ترامپ پیشنهاد می کند که از ممنوعیت ملی سقط جنین در هفته 15 بارداری حمایت کند

نیویورک (AP) – دونالد ترامپ روز سه شنبه پیشنهاد کرد که از ممنوعیت ملی سقط جنین در حدود هفته 15 بارداری حمایت کند و برای اولین بار از محدودیت خاصی در این روش حمایت کرد.

رئیس جمهور سابق جمهوری خواه با انتصاب سه قاضی دیوان عالی ایالات متحده که به لغو رو در مقابل وید رای دادند، حق سقط جنین را که از سوی فدرال تضمین شده بود، از بین برد. ترامپ در حالی که برای سومین بار به دنبال کاخ سفید است، از پذیرش هرگونه محدودیت خاصی در این روش خودداری کرده و هشدار داده است که ممکن است از نظر سیاسی نتیجه معکوس داشته باشد و در عوض پیشنهاد کرده است که درباره سیاستی درباره سقط جنین “مذاکره” خواهد کرد که شامل استثناهایی برای موارد تجاوز جنسی، زنای با محارم و … برای حفظ جان مادر

اما ترامپ روز سه شنبه در یک مصاحبه رادیویی از دموکرات ها به دلیل عدم تایید ممنوعیتی که سقط جنین را در ایالت هایی که هنوز اجازه این عمل را می دهند، محدود می کند، انتقاد کرد.

ترامپ در حین شرکت در برنامه «سید و دوستان در صبح» در WABC گفت: «ما زمانی را در نظر خواهیم گرفت – و شاید بتوانیم کشور را در مورد آن موضوع گرد هم بیاوریم».

ترامپ ادامه داد: «تعداد هفته‌ها در حال حاضر، مردم روی 15 هفته به توافق می‌رسند. و من به این موضوع فکر می‌کنم. و به چیزی می رسد که بسیار معقول است. اما مردم واقعاً موافق هستند، حتی تندروها هم موافق هستند، به نظر می رسد 15 هفته عددی است که مردم با آن موافق هستند.

در همان زمان، به نظر می رسید که ترامپ تمایلی به ممنوعیت فدرال ندارد.

«همه موافق هستند – شما سال ها این را شنیده اید – همه علمای حقوق هر دو طرف موافقند: این یک مسئله دولتی است. این نباید یک موضوع فدرال باشد، این یک مسئله ایالتی است.»

ماه گذشته، ستاد انتخاباتی ترامپ گزارش هایی مبنی بر اینکه او به طور خصوصی برای ممنوعیت سقط جنین پس از 16 هفته بارداری ابراز شده بود را رد کرد و این گزارش را “اخبار جعلی” خواند. کمپین انتخاباتی جزئیاتی در مورد برنامه های ترامپ ارائه نکرد و تنها گفت که او قصد دارد در مورد سقط جنین “مذاکره کند”.

اواخر روز سه‌شنبه، پس از انداختن رأی خود در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواه فلوریدا، یک خبرنگار از ترامپ درباره ممنوعیت سقط جنین در هفته شانزدهم پرسید و گفت: «به زودی در مورد آن صحبت خواهیم کرد».

حقوق سقط جنین در سال‌های اخیر موضوعی جذاب برای رای‌دهندگان بوده است و دموکرات‌ها و ستاد انتخاباتی جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن، در حال آماده شدن هستند تا این موضوع را به‌عنوان جدایی آشکار از ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ مورد توجه قرار دهند.

نظرسنجی ها به طور مداوم نشان داده است که اکثر آمریکایی ها معتقدند سقط جنین باید در مراحل اولیه بارداری قانونی باشد. بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات روابط عمومی Associated Press-NORC که در ژوئن گذشته انجام شد، حدود نیمی از بزرگسالان آمریکایی گفتند که سقط جنین باید در 15 هفته مجاز باشد.

___

جیل کالوین، نویسنده آسوشیتدپرس در نیویورک در این گزارش مشارکت داشت.

منبع