در السالوادور، یک سرکوب سخت ضد باند محبوبیت پیدا می کند

چرا مردم سالوادور با تمدید به ظاهر پایان ناپذیر احکام اضطراری یک ماهه که حقوق قانونی را محدود می کند و به پلیس و سربازان اجازه می دهد در بازرسی، دستگیری و بازداشت پیش از محاکمه آزادی عمل گسترده ای داشته باشند، تحمل می کنند؟

برای دهه ها، باندهای اصلی خیابانی السالوادور، Barrio 18 و MS-13، تقریباً از همه اخاذی کرده و از کسانی که پول نمی پردازند انتقام خشونت آمیزی گرفته اند. این باندها، که تخمین زده می‌شود حدود 70000 عضو داشته باشند، مدت‌هاست که بخش‌هایی از قلمرو را تحت کنترل داشته‌اند و بدون مجازات اخاذی کرده و کشته شده‌اند.

اما بوکل که به دنبال انتخاب مجدد در سال 2024 است، در نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که محبوبیت نزدیک به 90 درصد هم برای خودش و هم برای سرکوب باندش وجود دارد.

فعالان حقوق می گویند مردان جوان اغلب بر اساس سن، ظاهرشان یا اینکه در یک محله فقیر نشین تحت سلطه باندها زندگی می کنند، دستگیر می شوند. راکل کابالرو، مقام حقوق بشر این کشور، گفت که 2100 نفر پس از بازداشت آزاد شده اند، زیرا آنها هیچ ارتباطی با باندهای خیابانی نداشتند.

تانیا پاستور، وکیل و تحلیلگر سیاسی، می‌گوید سال‌ها جنایت و خشونت کنترل‌نشده، مردم سالوادور را ناامید کرده است تا راه‌حلی پیدا کنند.

کریستوبال بنیتز، یک فروشنده خیابانی 55 ساله، می گوید که این تغییر قابل توجه بوده است.

«باندها در اینجا حکومت می کردند، زمین چمن خود را به خوبی مشخص کرده بودند. بنیتز گفت یا پول دادی یا تو را کشتند. اما اکنون، به نظر می رسد که دولت دوباره کنترل را در دست گرفته است.»

بوکله، که در سال 2019 انتخاب شد، در اوایل سال جاری شروع به مسدود کردن بخش‌های خاصی از شهرهای سالوادور کرد و آنها را با پلیس و سربازانی که وارد یا خارج می‌شوند بررسی می‌کنند. پس از اینکه باندها مسئول 62 قتل در تنها یک روز، یعنی 26 مارس، شدند، بوکل از کنگره خواست که به او اختیارات فوق العاده بدهد.

کشیش می گوید که از سرکوب حمایت می کند. اما او می‌گوید که دولت بوکله همچنان باید مسئول سوء استفاده‌ها باشد و از کسانی که در بازداشت جان خود را از دست داده‌اند، حسابرسی کند.

تورس با نگرانی به اطراف نگاه کرد، از ترس اینکه به خاطر صحبت آشکار در مورد باندها دستگیر شود. او می گوید: «هنوز تعدادی از آنها باقی مانده اند.

«مردم در این لحظه قرار نیست به چیزی در مورد حقوق بشر، چیزی در مورد دموکراسی یا استبداد گوش دهند. چیزی که آنها به آن علاقه دارند امنیت و فرصت زندگی آزاد است.

Juan Pappier، معاون مدیر موقت قاره آمریکا در دیده بان حقوق بشر، گفت که این اشتباه است که فکر کنیم «شما می توانید بر اساس نقض گسترده حقوق بشر به موفقیت دست یابید»، با این استدلال که دستگیری های دسته جمعی ساختارهای سازمانی باندها را از بین نمی برد. .

به نظر می رسد سرکوب وحشیانه باندهای خیابانی را غافلگیر کرده است.

بوکله در مواجهه با چنین انتقاداتی سرکشی می کند و در حساب توییتر خود می نویسد: “آنها می ترسند ما موفق شویم و دولت های دیگر بخواهند از آن کپی کنند.”



منبع

سن سالوادور، السالوادور (AP) – با گذشت 9 ماه از وضعیت اضطراری اعلام شده توسط رئیس جمهور نایب بوکله برای مبارزه با باندهای خیابانی، السالوادور شاهد بیش از 1000 نقض مستند حقوق بشر و حدود 90 مرگ زندانیان در بازداشت بوده است. و رتبه بندی محبوبیت Bukele افزایش یافته است.

بیش از 60000 نفر تحت این اقدامات بازداشت شده اند که حق تشکل، حق اطلاع از دلیل بازداشت و دسترسی به وکیل را به حالت تعلیق در می آورد. دولت همچنین می‌تواند در تماس‌های تلفنی و نامه‌های هر کسی که مظنون به عضویت باند می‌داند دخالت کند. مدت زمان نگهداری افراد بدون هزینه از سه روز به 15 روز افزایش یافته است.

مانوئل تورس، که در کارخانه ای در محله سن خوزه ال پینو در سن سالوادور، پایتخت کار می کند، گفت: «آنها انتظار آن را نداشتند، غافل شدند و تقریباً همه آنها را جمع کردند. این محله زمانی توسط MS-13 کنترل می شد.

بوکله در اوایل سال جاری در مورد انتقاد از اقدامات خود گفت: «برای من اهمیتی ندارد که سازمان های بین المللی چه می گویند. آنها می توانند بیایند و اعضای باند را ببرند. اگر آنها آنها را بخواهند ما همه آنها را به آنها می دهیم.”