سربازان مخفی روسیه در عملیات رها شده، گرسنه و مفقود شده اند


تصویرسازی عکس توسط ارین اوفلین/The Daily Beast/Getty

تصویرسازی عکس توسط ارین اوفلین/The Daily Beast/Getty

ابوجا، نیجریه – دو جنگجوی سابق CAR به دیلی بیست گفتند که گروه بدنام واگنر روسیه ده ها شورشی سابق جمهوری آفریقای مرکزی (CAR) را در منطقه دونباس اوکراین پس از استخدام آنها برای مبارزه با جنگ ولادیمیر پوتین رها کرده است.

منابع CAR، که پس از خروج از گروه شورشی اتحادیه برای صلح (UPC) در دسامبر گذشته توسط واگنر به خدمت گرفته شدند، گفتند که بسیاری از حدود 100 جنگجوی سابق UPC که در حال حاضر در اوکراین هستند، پس از آموزش گروه واگنر و پرواز با آنها، ارتباط خود را با واگنر از دست داده اند. به منطقه دونباس حدود هشت ماه پیش.

«برخی از همکاران ما با ما تماس گرفتند [on the phone] به ما اطلاع دهد که سربازان روسی که آنها را به شرق اوکراین بردند آنها را در یک شهر خاص مستقر کردند و آنها را رها کردند تا خودشان بجنگند.” همین‌طور که صحبت می‌کنیم، ماه‌هاست که حقوق نگرفته‌اند و حتی نمی‌توانند خودشان را سیر کنند.» (دیلی بیست نام روس های سیاه را در داستان تغییر داده است تا از آنها در برابر مجازات احتمالی محافظت کند.)

به گفته علی، برخی از سربازان سابق UPC، که اغلب در CAR آنها را “روس‌های سیاه” می‌نامند، اکنون مجبورند از غیرنظامیان بدزدند تا بتوانند از سختی‌های اوکراین جان سالم به در ببرند.

به گفته مقامات ارشد نظامی CAR که در ماه مارس با The Daily Beast صحبت کردند، در فوریه، همان ماهی که روسیه به اوکراین حمله کرد، بیش از 200 شورشی سابق UPC برای آموزش نظامی به مسکو سفر کردند که در ابتدا انتظار می‌رفت هفته‌ها در اردوگاه واگنر ادامه یابد. تنها نیمی از آنها در آن ماه به کشور بازگشتند و بقیه برای استقرار در اوکراین در روسیه ماندند.

ارتش خصوصی پوتین متهم به ارتکاب فجیع ترین قتل عام خود شد

«تا اواسط ماه مارس، همه [the Black Russians] در شرق اوکراین بودند و برای روسیه می جنگیدند. اما مردم ما اکنون می گویند که به حال خود رها شده اند [Russian] فرماندهان هیچ کس مراقب آنها نیست.»

به گفته حسن، او گفت که در نوامبر امسال با سه نفر از همکارانش صحبت کرده است و همه آنها از جان خود می ترسند، وضعیت برای سیاهپوستان روس در اوکراین “وحشتناک” است. حسن گفت: «آنها به من گفته اند که حتی مهماتی برای جنگیدن ندارند. برخی از آنها ماه‌هاست که توسط همکارانشان ندیده‌اند.»

قبل از پیوستن به واگنر، شورشیان بخشی از ائتلافی از مبارزان گروه‌های شورشی بزرگ بودند که در سال 2020 برای برهم زدن انتخابات عمومی آفریقای مرکزی ایجاد شد.

دسامبر گذشته، صدها شورشی از UPC، که رهبر آنها علی درسا حدود یک سال پیش توسط دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (OFAC) تحریم شد، شروع به تسلیم شدن به دولت CAR کردند. هم دولت و هم گروه واگنر مشوق هایی را برای شورشیان ارائه کردند تا UPC را کنار بگذارند، از جمله قول هایی مبنی بر اینکه جنگجویان با نیروهای CAR و مزدوران واگنر برای مبارزه با دیگر شورشیان همکاری نزدیک خواهند داشت. مبارزانی مانند علی و حسن – هر دو در 30 سالگی – به امید اینکه به خوبی مورد توجه قرار گیرند، طرف را عوض کردند. اما، مانند همکارانشان که در حال حاضر در اوکراین هستند، وضعیت آنها در خانه خیلی بهتر نیست.

به گفته علی و حسن، در بیشتر سال‌ها، سیاه‌پوستان روس هیچ حقوقی از واگنر یا دولت CAR دریافت نکرده‌اند که به آنها وعده پرداخت کمک هزینه ماهانه داده است. با این حال، آنها به همکاری نزدیک با واگنر در مبارزه با گروه های شورشی در کشور ادامه می دهند که تحت ائتلاف میهن پرستان برای تغییر (CPC) گرد هم آمده اند و به دنبال سرنگونی دولت رئیس جمهور فاستین-آرچانژ توادرا هستند.

حسن گفت: «کار با روس‌ها بسیار دشوار است، زیرا آنها به هیچ یک از ما اعتماد ندارند. اغلب اوقات، آنها ما را مجبور می کنند با آنها در سراسر کشور حرکت کنیم بدون اینکه دقیقاً به ما بگویند که به کجا می رویم.”

اما آنچه بیش از همه برای علی و حسن ناراحت کننده است این واقعیت است که ده ها تن از همکاران آنها در CAR در ماه های اخیر بدون هیچ ردی ناپدید شده اند.

علی گفت: «در حال حاضر دو ماه است که بیش از 50 نفر از همکاران ما به طور مرموزی ناپدید شده اند. هیچ کس نمی داند آنها کجا هستند و روس ها به سؤالات مربوط به محل نگهداری آنها پاسخ نمی دهند.

در میان سیاهپوستان روس در CAR این ظن وجود دارد که همکاران گمشده آنها ممکن است برای جنگ برای روسیه به اوکراین فرستاده شده باشند، اما به گفته علی “هیچکس مطمئن نیست”.

علی گفت: «همچنین چند نفر مشکوک هستند که ممکن است به یک مأموریت خطرناک در داخل یا خارج از کشور اعزام شده باشند و در این روند کشته شده باشند. هیچ کس ممکن است هرگز حقیقت را بداند زیرا این روس ها همه چیز را مخفیانه انجام می دهند.

علی و حسن از ترس ناپدید شدنشان، همین هفته گذشته، تصمیم گرفتند از واگنر دور شوند. آنها تنها نیستند. به گفته هر دو نفر، 30 شورشی سابق UPC اخیراً گروه را ترک کرده اند. یک نشریه محلی حتی تعداد سیاهپوستان روس را که تاکنون از واگنر جدا شده اند، 40 نفر اعلام کرده است.

‘سرآشپز پوتین’ متهم به توطئه مخفیانه علیه نخبگان روسیه شد

نه دولت CAR و نه یوگنی پریگوژین، دوست نزدیک پوتین که گروه واگنر را اداره می‌کند، به ایمیل‌های ارسال شده توسط Daily Beast برای اظهار نظر در مورد اتهامات علی و حسن پاسخ نداده‌اند. ایمیل های ارسال شده به سخنگوی دولت CAR و شرکت Concord Management، شرکتی که اکثریت آن متعلق به Prigozhin است، بی پاسخ ماند.

تعداد قابل توجهی از سیاهپوستان روس علیرغم اتهامات مربوط به رفتار ضعیف و ناپدید شدن های مرموز به همکاری با گروه واگنر ادامه می دهند. اما برای کسانی که از افراط و تفریط سازمان به اندازه کافی خسته شده اند، زمان بهتری برای خداحافظی وجود ندارد.

حسن می‌گوید: «اگر ما نمی‌رفتیم، یک روز مردم هم می‌گفتند ما گم شده‌ایم. با این روس ها، هر چیزی ممکن است.

بیشتر در The Daily Beast بخوانید.

بزرگترین اسکوپ ها و رسوایی های Daily Beast را مستقیماً در صندوق ورودی خود دریافت کنید. ثبت نام کن.

مطلع باشید و دسترسی نامحدودی به گزارش های بی بدیل Daily Beast داشته باشید. اکنون مشترک شوید.



منبع