عکس مخفیانه ای که آخرین باری که یک بمب افکن رادارگریز رونمایی شد، گرفته شده نشان می دهد که چرا برخی از قسمت های B-21 جدید هنوز مخفی هستند.

یک بمب افکن رادارگریز B-2 نیروی هوایی ایالات متحده.Mai/Getty Images

مردم یک تاکسی B-2 را در حال فرار برای اولین پرواز خود در پالمدیل، کالیفرنیا در 17 ژوئیه 1989 تماشا می کنند.باب ریها جونیور/گتی ایماژ

  • این ممکن است تلاشی برای جلوگیری از آنچه در آخرین باری که یک بمب افکن رادارگریز رونمایی شد اتفاق افتاد.

هنگامی که روز بزرگ فرا رسید، نیروهای امنیتی جمعیت را حداقل 200 فوت از جلوی هواپیما نگه داشتند، در حالی که هلیکوپتر هیویی که در ارتفاع پایین پرواز می کرد مراقب متجاوزان بود. اما سسنا در حالی که هارتنشتاین عکس پشت سر هم عکس می گرفت، بدون توجه به بالای سرش حلقه زد.

این تیم چندین ایده را در نظر گرفت، از جمله پرواز بالن هوای گرم بر فراز B-2، که به دلایل ایمنی رها شد. در نهایت متوجه شدند که اطلاعیه FAA به هوانوردان – هشداری که به نام NOTAM شناخته می‌شود – پروازها را در منطقه‌ای که ارتفاع آنها بالای 1000 فوت است محدود نمی‌کند.

در 2 دسامبر، نیروی هوایی ایالات متحده بمب افکن رادارگریز جدید خود، B-21 Raider را معرفی کرد.

  • علی‌رغم تلاش‌های پنتاگون برای محدود کردن میزان دیده شدن B-2، ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بمب‌افکن به زودی از طریق مجموعه‌ای از رویدادها که ارزش یک رمان جاسوسی یا یک کمدی اسکروبال را داشتند، برای جهان قابل مشاهده شد.

    “چرا باید به آنها اهمیت دهند؟”

    بمب افکن رادارگریز B-2 پالمدیل را راه اندازی کرد

    در سال 2010، یک مهندس سابق Northrop به دلیل فروش اطلاعات طبقه بندی شده – از جمله جزئیات در مورد برد قفل موشک های مادون قرمز علیه B-2 – به چین محکوم شد.

    آیا واقعاً این همه پنهان کاری لازم است؟ عکس ها می توانند چیزهای زیادی در مورد یک سلاح به دشمن بگویند.

    مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید





  • منبع

    B-21 Raider پس از رونمایی در 2 دسامبر.نیروی هوایی آمریکا

    مایکل دورنهایم، سردبیر هفته هوانوردی و بیل هارتنشتاین، عکاس، آخر هفته قبل از رونمایی از B-2 با یک سسنا 172 اجاره ای به فرودگاه پالمدیل رفتند.

    در شاهکاری که تاریخ روزنامه نگاری هوانوردی را به ثبت رساند، خبرنگاران و عکاسان مبتکر مجله Aviation Week موفق شدند با استفاده از نادیده گرفتن اقدامات امنیتی پنتاگون، نگاهی اجمالی به B-2 داشته باشند.

    در 22 نوامبر 1988، در حالی که نگهبانان مسلح در حال گشت زنی بر روی آسفالت و یک هلیکوپتر هوی در بالای سر آن بودند، جهان فرصتی برای دیدن B-2 Spirit – سلف B-21 از نظر ظاهر و عملکرد – در همان تاسیسات Palmdale پیدا کرد.

    از سوی دیگر، برای اینکه یک هواپیما به درستی آزمایش شود، باید آشیانه را ترک کند و در معرض دید عموم قرار گیرد.

    اورستین در پادکست چک 6 هفته هوانوردی گفت: در بلندگوهایی که خبرنگاران در آن نشسته بودند، “یک مرد امنیتی بسیار حیله گر” دوربین ها و سه پایه ها را اندازه گرفت تا مطمئن شود که بلندتر از حد مجاز نیستند.

    در عوض، انتشار پس از غروب خورشید در کارخانه Northrop Grumman در Palmdale، کالیفرنیا، با بمب افکن تا حدی در داخل آشیانه انجام شد. یکی از دلایل آن ممکن است اتفاقی باشد که آخرین بار نیروی هوایی از یک بمب افکن رادارگریز رونمایی کرد.

    مقامات ایالات متحده این بار یک NOTAM صادر کردند و حریم هوایی بالای رویداد را بستند، نه اینکه مهم باشد. اورستین گفت: «آنها حتی آن را کاملاً از آشیانه بیرون نکشیدند». “حتی اگر کسی در بالا وجود داشته باشد، شما نمی توانید لبه انتهایی را ببینید.”

    راز، اما نه برای مدت طولانی

    بمب افکن B-21 Raider

    مانند B-21، تماشاگران از فاصله دور نگه داشته شدند و فقط جلوی B-2 دیده می شد. این برای کسانی که می خواستند قسمت عقب B-2 را ببینند، به خصوص لبه های عقب متمایز و اگزوزهای موتور بمب افکن بال پرنده بدون دم ناامید کننده بود، که سرنخ هایی از قابلیت های هواپیما و رادار بودن آن به دست می داد.

    تدابیر امنیتی شدید بود و مقامات به شدت میزان قابل مشاهده بودن بمب‌گذار را کنترل می‌کردند.

  • هنگامی که نیروی هوایی ایالات متحده از بمب افکن جدید رادارگریز B-21 Raider در 2 دسامبر رونمایی کرد، امنیت شدید بود.

    و اگر قدرت‌ها اهمیتی نمی‌دهند که روس‌ها حاشیه را ببینند، چرا باید به مردم آمریکا اهمیت بدهند؟» اسکات در مقاله ای درباره این عکس که در همان روز عرضه B-21 منتشر شد، به Aviation Week گفت.

    بمب افکن رادارگریز B-2 اولین پرواز Palmdale
    یک B-21 Raider تحت پوشش در جریان تمرین مراسم رونمایی آن در کارخانه 42 در پالمدیل در 1 دسامبر.نیروی هوایی ایالات متحده / هواپیمای کلاس 1 جاشوا ام. کارول

    چند روز بعد، اسکات از سرهنگ ریچارد کوچ، مدیر نیروی آزمایش ترکیبی B-2 در پایگاه هوایی ادواردز تماس گرفت. کاناپه گفت که برخی از “غیرنظامیان” قول داده بودند که سرها روی نشت می چرخند. کاناپه گفت که او به آنها گفت: “بر این موضوع غلبه کنند. ما فکر کردیم که شما در هفته هوانوردی به هر حال چنین کاری را انجام خواهید داد!”

    سی و چهار سال بعد، امنیت در مراسم B-21 هم بر روی زمین و هم در هوا شدید بود.

    مراسم عرضه B-2A در کارخانه 42 در پالمدیل در 22 نوامبر 1988.نیروی هوایی آمریکا

  • علیرغم محرمانه بودن B-21، اگر چین و روسیه بیشتر از مالیات دهندگان آمریکایی که بودجه آن را تأمین می کنند، در مورد این بمب افکن 700 میلیون دلاری بدانند، تعجب آور نخواهد بود.

    ویلیام اسکات می‌گوید: «یکی از کارکردهای رانندگی که ما را وارد این حالت کرد این بود: «هی، اگر می‌خواهند این چیز را از آشیانه بیرون بکشند، می‌توانم تضمین کنم که روس‌ها یک ماهواره بالای سر خواهند داشت.» یک ویراستار بازنشسته هفته هوانوردی، در مورد تلاش برای گرفتن عکس گفت.

    به ویژه پکن مظنون است که با سرقت گسترده مالکیت معنوی، از جمله مواد مربوط به سخت افزارهای مهم مانند موتور هواپیما، به پیشرفت سریع نظامی خود دامن می زند.

    گای نوریس، سردبیر ارشد هفته هوانوردی در این ماه نوشت: «دورنهایم چندین مدار و لمس انجام داد تا هرگونه سوء ظن احتمالی کنترل ترافیک هوایی را برطرف کند، در حالی که هارتنشتاین لنزهای تله‌فوتو مختلفی را امتحان کرد تا تضمین کند که بهترین تصاویر روز را خواهد داشت.» .

    سپس تیم برای رسیدن به ضرب الاجل هفته شکرگزاری مسابقه داد. فیلم هارتنشتاین در یک پرواز شبانه FedEx به نیویورک فرستاده شد و در صفحات هفته هوانوردی به عنوان عکسی زیبا و تمام رنگی از B-2 – لبه‌های عقب و اگزوزهای آن کاملاً قابل مشاهده است.

    بمب افکن رادارگریز B-2 نیروی هوایی ایالات متحده

    مایکل پک یک نویسنده دفاعی است که آثارش در فوربس، دیفنس نیوز، مجله فارین پالیسی و سایر نشریات منتشر شده است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی است. او را دنبال کنید توییتر و لینکدین

    روزنامه‌نگاران و تماشاگران فقط می‌توانستند جلوی هواپیما را از فاصله دور ببینند که باعث شد جزئیات آن نامشخص به نظر برسد. اما جالب‌تر این بود که این رویداد در فضای باز روی باند فرودگاه برگزار نشد.

    اولین پرواز B-21 در اواسط سال 2023 انتظار می رود، و مطمئناً عکس های بیشتری از این هواپیما در آن زمان ظاهر می شود، اگرچه مقامات برنامه می گویند که قصد دارند تا جایی که ممکن است منطقه دم بمب افکن را مخفی نگه دارند. مجله نیروهای فضایی

    مخصوصاً برای هواپیماهای رادارگریز، که دارای سطوح و اجزایی هستند که با دقت طراحی شده اند تا امواج راداری را که منعکس می کنند به حداقل برسانند، درجه خاصی از پنهان بودن قابل درک است.

    در سال 2015، اسناد افشا شده توسط ادوارد اسنودن، افشاگر آژانس امنیت ملی، حاکی از آن بود که هکرهای چینی نقشه هایی را برای F-35 دزدیده اند. چین تقریباً مطمئناً از داده های سرقت شده برای جنگنده های رادارگریز J-21 و J-31 خود استفاده کرده است که اتفاقاً شبیه F-35 هستند.

    به گفته برایان اورستین، سردبیر هفته هوانوردی، که این انتشار را پوشش می داد، مقامات “قوانین بسیار بسیار سخت دوربین” را وضع کردند و خبرنگاران را از آوردن دوربین ها و دستگاه های ضبط به مناطق خاص محدود کردند.

    اسکات گفت: زمانی که هواپیما فرود آمد، دورنهایم و هارتنشتاین “فقط گیج شده بودند.” “آنها به هیچ وجه توسط ATC فریاد نزده بودند [air traffic control] و من به آنها گفتم که حتی متوجه نشده ام که کسی به بالا نگاه کند!”

    البته، این فرض را بر این می‌گذارد که جاسوسان خارجی تاکنون اسرار را کشف نکرده‌اند.

    بمب افکن B-21 Raider