عربستان سعودی سعد المادی، آمریکایی زندانی شده به دلیل توئیت های انتقادی درباره این کشور را آزاد کرد


واشنگتن – یک آمریکایی 72 ساله که بیش از یک سال در عربستان سعودی به دلیل توئیت های انتقادی از ولیعهد سعودی زندانی شده بود، روز سه شنبه با اعضای خانواده اش در ریاض بازگشت، اما مشخص نیست که آیا پادشاهی ممنوعیت سفر به این کشور را لغو خواهد کرد یا خیر. به او اجازه دهید به خانه در فلوریدا بازگردد.

پس از اینکه عربستان سعودی روز دوشنبه سعد المادی، یک شهروند آمریکایی-سعودی دوتابعیتی و تا زمان دستگیری او، یک بازنشسته ساکن فلوریدا را آزاد کرد، تا اوایل روز سه‌شنبه، نه مقامات سعودی و نه مقامات آمریکایی علنی صحبت نکردند.

پسرش ابراهیم المادی گفت که المادی اکنون با اعضای خانواده اش که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی زندگی می کنند، در خانه است. مقامات سعودی همه اتهامات علیه ابراهیم المادی، پیر المادی را لغو کردند و وکلای آشنا به این پرونده گفتند. اما بلافاصله مشخص نبود که آیا پادشاهی ممنوعیت سفری را که برای پیروی از حکم زندان اعمال کرده بود حفظ خواهد کرد یا خیر.

‘ما از دیدن آن خوشحالیم’: کاخ سفید از برنامه عربستان سعودی برای ارسال 400 میلیون دلار به اوکراین تمجید کرد

زندانی شدن این مرد فلوریدا به دلیل توئیت‌ها یکی از چندین مورد ادعای نقض حقوق بشر بود که روابط بین محمد بن سلمان، ولیعهد و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را تیره کرد. این شامل قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار آمریکایی مقیم آمریکا در داخل کنسولگری عربستان در استانبول در سال 2018 و محکومیت‌های زندان و ممنوعیت‌های مسافرتی بود که عربستان در دوره ولیعهد به حامیان حقوق سعودی و رقبا و منتقدان قدرتمند در نظر گرفته بود. ولیعهد.

هم شاهزاده محمد و هم دولت بایدن اخیراً گام هایی در جهت احیای روابط بهتر برداشته اند. این دو کشور در یک توافق امنیتی چند دهه ای شریک هستند که در آن ایالات متحده امنیت عربستان سعودی را تامین می کند و این پادشاهی نفت خیز بازارهای جهانی را با نفت تامین می کند.

سعد ابراهیم المادی در اوت 2021، حدود سه ماه قبل از سفر به عربستان سعودی و بازداشت شدنش به دلیل توئیت های انتقادی از دولت سعودی، در یک رستوران عکس گرفته شد.  این مرد دوتابعیتی 72 ساله آمریکایی/سعودی در ماه جاری به 16 سال حبس در زندان سعودی محکوم شد.  (ابراهیم المادی از طریق AP)

سعد ابراهیم المادی در اوت 2021، حدود سه ماه قبل از سفر به عربستان سعودی و بازداشت شدنش به دلیل توئیت های انتقادی از دولت سعودی، در یک رستوران عکس گرفته شد. این مرد دوتابعیتی 72 ساله آمریکایی/سعودی در ماه جاری به 16 سال حبس در زندان سعودی محکوم شد. (ابراهیم المادی از طریق AP)

عربستان سعودی سال گذشته المادی را به ۱۶ سال زندان محکوم کرده بود و گفته بود که توئیت‌های انتقادی او در مورد نحوه اداره پادشاهی به عنوان اقدامات تروریستی علیه این کشور محسوب می‌شود.

در حالی که مقامات آمریکایی برای آزادی وی تلاش می کردند و پس از سفر بایدن در تابستان گذشته به عربستان سعودی در تلاش برای بهبود روابط با این کشور نفت خیز، دادگاه تجدید نظر عربستان حکم زندان المادی را به 19 سال افزایش داد.

ابراهیم المادی سخت و علنی برای آزادی پدرش مبارزات انتخاباتی کرده بود. پسر، دولت بایدن را تحت فشار قرار داده بود تا به طور رسمی پدرش را به عنوان بازداشتی غیرقانونی توسط پادشاهی اعلام کند، و مقامات آمریکایی را متهم کرده بود که از انتقادات در این پرونده به منظور اصلاح روابط با غول نفتی خودداری می کنند.

مربوط: یک مرد آمریکایی پس از اظهاراتی در حین زیارت مذهبی در زندان فوق امنیتی عربستان سعودی بازداشت شد

وی افزود: اکنون باید با ممنوعیت سفر مبارزه کنیم.

عربستان سعودی آزادی المادی را تایید نکرد. با این حال، پادشاهی به طور معمول زندانیان را پیش از ماه مبارک رمضان، که می تواند از سه شنبه شب آغاز شود، عفو می کند.

المادی که یک مدیر پروژه بازنشسته در ایالات متحده است، در سال 2021 هنگامی که برای دیداری دو هفته‌ای برای دیدن خانواده در پادشاهی وارد شد، دستگیر شد. پسرش می‌گوید زمانی که در بازداشت بود، با توئیت‌هایی که طی چندین سال از خانه‌اش در فلوریدا ارسال کرده بود، با مقامات سعودی مواجه شد.

سعد ابراهیم المادی در اوت 2021 در رستورانی در ایالات متحده نشسته است. المادی، 72 ساله، که شهروند عربستان سعودی و آمریکایی است، نوامبر گذشته در عربستان سعودی دستگیر شد و اخیرا به دلیل توئیت های انتقادی به 16 سال زندان محکوم شد. از دولت عربستان

سعد ابراهیم المادی در اوت 2021 در رستورانی در ایالات متحده نشسته است. المادی، 72 ساله، که شهروند عربستان سعودی و آمریکایی است، نوامبر گذشته در عربستان سعودی دستگیر شد و اخیرا به دلیل توئیت های انتقادی به 16 سال زندان محکوم شد. از دولت عربستان

توییت های المادی شامل یکی از تثبیت قدرت شاهزاده سلمان در پادشاهی و دیگری از قتل خاشقجی بود. مقامات اطلاعاتی آمریکا پیشتر به این نتیجه رسیده بودند که ولیعهد به تیم مهاجمی که خاشقجی را در داخل کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رساندند، مجوز داده است.

عبدالله علاوض، مدیر سعودی ابتکار آزادی، یک گروه مستقر در ایالات متحده که از کسانی که به ناحق بازداشت شده اند، گفت: «از آزادی سعد المادی آسوده خاطر هستیم، اما او هرگز نباید یک روز را به خاطر توئیت های بی گناه پشت میله های زندان سپری می کرد. در خاورمیانه.

علاود از ایالات متحده خواست تا به فشار برای آزادی همه مدافعان حقوق بشر و سایرین بازداشت شده در عربستان سعودی ادامه دهد.

ابتکار آزادی می‌گوید که حداقل چهار شهروند آمریکایی و یک مقیم دائم قانونی در عربستان سعودی تحت ممنوعیت سفر بازداشت شده‌اند و حداقل یک شهروند مسن‌تر آمریکایی همچنان در زندان است. بسیاری از ممنوعیت های سفر شهروندان دوگانه را هدف قرار می دهد که از حقوق بیشتر در پادشاهی حمایت می کنند، مانند حق رانندگی زنان سعودی.

ابراهیم المادی گفت که پدرش در زندان وزن زیادی از دست داده و وضعیت سلامتی او به شدت بدتر شده است.

این مقاله در ابتدا در USA TODAY منتشر شد: سعد المادی پس از زندانی شدن به دلیل توئیت های انتقادی عربستان سعودی آزاد شد.



منبع