فعالان از تعطیلات به مناسبت تولد دیکتاتور فیلیپین انتقاد کردند

مارکوس بزرگ، خانواده و دوستانش پس از برکناری او توسط قیام «قدرت مردم» در سال 1986 به تبعید آمریکا رانده شدند.

در بیانیه ریاست جمهوری که به امضای دبیر اجرایی مارکوس جونیور و مارکوس جونیور رسیده است، آمده است: «بجا و مناسب است که به مردم استان ایلوکوس نورته فرصت کامل داده شود تا با مراسم مناسب جشن بگیرند و در این مراسم شرکت کنند. در فیس بوک ارسال شده است.

او در سال 1989 در هاوایی بدون اعتراف به اشتباه در میان اتهامات غارت و جنایات حقوق بشری درگذشت. دادگاه هاوایی بعداً او را مسئول نقض گسترده حقوق بشر دانست و 2 میلیارد دلار از دارایی اش را برای غرامت بیش از 9000 فیلیپینی که علیه او به دلیل شکنجه، حبس، قتل های فراقانونی و ناپدید شدن شکایت کردند، تعیین کرد.



منبع

منتقدان می‌گویند کمپین رسانه‌های اجتماعی با بودجه مناسب برای تجلی تصویر مارکوزها به بازگشت سیاسی خیره‌کننده این خانواده کمک کرده است.

فعالان حقوق بشر طی کنفرانس خبری مجموعه ای از اعتراضات را در 21 سپتامبر به مناسبت پنجاهمین سالگرد اعلام حکومت نظامی مارکوس اعلام کردند.

مارکوس جونیور که در ماه ژوئن پس از پیروزی قاطع در انتخابات ریاست جمهوری را بر عهده گرفت، روز دوشنبه به مناسبت صد و پنجمین سالگرد تولد پدر همنام خود، اعلام تعطیلی عمومی غیرکاری در استان ایلوکوس نورته را صادر کرد. دیکتاتور در سال 1986 در یک شورش طرفدار دموکراسی تحت حمایت ارتش سرنگون شد.

جئالوگو پرسید: «اینجا چه چیزی جشن گرفته می‌شود؟» این مانند تف کردن به تاریخ و یاد مردمی است که توسط دیکتاتوری قربانی شده‌اند.

رودریگو دوترته، سلف مارکوس جونیور، همچنین اجازه داده بود که تولد رئیس جمهور فقید به عنوان تعطیلات در ایلوکوس نورته برگزار شود. اما فعالان حقوق بشر به‌ویژه از اقدامات رئیس‌جمهور جدید که آنها گمان می‌کنند قصد دارد چهره پدرش و خانواده مارکوس را سفید کند، نگران شده‌اند.

هیچ اظهارنظری فوری از سوی مارکوس جونیور وجود نداشت، اما مقامات کلیدی وی پیروزی انتخاباتی او در 9 مه را به عنوان بازتابی از اعتماد و اعتماد مردم فیلیپین به او، علیرغم اتهاماتی که به پدرش و خانواده‌اش مطرح شد، که مارکوس جونیور آن را “دروغ” خوانده بود، ذکر کردند. “

گوندولین پیمنتل گانا، یکی از مقامات سابق کمیسیون حقوق بشر، گفت که اعلامیه تعطیلات مارکوس جونیور “گام دیگری برای تجدید نظر در تاریخ” بود. پدر فقید او که یک سیاستمدار مخالف بود، پس از اینکه مارکوس فیلیپین را در سال 1972 تحت حکومت نظامی قرار داد، به زندان افتاد.

مورخ فیلیپینی، فرانسیس ژالوگو، گفت که اعلام تعطیلات مارکوس جونیور کاملاً در تضاد با اقدامات دیگر کشورها برای استفاده از اماکن تاریخی مرتبط با دیکتاتورها به عنوان هشداری علیه حکومت ظالم است. او به یک نشانگر سنگی در خارج از زادگاه آدولف هیتلر در اتریش اشاره کرد که دموکراسی را ترویج می‌کند، فاشیسم را محکوم می‌کند و به تعداد عظیم قربانیان او ادای احترام می‌کند.

ساتور اوکامپو، که در دهه 1970 به عنوان یک شورشی مظنون کمونیست دستگیر و تحت شکنجه دیکتاتوری مارکوس قرار گرفت، در یک کنفرانس خبری آنلاین از اقدام مارکوس جونیور برای تجلیل از پدرش انتقاد کرد «در حالی که قربانیان دیکتاتوری حتی به عدالت حتی به عدالت نرسیده اند. در مبارزات انتخاباتی ما، ثروت غارت شده برگردانده نشده است و تا به حال حتی یک نشانه عذرخواهی وجود ندارد.»

مانیلا، فیلیپین (AP) – فعالان حقوق بشر در فیلیپین روز شنبه اقدام رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور برای اعلام روز تولد پدر فقیدش، یک دیکتاتور مخلوع، را به عنوان تعطیلات ویژه در استان شمالی خود رد کردند.

او گفت: «ما اجازه نخواهیم داد که آنها از این موضوع دور شوند.