رئیس ناتو نگران است که جنگ اوکراین به درگیری گسترده تر تبدیل شود

والنتین رزنیچنکو، فرماندار زاپوریژژیا گفت که گلوله باران روسیه به ساختمان های مسکونی و خطوط برق آسیب رساند.

پوشش AP از جنگ در اوکراین را در https://apnews.com/hub/russia-ukraine دنبال کنید



منبع

درگیری‌های شدید روز جمعه در شرق و جنوب اوکراین ادامه یافت، عمدتاً در مناطقی که روسیه به طور غیرقانونی در ماه سپتامبر ضمیمه آن‌ها شد.

در منطقه خارکف در شمال شرق اوکراین، فرماندار اوله سینیهوبوف گفت که سه غیرنظامی در اثر گلوله باران روسیه زخمی شدند و یک نفر بعدا جان باخت.

یان ام. اولسن، نویسنده آسوشیتدپرس در کپنهاگ، دانمارک مشارکت داشت.

در همسایگی لوهانسک در شرق اوکراین، فرماندار منطقه ای سرهی هایدای گفت که ارتش اوکراین ضد حمله خود را به سمت کرمینا و سواتوف پیش می برد.

اوکراینی ها می گویند که برای آزادی در برابر یک مهاجم و متجاوز ناخواسته می جنگند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه از طریق لینک ویدیویی با روسای دفاع و امنیت چندین کشور سابق شوروی، غرب را به استفاده از اوکراین به عنوان ابزاری علیه کشورش متهم کرد.

کیو، اوکراین (AP) – بر اساس مصاحبه ای که روز جمعه منتشر شد، رئیس ناتو ابراز نگرانی کرد که نبرد در اوکراین ممکن است از کنترل خارج شود و به جنگی بین روسیه و ناتو تبدیل شود.

در جنوب، یاروسلاو یانیشویچ، فرماندار منطقه خرسون گفت که هشت غیرنظامی بر اثر گلوله باران روسیه در 24 ساعت گذشته زخمی شدند و در شهر خرسون که اوکراین ماه گذشته آن را پس گرفت، یک بیمارستان کودکان و یک سردخانه آسیب دیدند.

—-

این یک جنگ وحشتناک در اوکراین است. همچنین جنگی است که می‌تواند به یک جنگ تمام عیار تبدیل شود که به یک جنگ بزرگ بین ناتو و روسیه تبدیل شود.» ما هر روز روی آن کار می کنیم تا از آن جلوگیری کنیم.»

وی گفت: «سال‌های متمادی، غرب بی‌شرمانه از منابع خود بهره‌برداری کرد و از آن استفاده کرد، نسل‌کشی و ترور را در دونباس تشویق کرد و کشور را به یک مستعمره تبدیل کرد. اکنون به طرز بدبینانه‌ای از مردم اوکراین به‌عنوان خوراک توپ و به عنوان قوچ استفاده می‌کند. علیه روسیه از طریق تداوم تأمین سلاح و مهمات اوکراین، اعزام مزدوران و سوق دادن آن به مسیر انتحاری».

کیریلنکو در اظهارات تلویزیونی گفت: «شما می توانید آن حملات را به بهترین شکل به عنوان خوراک توپ توصیف کنید. آنها بیشتر به پیاده نظام و کمتر به زره متکی هستند و نمی توانند پیشروی کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در سخنانی به شبکه تلویزیونی نروژی NRK گفت: «اگر همه چیز اشتباه پیش برود، ممکن است به طرز وحشتناکی اشتباه شود.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد که در 24 ساعت گذشته، پنج غیرنظامی کشته و 13 نفر دیگر زخمی شده اند.

___

استولتنبرگ، نخست‌وزیر سابق نروژ، در این مصاحبه گفت: «شکی نیست که یک جنگ تمام عیار امکان‌پذیر است» و افزود که اجتناب از درگیری که «کشورهای بیشتری را در اروپا درگیر می‌کند و به یک جنگ کامل تبدیل می‌شود، مهم است». جنگی را در اروپا آغاز کرد.»

کرملین بارها متحدان ناتو را متهم کرده است که با ارائه سلاح به اوکراین، آموزش نیروهای این کشور و تغذیه اطلاعات نظامی برای حمله به نیروهای روسیه، عملاً به یکی از طرفین درگیری تبدیل شده اند.

او ابراز امیدواری کرد که اوکراین بتواند کنترل کرمینا را تا پایان سال و سپس تا پایان زمستان بازپس گیری مناطقی در منطقه که از زمان شروع جنگ به تصرف روسیه درآمده بود، به دست گیرد.

در منطقه همسایه Zaporizhzhia، نیروهای روسی نیکوپل و Chervonohryhorivka را که در آن سوی رودخانه Dnieper از نیروگاه هسته ای Zaporizhzhia تحت اشغال روسیه قرار دارند، گلوله باران کردند.

پاولو کریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک، گفت که روس ها با وجود تلفات سنگین، با حملات روزانه به باخموت حمله می کنند.