سلامت پوتین ممکن است در حال از هم گسیختگی باشد و باید همه ما را وحشت زده کند

اطرافیان او خیلی بهتر از ما درباره وضعیت روحی پوتین می‌دانند و اگر متوجه وخامت خطرناکی شوند، یا اگر او از نظر جسمی یا ذهنی ناتوان شود، ممکن است به دنبال پایین آوردن او باشند. این سناریویی محتمل‌تر از احتمال کودتای مورد بحث است که از نارضایتی او نسبت به نحوه اداره جنگ الهام گرفته شده است. هر گونه تلاش برای سرنگونی پوتین، به ویژه اگر او در حد احتمال مقاومت کند، می تواند منجر به جنگ قدرت، بی ثباتی و هرج و مرج در سراسر کشور شود و به طور بالقوه حتی به جنگ داخلی با عواقب ناگفته ای برای روسیه و جهان منجر شود.

اما اگر برای لحظه ای تصور کنیم که او است از برخی مصیبت‌های جدی رنج می‌برید، در این صورت این عواقب بزرگی خواهد داشت. به عنوان مثال، استرس شدیدی که باید بر او فشار بیاورد می تواند به سرعت بیماری او را تشدید کند و مستقیماً بر فرآیندهای ذهنی و قضاوت او تأثیر بگذارد. حتی اگر حق با برنز باشد، خواسته‌های اداره یک کشور در هر شرایطی بسیار زیاد است، و همه ما شاهد این بوده‌ایم که بسیاری از رهبران ملی به‌نظر می‌رسند که در طول دوران ریاست‌شان پیر می‌شوند.

در حالی که شرایط امروز متفاوت است، لازم به یادآوری است که هیتلر، که با فکر فروپاشی رایش خود به طور فزاینده ای دچار اختلال شده بود، دستور داد تا تمامی امکانات اقتصادی، صنعتی، حمل و نقل، نظامی و ارتباطی در آلمان نابود شوند. از آنجایی که دستورات شیطانی هیتلر رد شد، باید امیدوار باشیم که کسانی که در زنجیره فرماندهی هسته‌ای پوتین هستند نیز اگر به آنها گفته شود که این دکمه را فشار دهند، خودداری کنند.

تصاویری از پوتین که صندلی خود را در دست گرفته و در کنار رئیس جمهور شی در مسکو می‌چرخد، بار دیگر به گمانه‌زنی‌ها درباره سلامتی او دامن زد. او چند روز پیش در جریان دیدار از کریمه در حال لنگیدن فیلمبرداری شد و در دیدار فوریه با الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس، پایش به طور غیرقابل کنترلی می لرزید. از زمانی که پوتین در سال گذشته به اوکراین حمله کرد، شایعات در مورد سلامت جسمانی او با طیفی از نظریه ها از سرطان گرفته تا پارکینسون شایع شده است.

با این حال، امید یک استراتژی نیست و از آنجایی که به نظر می رسد شاهد وخامت اوضاع پوتین هستیم، آمادگی رهبران غربی برای عواقب احتمالی آن به طور فزاینده ای ضروری می شود. بسیاری از بار آن بر دوش سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده و بریتانیا است، که قبلاً هر چه در توان دارند برای تأثیرگذاری پنهانی بر بازیگران اصلی هسته‌ای پوتین انجام می‌دهند و – تا آنجا که ممکن است – برای شکل دادن به رویدادها در پی فروپاشی کرملین آماده می‌شوند. از جمله تعامل اولیه با هر رژیمی که ظهور کند. این امر مستلزم رقابت با وزارت امنیت دولتی پکن خواهد بود.



منبع

زودپز داخل سر پوتین 70 ساله پس از ربع قرن رهبری روسیه، رهبری جنگی که در سال گذشته به طرز فاجعه‌باری اشتباه پیش رفته است، گاهی اوقات باید به نقطه ترکیدن برسد. چنین بار کوبنده ای برای رهبر یک دموکراسی به اندازه کافی سخت خواهد بود، اما پوتین به عنوان حاکم استبداد روسیه به خوبی می داند که پایان او ممکن است با یک مرگ خشونت آمیز باشد. علاوه بر این، او همچنین می‌داند که پس از صدور حکم بازداشت برای جنایات جنگی که هفته گذشته توسط دیوان کیفری بین‌المللی صادر شد، ممکن است با زندان مواجه شود. اگر او برکنار شود، ممکن است یک رژیم جدید در مسکو او را تحویل دهد، همانطور که در سال 2021 برای اسلوبودان میلوسویچ اتفاق افتاد.

یکی دیگر از تأثیرات احتمالی فروپاشی پوتین ممکن است حتی آخرالزمانی تر باشد. تيراندازي او بر سر سلاح‌هاي هسته‌اي در اوايل درگيري، تلاشي براي تهمت زدن به غرب بود. اما کسانی که استدلال می‌کنند که او هرگز از سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک یا میدان جنگ استفاده نمی‌کند بر اساس این منطق که می‌تواند منجر به انتقام‌جویی شود که آسیب بسیار بیشتری نسبت به اوکراین یا غرب به روسیه وارد می‌کند، باید به خاطر داشته باشند که ما می‌توانیم با مردی روبرو باشیم که برای جان خود می‌جنگد. و به طور فزاینده ای از تفکر منطقی خالی می شود.

این ممکن است کمی بیشتر از یک فکر واهی باشد که مردی که اقداماتش مستقیماً منجر به مرگ ده‌ها هزار نفر شده است ممکن است در حال سقوط باشد و ویلیام برنز، مدیر سیا، سال گذشته گفت: «تا آنجا که می‌توانیم بگوییم، او کاملاً سالم است. “.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به سخنان شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در جریان دیدار آنها در کرملین در مسکو، روسیه گوش می‌دهد

همه اینها در ذهن پوتین نقش بسته است، اگرچه می‌توانست مشکلات او را با طناب نجات شی در طول سفرش کاهش دهد، شاید با شکست وعده‌های پول، سلاح و تحریم‌ها. این امید او بوده است، اما بسته به محاسبات شی در مورد اینکه منافعش کجاست، ممکن است مسیر دیگری نیز پیش رفته باشد. چین از این جنگ سود می برد، هر طرفی که پیروز شود.

حقیقت در مورد وضعیت روحی پوتین هر چه باشد، ما باید آماده باشیم که او رفتار غیرمنطقی فزاینده ای داشته باشد، مگر اینکه بتواند به طور چشمگیری ثروت خود را در میدان جنگ بهبود بخشد. این امر چندان قطعی نیست، زیرا گزارش شده است که کیف برای یک حمله بزرگ ماه آینده آماده می شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به سخنان شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در جریان دیدار آنها در کرملین در مسکو، روسیه گوش می‌دهد