سوریه موزاییک «نادر» رومی را در پایگاه سابق شورشیان حفر می کند

سعد به آسوشیتدپرس گفت: «آنچه در مقابل ما قرار دارد، کشفی است که در مقیاس جهانی نادر است.

علیرغم اهمیت تاریخی راستان در کشور، سعد می گوید که قبل از درگیری های مسلحانه کشور، تلاش های حفاری قابل توجهی در این شهر صورت نگرفته است.

فاخرجی به AP گفت: «ساختمان های دیگری نیز وجود دارد، و واضح است که موزاییک بسیار گسترده تر است. راستان از نظر تاریخی شهر مهمی است و احتمالاً می‌تواند میراث بسیار مهمی برای گردشگری باشد.»

یکی از قابل توجه‌ترین حوادث، تصرف پالمیرا توسط گروه دولت اسلامی بود، یک میراث جهانی یونسکو که دارای ستون‌های بلند 2000 ساله دوران رومی و آثار باستانی گران‌قیمت است و تا حدی یک تئاتر رومی را تخریب کرد. در همین حال، دولت محروم سوریه پس از بازپس گیری بازار چند صد ساله حلب از نیروهای مخالف مسلح در سال 2016، به آرامی در حال بازسازی است.

سولف فواخرجی، بازیگر مشهور سوریه و عضو هیئت امنای موزه نبو، گفت که امیدوار است آنها بتوانند ساختمان‌های دیگری را در راستان خریداری کنند که به گفته او مملو از مکان‌های میراثی و آثار باستانی است که منتظر کشف هستند.

راستان زمانی یکی از پایگاه‌های اصلی مخالفان بود و قبل از اینکه دولت سوریه شهر را در سال 2018 پس بگیرد، محل درگیری‌های شدید بود.



منبع

راستان، سوریه (AP) – سوریه یک موزاییک دست نخورده بزرگ را کشف کرد که قدمت آن به دوران روم بازمی‌گردد و آن را روز چهارشنبه به عنوان مهم‌ترین کشف باستان‌شناسی از زمان آغاز درگیری در این کشور از 11 سال پیش توصیف کرد.

به خبرنگاران موزاییکی در شهر مرکزی راستان در نزدیکی حمص، سومین شهر بزرگ سوریه نشان داده شد.

دکتر همام سعد، معاون کاوش‌ها و تحقیقات باستان‌شناسی در این اداره، گفت که در میان صحنه‌هایی که موزاییک نشان می‌دهد، تصویری نادر از جنگجویان آمازون باستان در اساطیر رومی است.

مکان‌های میراث سوریه طی دهه گذشته درگیری‌های خشونت‌آمیز جاری غارت و ویران شده‌اند.

این موزاییک در 120 متر مربع (حدود 1300 فوت مربع) در یک ساختمان قدیمی که اداره کل آثار باستانی و موزه‌های سوریه در حال حفاری بود، پیدا شد. بازرگانان لبنانی و سوری از موزه نبوی کشور همسایه این ملک را که متعلق به قرن چهارم میلادی است خریداری کرده و به دولت سوریه اهدا کردند. هر پانل با سنگ های مربع شکل و رنگارنگ کوچک به ابعاد حدود نیم اینچ در هر طرف پر شده بود.

این موزاییک همچنین نپتون، خدای دریاهای روم باستان و 40 معشوقه اش را به تصویر می کشد.

وی گفت: متأسفانه گروه‌های مسلحی بودند که در یک مقطع در سال 2017 اقدام به فروش موزاییک کردند و آن را در شبکه‌های اجتماعی فهرست کردند.

در اساطیر یونان و روم باستان، قهرمان نیمه خدا، هرکول، هیپولیتا، ملکه آمازون ها را در یکی از 12 کار خود کشت.

سعد به AP گفت: «ما نمی توانیم نوع ساختمان را تشخیص دهیم، خواه حمام عمومی باشد یا چیز دیگری، زیرا هنوز حفاری را به پایان نرسانده ایم.