بایدن می گوید که حمله آمریکا در افغانستان ایمن الظواهری رهبر ارشد القاعده را کشته است

زمانی که آمریکا بن لادن را در سال 2011 در زمان اوباما کشت، بایدن معاون رئیس جمهور بود. حمله هواپیمای بدون سرنشین روز شنبه نزدیک به یک سال پس از خروج ایالات متحده از افغانستان انجام شد و به طولانی ترین جنگ آمریکا که در پاسخ به حملات 11 سپتامبر آغاز شد، پایان داد. طالبان در اوت گذشته در بحبوحه خروج آمریکا از افغانستان دوباره کنترل خود را به دست گرفتند.

رئیس جمهور از این ماموریت به عنوان یک “موفقیت کامل” استقبال کرد و گفت که برای به حداقل رساندن خطرات برای غیرنظامیان به دقت برنامه ریزی شده است.

سناتور جونی ارنست، آر-آیووا، کهنه سرباز جنگی که در کمیته نیروهای مسلح حضور دارد، از این اعلامیه استقبال کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در مورد یک عملیات ضد تروریستی “موفقیت‌آمیز” که ایمن الظواهری، رهبر القاعده را از بالکن اتاق آبی کاخ سفید در واشنگتن دی سی در 1 اوت 2022 کشت، صحبت می‌کند.

وی گفت که طالبان “باید پاسخگو” حضور الظواهری در کابل باشند و خاطرنشان کرد که آنها به ایالات متحده اطمینان داده اند که پناهگاه امنی به تروریست های القاعده نخواهند داد.

بایدن گفت: «او ردپایی از قتل و خشونت علیه شهروندان آمریکایی، نظامیان آمریکایی، دیپلمات‌های آمریکایی و منافع آمریکا ایجاد کرد. مردم در سراسر جهان دیگر نیازی به ترس از قاتل شریر و مصمم ندارند.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در مورد یک عملیات ضد تروریستی

بیشتر: ایمن الظواهری کیست؟ استراتژیست ارشد القاعده، مرشد و جانشین اسامه بن لادن بود

«این ادامه تلاش دیرینه ایالات متحده برای از بین بردن رهبری القاعده در 20 سال گذشته است، و در حالی که الظواهری یک دهه پیش زمام امور را در دست گرفته بود، هرگز جایگاهی مشابه بن لادن نداشت. او بیشتر یک مراقب بود، نه یک رویا.» علی، که همچنین 16 سال را در سمت های عالی امنیت ملی در آژانس اطلاعات دفاعی، وزارت امنیت داخلی و FBI گذراند، گفت.

اگرچه او در بیشتر 25 سال گذشته خود را پایین نگه داشته بود، اما مقامات ایالات متحده هرگز از تعقیب ظواهری، پزشک مصری و جراح چشم، با آموزش که به عنوان مربی بن لادن در دهه 1990 در افغانستان ملاقات کردند، دست برنداشتند.

بیشتر: با خروج آخرین هواپیما از کابل، جنگ 20 ساله آمریکا در افغانستان به پایان رسید

مشارکت کننده: تام واندن بروک

در توییتر joeygarrison@ به Joey Garrison برسید.

ظواهری در ابتدا بسیار با نفوذتر از بن لادن بود و به عنوان رهبر جهاد اسلامی مصر، گروه تروریستی که مسئول ترور انور سادات، رئیس جمهور مصر در سال 1981 بود، خدمت می کرد.

سه سال بعد، او نقشی کلیدی در کمک به بن لادن برای نظارت بر هواپیماربایی‌های انتحاری، که توسط یکی از متحدان نزدیک پاکستان، خالد شیخ محمد، طراحی و سازماندهی شده بود، ایفا کرد.

بایدن گفت: «پس از بررسی دقیق شواهد واضح و قانع کننده از محل او، من اجازه حمله دقیق را دادم که او را یک بار برای همیشه از میدان نبرد خارج کند.

بایدن گفت: «مهم نیست چقدر طول بکشد، مهم نیست کجا پنهان شوید، اگر تهدیدی برای مردم ما باشید، ایالات متحده شما را پیدا کرده و شما را بیرون خواهد برد. اقدامات بیشتر برای بسته شدن» به اعضای خانواده قربانیان 11 سپتامبر.

این الظواهری بود که در بیانیه ای در سال 1998 نوشت که کشتن آمریکایی ها و حامیان آنها در هر نقطه از جهان “وظیفه فردی هر مسلمانی است که می تواند در هر کشوری که امکان انجام آن وجود دارد، این کار را انجام دهد.”

واشنگتن – رئیس جمهور جو بایدن روز دوشنبه گفت که در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در افغانستان در آخر هفته ایمن الظواهری، رهبر ارشد القاعده، جانشین اسامه بن لادن، رهبر کشته شده این شبکه تروریستی، کشته شد.

این مقام به نقل از اطلاعات آمریکا گفت که در این حملات الظواهری – ارشدترین رهبر القاعده از سال 2011 تا کنون – و هیچ کس دیگری از جمله غیرنظامیان کشته شدند. هیچ یک از اعضای خانواده الظواهری حضور نداشتند.

این مقاله در ابتدا در USA TODAY منتشر شد: بایدن از کشته شدن ایمن الظواهری هدف القاعده خبر داد.



منبع

نقش الظواهری در 11 سپتامبر به اندازه نقش بن لادن و محمد توسط کمیسیون 11 سپتامبر و سایر نهادهای تحقیق برجسته نشد. اما رهبری او از گروه قوی مصری‌هایی که برای پیوستن به القاعده به افغانستان آمده بودند، به ارائه مهارت‌های عملیاتی، دانش سازمانی و تخصص مالی برای انجام حملات کمک کرد. رهبر گروه و هواپیماربای اصلی توطئه 11 سپتامبر، محمد عطا، همکار مصری بود و همچنین بسیاری از فرماندهان ارشد سازمان که با الظواهری بیعت کرده بودند.

بایدن و دیگر مقامات برای اولین بار در ماه آوریل در مورد مکان الظواهری مطلع شدند. این مقام گفت که رئیس جمهور از عملیات پیشنهادی در 1 ژوئیه مطلع شد و پس از جلسه 25 جولای با مشاوران ارشد آن را امضا کرد.

بایدن که از بالکن کاخ سفید صحبت می‌کرد و در حال بهبودی پس از یک مورد مجدد کووید-19 بود، الظواهری را “متفکر” چندین دهه حملات علیه ایالات متحده خواند. او معاون ارشد بن لادن در جریان حملات تروریستی 11 سپتامبر در سال 2001 بود. و به بمب گذاری سال 2000 در ناو یو اس اس کول و بمب گذاری سال 1998 در سفارتخانه های ایالات متحده در تانزانیا و کنیا کمک کرد.

نماینده آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، گفت که مدتهاست مشخص است که ظواهری “یکی از چالش برانگیزترین اهدافی است که ما با آن روبرو هستیم.”

این حمله که در ساعت 9:38 شب شنبه شب به وقت شرقی رخ داد، اولین حمله شناخته شده ایالات متحده در افغانستان از زمان پایان دادن به جنگ 20 ساله آمریکا در افغانستان توسط بایدن در ماه اوت گذشته است.

ظواهری همچنین انگلیسی بسیار بهتر از بن لادن صحبت می کرد و در طول سال ها پشت صحنه کارهای زیادی برای متحد کردن و حفظ گروه های مختلف القاعده انجام داد.

اما برخی از مقامات قدیمی ضد تروریسم ایالات متحده اهمیت این حمله را کم اهمیت جلوه دادند و گفتند که الظواهری در طول این سال ها هرگز واقعاً به خلاء پس از کشتن بن لادن، بنیانگذار القاعده و مردی که بسیاری از گروه های تروریستی را متحد کرده بود توسط ایالات متحده وارد نشده بود. تحت لوای القاعده در اواخر دهه 1990.

این مقام گفت که مرگ الظواهری “یک ضربه مهم به توانایی این گروه برای عملیات، از جمله علیه میهن ایالات متحده” وارد می کند. بایدن گفت که الظواهری به ارائه جهت گیری استراتژیک برای شبکه گسترده تروریستی ادامه می دهد و ویدئوهایی را برای حملات آینده علیه ایالات متحده تهیه می کند.

الظواهری در ابتدا بسیار با نفوذتر از بن لادن بود و به عنوان رهبر جهاد اسلامی مصر، گروه تروریستی که مسئول ترور انور سادات، رئیس جمهور مصر در سال 1981 بود، خدمت می کرد. علی به USA TODAY گفت: «او بسیار تأثیرگذار بود. “او یک دکتر بود، یک متفکر بود و از بن لادن 10 سال بیشتر سن داشت” در افغانستان.

به گفته یک مقام ارشد دولت، که به شرط فاش نشدن نامش در مورد این حمله با خبرنگاران صحبت کرد، الظواهری 71 ساله در بالکن یک “خانه امن” در مرکز شهر کابل ایستاده بود که مورد اصابت دو موشک قرار گرفت.

به گفته این مقام، برای چندین سال، ایالات متحده از شبکه ای آگاه بود که از الظواهری محافظت می کرد. امسال، استخبارات ایالات متحده فاش کرد که همسر الظواهری، دختر و فرزندانش به خانه امنی در کابل منتقل شده‌اند، جایی که خود الظواهری بعداً شناسایی شد.

در نتیجه، القاعده فاقد همان ساختار سازمانی از بالا به پایین است که قبل از مرگ بن لادن بیش از یک دهه پیش داشت، به طوری که حداقل پنج شاخه وابسته در سراسر جهان اکنون عمدتاً مستقل از یکدیگر و «هسته القاعده» فعالیت می کنند. به گفته جاوید علی، یکی از مقامات ارشد شورای امنیت ملی در مبارزه با تروریسم در دولت ترامپ که الظواهری و دیگر رهبران القاعده را برای چندین دهه ردیابی کرده است، عناصر هنوز در افغانستان ساکن هستند.

رئیس جمهور شامگاه دوشنبه در یک سخنرانی ویژه در کاخ سفید گفت: «عدالت برقرار شده است و این رهبر تروریست دیگر نیست».

او گفت که الظواهری “خون تعداد زیادی از نظامیان آمریکایی و غیرنظامیان بی گناه را در دستان خود دارد.”

بیشتر: پناهندگان افغان در میان زندگی جدید در ایالات متحده و واقعیت غم انگیز خانه، “نمی توانم وانمود کنم که خوب هستم”

این دو سال‌ها دست به دست هم دادند تا دامنه و قابلیت‌های تروریستی القاعده را در سطح جهانی ایجاد کنند، بن لادن به عنوان چهره عمومی این سازمان و ظواهری به عنوان یک استراتژیست ارشد با درک عمیق الهیات اسلامی عمل کرد.

یک مقام آمریکایی گفت که رهبران ارشد طالبان از محل ظواهری آگاه بودند.