فوتبال ایالات متحده پرچم ایران را منهای نشان جمهوری اسلامی نشان می دهد


دوحه، قطر (AP) – همزمان با ادامه اعتراضات سراسری برای به چالش کشیدن حکومت دینی تهران، تیم فوتبال مردان آمریکا نمایش پرچم ملی ایران را در شبکه های اجتماعی بدون نشان جمهوری اسلامی آغاز کرده است.

اکانت توییتر تیم مردان آمریکا روز یکشنبه بنری با بازی های تیم در مرحله گروهی به نمایش گذاشت که پرچم ایران فقط رنگ های سبز، سفید و قرمز آن را نشان می داد. همین امر را می توان در پستی در حساب های فیس بوک و اینستاگرام خود مشاهده کرد که مجموع امتیازات تا کنون در گروه خود را نشان می دهد.

تیم مردان ایالات متحده بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. با این حال، غیبت این نشان در حالی صورت می‌گیرد که تظاهرات‌های چند ماهه حکومت ایران را از زمان مرگ مهسا امینی 22 ساله در 16 سپتامبر که توسط پلیس اخلاق کشور بازداشت شده بود، به چالش کشیده است.

به گفته فعالان حقوق بشر در ایران، یک گروه مدافع در پی تظاهرات، اعتراضات از زمان شروع خود حداقل 450 کشته و بیش از 18000 نفر دستگیر شده اند.

ایران ماه‌ها است که آمار تلفات یا دستگیری‌ها را منتشر نکرده است و بدون ارائه مدرک ادعا می‌کند که اعتراضات توسط دشمنانش در خارج از کشور از جمله ایالات متحده تحریک شده است.

به گفته کمیته حمایت از خبرنگاران، تهران همچنین دسترسی مطبوعات را محدود کرده و بیش از 63 خبرنگار و عکاس را از زمان شروع تظاهرات بازداشت کرده است که پوشش ناآرامی ها را بسیار دشوارتر کرده است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل و فدراسیون فوتبال آن بلافاصله به درخواست اظهارنظر پاسخ ندادند. رسانه‌های دولتی ایران هنوز وجود این نشان را در حساب‌های تیم مردان ایالات متحده تایید نکرده بودند، اگرچه نظرات در فضای مجازی منتشر شد.

نشان جمهوری اسلامی که در سال 1980 طراحی شد، چهار منحنی است که شمشیر بین آنها قرار دارد. بیانگر ضرب المثل اسلامی است: «لا اله الا الله». همچنین شبیه گل لاله یا نیلوفر آبی است.

در بالا و پایین پرچم 22 کتیبه «خدا اکبر» نیز وجود دارد که تاریخ وقوع انقلاب اسلامی در تقویم ایرانی را گرامی می دارد.

پرچم به محل بحث در جام جهانی تبدیل شده است. حامیان ظاهراً طرفدار دولت آن را تکان داده و بر سر تظاهرات کنندگان در مورد مرگ امینی فریاد می زنند. برخی دیگر در مسابقات پرچم شیر و خورشید ایران را به اهتزاز درآورده اند که نشان حاکم سابق آن، شاه محمدرضا پهلوی فقید است.

نیروهای امنیتی بیشتری را می توان در آخرین بازی ایران مقابل ولز مشاهده کرد. در پایتخت تهران، پلیس ضد شورش – همان پلیس هایی که اعتراضات را سرکوب می کنند – پرچم ایران را پس از پیروزی ولز به اهتزاز درآوردند که خشم تظاهرکنندگان را برانگیخت.

تیم ملی روز سه شنبه به مصاف آمریکا خواهد رفت.

___

جان گامبرل را در توییتر در www.twitter.com/jongambrellAP دنبال کنید.





منبع