوراً حکم نکرده است. هر دو طرف تاریخ تابستانی را برای شروع محاکمه پیشنهاد کرده اند.

منبع