در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری ویسکانسین و سوالات رای گیری چه انتظاری باید داشت؟

واشنگتن (AP) – رئیس جمهور جو بایدن و رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری ویسکانسین رقابت خواهد کرد، رقابتی که در حال حاضر کمتر درباره برنده شدن نمایندگان و بیشتر درباره ایالت محوری در نوامبر است. رای دهندگان ویسکانسین همچنین درباره دو اصلاحیه قانون اساسی پیشنهادی تصمیم خواهند گرفت که نحوه برگزاری و پرداخت هزینه انتخابات در این ایالت را شکل می دهد.

ترامپ، یک جمهوری‌خواه، و بایدن، یک دموکرات، نامزدهای احزاب خود را به طور غیررسمی در 12 مارس امضا کردند، و در حالی که آنها در رای‌گیری روز سه‌شنبه رقابتی رودررو ندارند، کمپین‌های آنها اکنون کاملاً بر چیزی متمرکز شده‌اند که انتظار می‌رود نزدیکی دیگری باشد. مبارزه انتخاباتی عمومی در ایالت Badger.

بایدن در 13 مارس از ویسکانسین بازدید کرد تا از 3.3 میلیارد دلار بودجه زیرساختی برای بیش از 40 ایالت، از جمله یک پروژه 36 میلیون دلاری در میلواکی، رونمایی کند. بعداً در این سفر، او ستاد انتخاباتی ایالتی خود را نیز در میلواکی، پرجمعیت ترین شهر ویسکانسین و محل برگزاری کنوانسیون ملی جمهوری خواهان در تابستان امسال، افتتاح کرد. ترامپ اولین بازدید خود از ویسکانسین را در راهپیمایی شبانه اولیه در روز سه شنبه در گرین بی انجام خواهد داد.

بایدن و ترامپ تنها نامزدهای اصلی باقی مانده در حوزه های مقدماتی مربوطه خود هستند، اما رای دهندگان در هر دو رقابت ممکن است به جای آن به «هیئت بدون دستور» رأی دهند، که معادل گزینه رأی گیری «غیرمتعهد» است که در چندین ایالت دیگر ظاهر شده است.

در سال 2016، ترامپ با 22748 رای از هیلاری کلینتون دموکرات در ویسکانسین پیشی گرفت که با اختلاف تنها 0.76 درصد. چهار سال بعد، بایدن با اختلاف کمتری یعنی 20682 رای یا 0.63 درصد، ایالت را تصاحب کرد.

همچنین پیش از رأی‌دهندگان در انتخابات مقدماتی روز سه‌شنبه، یک جفت تدابیر رأی‌گیری سراسری با حمایت جمهوری‌خواهان وجود دارد که بر نحوه برگزاری انتخابات تأثیر می‌گذارد. یک پیشنهاد استفاده از کمک مالی خصوصی را در اداره انتخابات ممنوع می کند، تلاشی برای مهار نفوذ چیزی که حامیان این اقدام «زاکرباکس» نامیده اند، اشاره ای به کمک مالی یکباره توسط مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیس بوک و همسرش به آن. یک گروه لیبرال که به پرداخت هزینه های انتخابات در جوامع سراسر کشور در سال 2020 در طول همه گیری ویروس کرونا کمک کرد. اقدام دیگر قوانین موجود در مورد اینکه چه کسی می تواند کارمند نظرسنجی باشد را در قانون اساسی ایالت گنجانده است. هیچ قانون‌گذار دموکرات از این اقدامات در زمان حضور در مجلس قانونگذاری ایالتی حمایت نکرد.

در اینجا نگاهی داریم به آنچه در روز سه شنبه انتظار داریم:

روز ابتدایی

انتخابات مقدماتی و بهار ریاست جمهوری ویسکانسین روز سه شنبه برگزار می شود. نظرسنجی در ساعت 9 شب به وقت شرقی بسته می شود.

چه چیزی روی برگه رای است

آسوشیتدپرس برای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری و همچنین دو اقدام رای گیری در سراسر ایالت، که به عنوان سوال 1 و 2 شناخته می شود، پوشش خواهد داد. نامزدهای ریاست جمهوری در برگه رای دموکرات ها بایدن و دین فیلیپس هستند. نامزدهای رای جمهوری خواهان ترامپ، کریس کریستی، ران دیسانتیس، نیکی هیلی و ویوک راماسوامی هستند. در هر دو انتخابات مقدماتی، رای دهندگان همچنین می توانند «هیئت بدون دستور» را انتخاب کنند یا به نام نامزد دیگری بنویسند.

چه کسی می تواند رای دهد

هر رأی دهنده ثبت نام شده در ویسکانسین می تواند در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری یا در انتخابات بهار شرکت کند.

قوانین تخصیص نمایندگان

82 نماینده دموکرات ویسکانسین بر اساس قوانین استاندارد حزب ملی تخصیص داده شده اند. هجده نماینده عمومی به نسبت آرای سراسری، و همچنین 10 نماینده PLEO یا “رهبران حزب و مقامات منتخب” اختصاص داده می شوند. هشت ناحیه کنگره ایالت در مجموع 54 نماینده دارند که به نسبت نتایج آرا در هر ناحیه تخصیص داده می شود. نامزدها باید حداقل 15 درصد از آرا در سراسر ایالت را برای واجد شرایط بودن برای هر نماینده ایالتی و 15 درصد از آرا در یک منطقه کنگره برای واجد شرایط بودن برای نمایندگان در آن منطقه کسب کنند.

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری جمهوری خواهان 41 نماینده در معرض خطر هستند. هفده نماینده به برنده رای سراسری تعلق می گیرد. 24 نماینده بر اساس رای گیری در هر یک از 8 ناحیه کنگره ایالت تخصیص خواهند یافت. به صاحب رأی برتر در یک حوزه کنگره به سه نماینده از آن ناحیه اعطا می شود. این همان روشی است که مین و نبراسکا برای اعطای آرای الکترال در انتخابات عمومی استفاده می کنند.

یادداشت های تصمیم

در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری، بایدن و ترامپ در انتخابات مقدماتی خود به عنوان گزینه های مورد علاقه به شمار می روند، زیرا هیچ یک از نامزدها با چالش جدی روبرو نیستند. اولین نشانه‌ها مبنی بر اینکه آنها در سطح ایالت برنده شده‌اند، مطابق با حاشیه‌های قابل توجهی است که در اکثر مسابقات دیگر که امسال برگزار شد، ممکن است برای تعیین برندگان در سراسر ایالت کافی باشد.

برای اصلاحات قانون اساسی، خطوط گسل نزدیک به خطوط سنتی حزبی است، با قانونگذاران ایالتی جمهوری خواه از این دو اقدام و دموکرات ها در اپوزیسیون حمایت می کنند. بنابراین، تاریخچه رای و جمعیت سیاسی ایالت، روند فراخوان مسابقه را مشخص می کند.

در سال 2016، کلینتون علیرغم پیروزی در شهرستان میلواکی با 66 درصد آرا، کانتی دین، خانه مدیسون، با 70 درصد و لاکراس با 51 درصد آرا، در سراسر ایالت شکست خورد. چهار سال بعد، بایدن با 69 درصد آرا در میلواکی، دانمارک با 76 درصد و لاکراس با 56 درصد، پیروز شد و در سراسر ایالت پیروز شد. ترامپ در سال‌های 2016 و 2020 با حدود 52 درصد آرا، براون کانتی، محل زندگی گرین‌بی را به دست آورد، اما بایدن پس از حضور کلینتون در آنجا حدود 4 درصد پیشرفت کرد. مشارکت در انتخابات مقدماتی روز سه‌شنبه باید بسیار کمتر از انتخابات ریاست‌جمهوری باشد، اما اگر رای‌های «نه» در این کشورها و سایر شهرستان‌ها به تعداد کلینتون نزدیک‌تر باشد تا بایدن، این نشان‌دهنده موفقیت‌آمیز بودن اقدامات است.

AP پیش بینی نمی کند و تنها زمانی برنده را اعلام می کند که مشخص شود هیچ سناریویی وجود ندارد که به نامزدهای بعدی اجازه دهد فاصله را کم کنند. اگر مسابقه ای برگزار نشده باشد، AP به پوشش هرگونه تحولات خبری، مانند امتیازات نامزدها یا اعلام پیروزی ادامه خواهد داد. با انجام این کار، AP روشن می کند که هنوز برنده ای را اعلام نکرده است و دلیل آن را توضیح می دهد.

رای گیری و پیشبرد رای چگونه به نظر می رسد

از اول مارس، ویسکانسین 3.4 میلیون رای دهنده ثبت نام کرده بود. ایالت رأی دهندگان را بر اساس احزاب ثبت نام نمی کند.

مشارکت در انتخابات میان دوره ای 2022 حدود 14 درصد از رای دهندگان ثبت نام شده در انتخابات مقدماتی دموکرات ها برای فرمانداری و سنای ایالات متحده و بین 19 تا 20 درصد در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان بود.

حدود 26 درصد از آرا در انتخابات مقدماتی ویسکانسین 2022 قبل از روز انتخابات به صندوق ها ریخته شد. در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری 2020، که در هفته های اول همه گیری همه گیر برگزار شد، رای گیری قبل از انتخابات 74 درصد از کل آرا را تشکیل می داد. در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری 2016، حدود 10 درصد از کل آرا بود.

تا روز چهارشنبه، 166596 رای قبل از روز انتخابات، حدود 73 درصد از طریق پست و حدود 27 درصد به صورت حضوری به صندوق گذاشته شده بود.

معمولاً شمارش آرا چقدر طول می کشد؟

در انتخابات مقدماتی میان دوره ای 2022، AP برای اولین بار نتایج را در ساعت 9:14 بعد از ظهر به وقت شرقی یا 14 دقیقه پس از بسته شدن نظرسنجی گزارش داد. جدول بندی شب انتخابات در ساعت 3:01 بامداد به وقت شرق با حدود 99.8 درصد از کل آرا شمارش شده به پایان رسید.

آیا ما هنوز آنجا هستیم؟

از روز سه شنبه، 104 روز تا کنوانسیون ملی جمهوری خواهان در میلواکی، 139 روز تا کنوانسیون ملی دموکرات ها در شیکاگو و 217 روز تا انتخابات عمومی نوامبر باقی مانده است.

___

پوشش خبری AP از انتخابات 2024 را در https://apnews.com/hub/election-2024 دنبال کنید.

منبع