سازمان ملل می‌گوید که اوکراین در حمله به خانه سالمندان مقصر است

___

به گفته یکی از مقامات سازمان ملل که مجاز به صحبت علنی نبود و به شرط ناشناس ماندن، بخش Stara Krasnyanka بر اساس اظهارات شاهدان عینی کارکنانی است که از حمله جان سالم به در بردند و اطلاعات ارائه شده توسط بستگان ساکنان. این مقام گفت که دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر همچنان در حال کار برای مستندسازی کامل این پرونده است. در میان سؤالات باقی مانده این است که چند نفر کشته شدند و چه کسانی بودند.

حمله 11 مارس باعث آتش سوزی شد که در سراسر مرکز گسترش یافت و مردمی را که نمی توانستند حرکت کنند خفه کردند. تعداد کمی از بیماران و کارکنان فرار کردند و به جنگلی نزدیک فرار کردند و سرانجام پس از 5 کیلومتر پیاده روی (3 مایل) کمک دریافت کردند.

گزارش سازمان ملل نقض قوانین بین المللی حقوق بشر را که از زمان حمله روسیه در 24 فوریه در اوکراین رخ داده است، مورد بررسی قرار داد. حمله استارا کراسنیانکا در مجموع تنها دو پاراگراف در گزارش 38 صفحه ای را شامل می شود. اگرچه مختصر است، اما این بخش کوتاه جزئی ترین و مستقل ترین بررسی این حادثه است که به صورت عمومی منتشر شده است.

روس‌ها آدم‌های بد هستند (در این درگیری). کرین گفت: “این کاملاً واضح است. اما همه در برابر قانون و قوانین درگیری مسلحانه پاسخگو هستند.”

بمباران مکرر بی‌رویه ساختمان‌های آپارتمانی، بیمارستان‌ها، مدارس و تئاترها از سوی روسیه، دلیل اصلی تلفات هزاران غیرنظامی در جنگ بوده است. اوکراین و متحدانش، از جمله ایالات متحده، مسکو را به خاطر کشته ها و مجروحان سرزنش کرده و خواستار محاکمه مسئولین آن شده اند.

در آغاز ماه مارس، طبق گزارش سازمان ملل، «زمانی که خصومت‌های فعال به خانه مراقبت نزدیک‌تر شد»، مدیریت آن بارها از مقامات محلی درخواست کرد تا ساکنان را تخلیه کنند. این گزارش می‌گوید، اما تخلیه امکان‌پذیر نبود، زیرا گمان می‌رود نیروهای اوکراینی منطقه اطراف را مین‌گذاری کرده و جاده‌ها را مسدود کرده‌اند. این خانه بر روی یک تپه ساخته شده است و در نزدیکی یک بزرگراه کلیدی است که این مکان را از نظر استراتژیک مهم کرده است.

واشنگتن (AP) – دو هفته پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، شورشیان تحت حمایت کرملین به یک خانه سالمندان در منطقه شرقی لوهانسک حمله کردند. ده ها بیمار سالخورده و معلول، که بسیاری از آنها در بستر بودند، بدون آب و برق در داخل گیر افتاده بودند.

___

___

اداره منطقه ای لوهانسک، که هایدای رهبری آن را بر عهده دارد، به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد. دفتر دادستان کل اوکراین روز جمعه به AP گفت که بخش لوهانسک آن به تحقیق درباره “گلوله باران بی رویه و انتقال اجباری افراد” روسیه از خانه سالمندان ادامه می دهد. این دفتر گفت که حدود 50 بیمار در این حمله کشته شدند که کمتر از آنچه در ماه مارس اعلام شده بود. دفتر دادستان کل به طور مستقیم به گزارش سازمان ملل پاسخ نداد، اما گفت که همچنین در حال بررسی است که آیا نیروهای اوکراینی در خانه بوده اند یا خیر.

اما اوکراین نیز باید قوانین بین المللی میدان جنگ را رعایت کند. دیوید کرین، یکی از مقامات سابق وزارت دفاع ایالات متحده و کهنه کار تحقیقات بین‌المللی جنایات جنگی، گفت که نیروهای اوکراینی ممکن است با تخلیه نکردن ساکنان و کارکنان آسایشگاه، قوانین درگیری‌های مسلحانه را نقض کرده باشند.

دولگاچف گفت که سربازان اوکراینی یک “لانه مسلسل” و یک سلاح ضد تانک در خانه ایجاد کردند. در این ویدئو، او در میان آوارهای داخل ساختمان می ایستد تا دست خود را روی سلاح ضد تانک که به اشتباه آن را تور نامیده است، قرار دهد. Tor یک موشک زمین به هوا ساخت روسیه است.

سرهی هایدایی، فرماندار لوهانسک، در پستی در 20 مارس در حساب تلگرامی خود اعلام کرد که 56 نفر “به طرز بدبینانه و عمدی” توسط “اشغالگران روسی” که “از فاصله نزدیک از یک تانک شلیک کردند” کشته شدند. دفتر دادستان کل اوکراین، ایرینا وندیکتوا، در بیانیه‌ای که همان روز منتشر شد، گفت که 56 سالمند به دلیل “اقدامات خائنانه” نیروهای روسیه و متحدان آنها جان خود را از دست دادند. در هیچ یک از این بیانیه ها ذکر نشده است که آیا سربازان اوکراینی قبل از شروع درگیری وارد خانه شده اند یا خیر.

گزارش دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به این نتیجه نمی رسد که سربازان اوکراینی یا جنگجویان جدایی طلب مورد حمایت مسکو مرتکب جنایت جنگی شده اند. اما اعلام کرد که نبرد در آسایشگاه استارا کراسنیانکا نمادی از نگرانی های دفتر حقوق بشر در مورد استفاده بالقوه از “سپر انسانی” برای جلوگیری از عملیات نظامی در مناطق خاص است.

عواقب حمله به خانه استارا کراسنیانکا همچنین دریچه ای به چگونگی حرکت روسیه و اوکراین به سرعت برای تنظیم روایت چگونگی وقوع رویدادها در زمین ارائه می دهد – حتی زمانی که این رویدادها ممکن است هنوز در مه جنگ پوشانده شوند. برای اوکراین، حفظ دست بالا در مبارزه برای قلب ها و ذهن ها به تضمین جریان مداوم میلیاردها دلار کمک های نظامی و بشردوستانه غرب کمک می کند.

به گفته سازمان ملل، حداقل 22 نفر از 71 بیمار از حمله جان سالم به در بردند، اما تعداد دقیق کشته شدگان هنوز مشخص نیست.

ویکتوریا سردیوکووا، کمیسر حقوق بشر برای دولت جدایی طلب لوهانسک، در بیانیه ای در 23 مارس گفت که سربازان اوکراینی مسئول تلفات در خانه سالمندان هستند. او گفت که ساکنان توسط “ستیزه جویان” اوکراینی گروگان گرفته شده بودند و بسیاری از آنها در آتشی که اوکراینی ها در حال عقب نشینی بودند، “زنده زنده سوزانده شدند”.

یادداشت سردبیر: AP و “Frontline” در حال جمع‌آوری اطلاعات از سازمان‌هایی از جمله مرکز تاب‌آوری اطلاعات، Bellingcat، مشارکت بین‌المللی در حقوق بشر، مرکز بهداشت اوکراین، دیده‌بان حقوق بشر و پزشکان برای حقوق بشر هستند تا به دیده‌بان جنایات جنگی اوکراین اطلاع دهند. تجربه تعاملی

خبرنگار، نیکولای دولگاچف، توسط مردی که در این ویدئو به عنوان یک سرباز جدایی طلب لوهانسک شناسایی شده و با علامت تماس “گرگ” شناخته می شود، وارد ساختمان شد. آسیب های فراوان وارد شده به ساختمان چه در داخل و چه از خارج در فیلم قابل مشاهده است. جسدی روی زمین افتاده است. AP با مقایسه آن با سایر فیلم ها و عکس های ساختمان تأیید کرد که مکان موجود در ویدیوی ارسال شده توسط Dolgachev خانه مراقبت است.

در حالی که طرف‌های مقابل یکدیگر را به خاطر فاجعه استارا کراسنیانکا مقصر می‌دانند، واقعیت تلخ این است که بیشتر جنگ در اوکراین در مناطق پرجمعیت جریان دارد و احتمال تلفات غیرنظامیان را افزایش می‌دهد. وقتی غیرنظامیان در خط آتش گرفتار می شوند، این مرگ و میر و جراحت تقریباً اجتناب ناپذیر می شود.

خبرنگار شبکه دولتی روسیه-1 پس از نبرد به خانه ویران شده از جنگ دسترسی پیدا کرد و در ماه آوریل ویدیویی را در حساب تلگرام خود منتشر کرد که در آن سربازان اوکراینی را به استفاده از “پیرمردهای بی پناه” به عنوان سپر انسانی متهم کرد.

جدایی طلبان مورد حمایت مسکو هشت سال است که در مرکز صنعتی شرقی عمدتا روسی زبان، دونباس، که شامل مناطق لوهانسک و دونتسک می شود، با نیروهای اوکراینی می جنگند. آنها دو جمهوری مستقل “مردمی” را اعلام کرده اند که درست قبل از شروع جنگ توسط روسیه به رسمیت شناخته شده بودند.

در 11 مارس، 71 نفر از ساکنان و 15 نفر از کارکنان بدون دسترسی به آب یا برق در خانه ماندند. در این گزارش آمده است که صبح آن روز، نیروهای جدایی طلب لوهانسک، که سازمان ملل از آنها به عنوان “گروه های مسلح وابسته به روسیه” یاد می کند، با سلاح های سنگین حمله کردند.

لین بری نویسنده آسوشیتدپرس در واشنگتن و عکاس زویا شو در برلین در این گزارش مشارکت داشتند.

طبق گزارش سازمان ملل، در 7 مارس، سربازان اوکراینی وارد خانه سالمندان شدند، دو روز بعد، آنها با جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو “درگیر تبادل آتش” شدند، “اگرچه مشخص نیست که کدام طرف اول تیراندازی کرد.” . هیچ کارمند یا ساکنی در این مبادله اول آسیب ندیدند.

به گفته سازمان ملل، «آتش سوزی شروع شد و در سرتاسر خانه مراقبت‌ها گسترش یافت، در حالی که درگیری ادامه داشت.» به گفته سازمان ملل، تعداد نامشخصی از بیماران و کارکنان از خانه فرار کردند و به جنگلی در نزدیکی دویدند و در نهایت با جنگجویان جدایی‌طلب مواجه شدند و آنها را به آنها دادند. به گفته سازمان ملل متحد

در جنگی غرق در جنایات، حمله به خانه سالمندان در نزدیکی روستای استارا کراسنیانکا به دلیل ظلم خود برجسته بود. و مقامات اوکراینی این تقصیر را مستقیماً متوجه نیروهای روسیه می‌کنند و آنها را به کشتن بیش از 50 غیرنظامی آسیب‌پذیر در یک حمله وحشیانه و غیرقانونی متهم می‌کنند.

با تیم تحقیقاتی AP در [email protected] تماس بگیرید.



منبع

این داستان بخشی از تحقیقات در حال انجام Associated Press و سریال PBS “Frontline” است که شامل تجربه تعاملی جنایات جنگی سازمان دیده بان اوکراین و یک مستند آینده است.

___

ایان ویلیامز، کارشناس نظامی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، ویدئو را بررسی کرد و گفت که این سلاح یک موشک هدایت شونده ضد تانک قابل حمل ساخت اوکراین RK-3 Corsar است.

اولین گزارش ها در رسانه ها در مورد آسایشگاه سالمندان استارا کراسنیانکا عمدتاً بیانیه های صادر شده توسط مقامات اوکراینی را بیش از یک هفته پس از پایان جنگ منعکس می کند.

قاعده اصلی این است که غیرنظامیان نمی توانند عمداً هدف قرار گیرند. عادت زنانه. به هر دلیلی،” کرین گفت. اوکراینی‌ها این افراد را در موقعیتی قرار دادند که یک منطقه کشتار بود. و شما نمی توانید این کار را انجام دهید.»

اما گزارش جدید سازمان ملل نشان می‌دهد که نیروهای مسلح اوکراین سهم بزرگ و شاید برابری را در مورد آنچه در استارا کراسنیانکا، که در حدود 580 کیلومتری (360 مایلی) جنوب شرقی کیف است، بر عهده دارند. چند روز قبل از حمله، سربازان اوکراینی در داخل خانه سالمندان موضع گرفتند و عملاً ساختمان را به هدف تبدیل کردند.

آسوشیتدپرس و سریال PBS “Frontline” که از منابع مختلف استخراج شده است، به طور مستقل صدها حمله را در سراسر اوکراین مستند کرده اند که احتمالاً جنایات جنگی هستند. به نظر می رسد اکثریت قریب به اتفاق توسط روسیه متعهد شده اند. اما تعداد انگشت شماری، از جمله تخریب خانه مراقبت استارا کراسنیانکا، نشان می دهد که جنگجویان اوکراینی نیز مقصر هستند.