رئیس جمهور مکزیک از ساکنان این کشور می خواهد که هدایای باندهای مواد مخدر را رد کنند

لوپز اوبرادور گفت: «اخیراً، برخی از گروه‌ها در تلاش هستند تا این روش (هدیه دادن) را با تشویق مردم به حمایت از آنها احیا کنند. زمانی که یک کوکائین توقیف می‌شود، جوامع بیرون می‌آیند و از قاچاقچیان دفاع می‌کنند و حتی سعی می‌کنند اعضای ارتش و گارد ملی (ملی) را ربودند تا از ضبط کوکائین جلوگیری کنند.»

ساکنان محلی در سه ایالت نیز تظاهراتی را علیه ساخت پادگان برای گارد ملی برگزار کرده اند. لوپز اوبرادور آنچه را «سه یا چهار مورد» مخالفت محلی توصیف کرد به نفوذ کارتل نسبت داد. با این حال، در مورد تظاهرات در مکزیکوسیتی، ساکنان گفته‌اند که این پادگان را غیرضروری، آسیب‌رسان به محیط‌زیست یا احتمال افزایش خشونت در محله می‌دانند.

رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور تأیید کرد که برخی از باندهای مواد مخدر به دنبال از سرگیری چنین هدایایی – که اغلب سال ها پیش دیده می شد – برای جلب حمایت مردم محلی بودند.

کاروانی از کامیون‌های حامل تزئینات بادی بابانوئل و چراغ‌های کریسمس در محله حرکت کردند و آهنگ‌های «نارکو کوریدو» در ستایش کارتل جالیسکو و یکی از رهبران محلی باند، که با نام مستعار «RR» شناخته می‌شود، سر می‌دادند.

مقامات منبع هدایا – بیشتر اسباب بازی ها – را در کتابچه 21 دسامبر در محله ای کم درآمد در شهر گوادالاخارا، مرکز ایالت جالیسکو تایید نکرده اند.

مکزیکو سیتی (AP) – رئیس‌جمهور مکزیک روز سه‌شنبه از شهروندان این کشور درخواست کرد که هدایایی و هدایایی را از باندهای مواد مخدر نپذیرند، پس از اینکه ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد وانت‌های زرق و برق دار در حال توزیع هدایایی هستند در حالی که تماشاچیان رانندگان را اعضای کارتل مواد مخدر Jalisco توصیف می‌کنند. .

رئیس جمهور گفت: “از آغاز این دولت، ما می دانستیم، آشکار بود، سابقه عمومی بود، که باندهای جنایتکار بسیار به پایگاه های اجتماعی، به افراد در جوامع متکی بودند.” آنها از مردم به عنوان سپر (انسانی) استفاده می کنند.»

رئیس جمهور گفت: «این نوع حمایت وجود داشت، همه اینها ناپدید شده است، زیرا مردم می دانند که غیرقانونی است و آنها نباید از جنایتکاران محافظت کنند. چیزی که من به مردم می گویم این است که آنها نباید اجازه دهند خود را دستکاری کنند، آنها نباید از این باندها محافظت کنند.



منبع

لوپز اوبرادور روز سه شنبه در پاسخ به سوالی درباره این ویدئوها اذعان داشت که این تمرین دوباره ظهور کرده است. در دهه 2010، چنین دورهای هدیه کریسمس کارتل در ایالت مرزی شمالی تاماولیپاس رایج بود. لوپز اوبرادور گفت که این بخشی از استراتژی باندهای جنایتکار برای جلب حمایت مردمی است.

گسترده ترین نمایش حمایت محلی مکزیک از باندهای جنایتکار مربوط به باندهای سرقت سوخت است که برای سرقت بنزین و گازوئیل در خطوط لوله دولتی حفاری می کنند. از آنجایی که سارقان سوخت به مردم محلی اجازه می‌دادند از شیرهای غیرقانونی گاز نیز جمع‌آوری کنند، بسیاری از جوامع با یورش پلیس و ارتش مواجه شدند.

اما لوپز اوبرادور گفت که کمپین او علیه سرقت سوخت این نوع همکاری با مجرمان را تضعیف کرده است.

یکی از تماشاچیان در یک ویدیو شنیده می شود که می گوید: «همه افراد RR. کی میگه چیزی بهت نمیدن؟ چرا دولت همین کار را نمی کند؟»

لوپز اوبرادور در نشست مطبوعاتی صبحگاهی خود گفت که ساکنان محلی در برخی از جوامع سعی کرده اند از قاچاقچیان محافظت کنند، توقیف مواد مخدر را متوقف کنند یا با استقرار پایگاه های گارد ملی که برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر است، مخالفت کنند.