ایالات متحده می گوید زمان پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو فرا رسیده است

در همین حال، ترکیه با اشاره به حمایت آنها از گروه‌های کردی که آنکارا آن‌ها را تهدیدی تروریستی می‌داند، مخالفت‌های مهمی را با پیوستن کشورهای شمال اروپا به این ائتلاف مطرح کرده است. ترکیه از سوئد خواسته است تا قبل از موافقت با پیوستن خود به ناتو، اقدامات بیشتری برای مهار این گروه‌های کرد انجام دهد.



منبع

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه، در اظهاراتی تقریباً مشابه در مورد این دو تماس که تنها با فاصله 13 دقیقه از یکدیگر منتشر شد، گفت که بلینکن “حمایت ایالات متحده از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را تکرار کرده است.”

پرایس در مورد تماس با توبیاس بیلستروم وزیر امور خارجه سوئد و پکا هااویستو وزیر امور خارجه فنلاند گفت: «او مجدداً اعتقاد راسخ ما را که فنلاند و سوئد آماده پیوستن به ائتلاف هستند، ابراز کرد. ”

در این بیانیه ها نامی از ترکیه ذکر نشده است، اما این تماس ها تنها یک روز پس از دیدار بلینکن با وزیر امور خارجه ترکیه صورت گرفت که کشورش سرسخت ترین پایگاه ناتو در برابر پیوستن فنلاند و سوئد به این ائتلاف است.

این دو کشور سال گذشته پس از نگرانی از حمله روسیه به اوکراین برای عضویت در ناتو درخواست دادند. تنها دو نفر از 30 عضو ائتلاف – مجارستان و ترکیه – هنوز عضویت خود را تایید نکرده‌اند، اگرچه تصویب مجارستان به عنوان رسمی تلقی می‌شود و به زودی انتظار می‌رود.

واشنگتن (AP) – دولت بایدن روز پنجشنبه گفت وقت آن است که ترکیه درخواست های فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو را تصویب کند و صراحتا گفت که اعضای باقی مانده این ائتلاف باید به سرعت عضویت آنها را تایید کنند.

وزارت امور خارجه گفت، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، حمایت قاطعانه از فنلاند و سوئد را در تماس‌های تلفنی با وزرای خارجه آن‌ها تأیید کرده و گفت که ایالات متحده اهمیت زیادی برای «متحدان باقی‌مانده برای تصویب سریع الحاق خود» قائل است.