الکسی ناوالنی رهبر مخالفان روسیه برای بقای خود می جنگد

تصویر ثابتی که از فیلم های ویدئویی گرفته شده است، افسران اجرای قانون را نشان می دهد که با ناوالنی در فرودگاه شرمتیوو مسکو در 17 ژانویه 2021 صحبت می کنند. (رویترز تی وی/رویترز)

در اوایل این ماه، به نظر می رسید که وضعیت سلامتی ناوالنی رو به وخامت گذاشته است و خشم به اوج فوق العاده ای رسیده است. غیرممکن است که بدانیم این اعتراضات چه تأثیری بر کرملین داشته است، کرملین که ادعا می کند به افکار بین المللی اهمیتی نمی دهد اما رسانه های غربی را از نزدیک دنبال می کند.

بقا به ویژه در اواخر زندان دورافتاده ملخوو، جایی که ناوالنی در ژوئن سال گذشته به آنجا فرستاده شد، دشوار بود.

کرملین با توجه به فلسفه گسترده‌تر خود که وانمود می‌کند مخالفان رژیم استبدادی پوتین وجود ندارند، چیزی درباره سرنوشت ناوالنی نگفته است. انجام این کار ادعای ناآگاهی را زمانی که آن مخالفان در شرایط مشکوک مسموم شده، دفاع می‌شوند یا به شکل دیگری کشته می‌شوند، آسان‌تر می‌کند.

آنا ودوتا، معاون آمریکایی بنیاد مبارزه با فساد ناوالنی، در نوامبر سال گذشته به یاهو نیوز گفت: «آنها او را به آرامی می کشند.

برای حامیان ناوالنی، بهترین سناریوی ممکن – حداقل در حال حاضر – این است که او شخصیتی بسیار برجسته برای کرملین است که نتواند آن را بکشد.

داشا، دختر ناوالنی در مصاحبه ای با CNN، وضعیت پدرش را “روز به روز بدتر می کند” توصیف کرد.

حداقل 1 میلیون روس در گولاگ های دوران شوروی، جایی که جنایتکاران سرسخت، مخالفان سیاسی، روشنفکران آزاداندیش و مردم عادی پس از به خطر افتادن سلطه آهنین حزب کمونیست در زندگی عمومی و خصوصی – با شکایت بی ضرر از جیره غذایی، رنج بردند، جان باختند. مثال. اگرچه مدت ها پیش برچیده شد، اما شواهدی از سیستم گولاگ در مستعمرات کیفری روسیه باقی مانده است.

به نوبه خود، ناوالنی مانند همیشه بی احتیاط باقی ماند. او از بیانیه پایانی خود برای تقبیح کامل آنچه روسیه پس از 20 سال زندگی تحت حکومت پوتین تبدیل شده است استفاده کرد. او گفت: «ما نه تنها باید علیه فقدان آزادی در روسیه، بلکه با فقدان کامل شادی خود مبارزه کنیم. ما همه چیز داریم، اما کشور بدبختی هستیم.»

تصویر ثابتی که از فیلم های ویدئویی گرفته شده است، افسران اجرای قانون را در حال صحبت با ناوالنی در فرودگاه شرمتیوو مسکو نشان می دهد.

نمایی از مستعمره کیفری IK-6، جایی که ناوالنی در حال گذراندن دوره زندان خود است. (یولیا موروزوا/ رویترز)

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی در یک نشست خبری در کاخ سفید در 12 ژانویه. (ایوان ووچی/AP)

دو سال بعد، ناوالنی در حالی که در حال پرواز در سراسر روسیه بود از یک تلاش مسموم جان سالم به در برد. سرویس‌های اطلاعاتی غربی به این نتیجه رسیده‌اند که این تلاش تقریباً به طور قطع توسط کرملین انجام شده است. کرملین سابقه طولانی در حملات مشکوک به مسمومیت علیه منتقدان و فراریان خود دارد.

او گفت که به ناوالنی آنتی بیوتیک داده و جیره آب گرم او افزایش یافته است: «دو فنجان در روز».





منبع

ناوالنی با آگاهی از اینکه دارد خود را به دست همان شکنجه‌گرانی می‌سپارد که چندین ماه قبل سعی کرده بودند سم کشنده‌ای را در لباس‌های زیرش بگذارند، به نظر می‌رسید که نگران نبود.

“به نظر می رسد آنها از او به عنوان یک سلاح زیستی استفاده می کنند.” ناوالنی با طنز چوبه دار مرسوم خود نوشت. جای تعجب نیست که او غمگین است. در سال جدید سلامت باشید!»

نمایی هوایی از مستعمره کیفری IK-6.
الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه، در جلسه دادگاه در پتوشکی، روسیه، در 17 ژانویه 2022، از زندان از طریق یک لینک ویدیویی صحبت می کند. (دنیس کامینف/AP)

الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف، درست دو سال پس از دستگیری او در بازگشت به روسیه، محکوم به اتهامات ساختگی در دادگاهی که نتیجه آن هرگز مشکوک نبود و برای گذراندن محکومیت 11 ساله در یک مستعمره وحشیانه کیفری فرستاده شد. برای مخالفان کرملین نادر است: او زنده می ماند.

نمایی هوایی از مستعمره کیفری IK-6 در خارج از شهر ولادیمیر، حدود 150 مایلی خارج از مسکو. (آندری بورودولین/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

الکسی ناوالنی در حالی که دستانش را در میان انبوهی از مردم در راهپیمایی در مسکو بلند کرده بود.

ناوالنی، مرکز، در یک تجمع در مسکو در سال 2018. (اوگنی فلدمن/AP)

پرونده دادگاه متعاقب آن فقط توجه بیشتری را به وضعیت اسفناک او و به تعمیق اقتدارگرایی رژیم پوتین جلب کرد.

شاید خارق‌العاده‌ترین درخواست از سوی 200 پزشک روسی باشد که نام خود را در نامه‌ای درج کردند که در آن بیان می‌کرد که دیگر نمی‌توانند نسبت به «آسیب عمدی وارد شده» به ناوالنی «بی‌تفاوت» باشند. در کشوری که توصیف حمله به اوکراین به‌عنوان یک جنگ به جای تعبیر رسمی «عملیات ویژه» غیرقانونی است، این نامه نمایشی نادر از شجاعت بود – و توهینی صریح به پوتین، مردی که منحصراً مسئول محرومیت‌های ناوالنی بود. .

متحدان ناوالنی بر این باورند که اگر کرملین راه خود را داشت، او سه سال پیش مرده بود.

با این حال، تا کنون، این فعال 46 ساله دموکراسی توانسته است از مصیبت مگنیتسکی و بسیاری دیگر از فعالان، روزنامه نگاران و سیاستمدارانی که در مقابل پوتین ایستاده اند، اجتناب کند. یکی از مزیت های کلیدی ناوالنی برجستگی او در شبکه های اجتماعی است. پس از هر بازدید از زندان، وادیم کوبزف، وکیل ناوالنی، با دستیارانش در غرب ارتباط برقرار می‌کند که سپس پیام‌های زندان او را به تاپیک‌های طولانی توییتری تبدیل می‌کنند تا عموم – چه در روسیه و چه در خارج از کشور – مصرف کنند.

سپس، در روزهای پایانی سال 2022، مقامات IK-6 در ملخوو، ناوالنی را در انزوا قرار دادند زیرا او در ساعت 5:24 صبح، 36 دقیقه زودتر از موعد مقرر، صورت خود را شسته بود. او مجبور شد سلول را با یک زندانی که به آنفلوآنزا مبتلا شده بود، تقسیم کند که در زندان در حال فراگیری بود.

پیام با یک شکلک چشمک نشانه گذاری شده بود.

ودوتا گفت که وضعیت ناوالنی تا هفته دوم ژانویه “فاجعه بار” شده است. او او را به عنوان “به شدت بیمار – تب، سرفه و همه علائم وحشتناک آنفولانزا” توصیف کرد. یک وکیل برای او دارو آورد، اما اداره زندان از دادن دارو به الکسی امتناع کرد.

روز پنجشنبه بالاخره خبرهای دلگرم کننده ای دریافت کردند. کوبزف، وکیل ناوالنی گفت که وضعیت موکلش خوب است “وخامت متوقف شد.”

این تقریباً همان روشی بود که مقامات روسیه در سال 2009 سرگئی ماگنیتسکی، حسابدار مالیاتی را که کلاهبرداری گسترده مقامات ارشد کرملین را کشف کرده بود، خلع کردند. و با توجه به اینکه ناوالنی سرسخت‌ترین مخالف سیاسی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است، به نظر می‌رسید که او نیز به هدفی مشابه برسد.

نمایی از کلنی کیفری IK-6.

در واشنگتن، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی به یاهو نیوز اذعان کرد که مقامات آمریکایی سلامت ناوالنی را زیر نظر دارند. او در نشست خبری کاخ سفید گفت: «ما آن نگرانی‌ها را دیده‌ایم – و این نگرانی‌ها را به اشتراک می‌گذاریم. و ما همچنان به بیان این نگرانی ها به مقامات روسیه ادامه خواهیم داد.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی در یک نشست خبری در کاخ سفید.

الکسی ناوالنی رهبر مخالفان روسیه از سلول زندان به دوربین نگاه می کند.

ناوالنی در نهایت به دلیل اختلاس ساختگی و کلاهبرداری به 11 سال زندان محکوم شد. او دوران محکومیت خود را در مستعمره کیفری IK-2 آغاز کرد.

ناوالنی این سالگرد را در یک تاپیک توییتری تایید کرد. من کشورم را به آنها تسلیم نمی کنم و معتقدم که تاریکی در نهایت از بین خواهد رفت. او نوشت (پیام ها توسط همکاران او در خارج از روسیه ارسال می شود). اما تا زمانی که این وضعیت ادامه دارد، من تمام تلاشم را انجام خواهم داد، سعی می کنم آنچه را که درست است انجام دهم و از همه می خواهم که امید را رها نکنند.

سایر دولت ها نیز این فراخوان را پذیرفتند.

او در آخرین لحظات آزادی خود گفت: «این بهترین روز در پنج ماه گذشته است. “من خونه ام.”

پس از چند ماه بهبودی در آلمان، ناوالنی تصمیم گرفت به روسیه بازگردد. او به مسکو رسید و بلافاصله دستگیر شد، زیرا او، خانواده و حامیانش می دانستند که او خواهد بود. مقامات گفتند که او را به عدم حضور در جلسه آزادی مشروط متهم می‌کنند، اما خود اتهامات هم در روسیه وجود ندارد.

آلمان از روسیه خواست که به ناوالنی مراقبت های پزشکی فوری ارائه دهد و در عین حال “شرایط غیرانسانی زندان” را که اساس زندان های روسیه است، چه برای زندانیان برجسته و چه برای زندانیان عادی، محکوم کرد.

IK-2 نسبتا نزدیک به مسکو است. به نظر می رسید که انتقال به IK-6، عمیق تر به داخل روسیه، فصل جدید دشوارتری را در حبس ناوالنی پیش بینی می کند. او مرتباً در سلول انزوا قرار می‌گرفت و از لباس‌های زمستانی محروم می‌شد، چرخشی مخصوصاً بی‌رحمانه در منطقه‌ای که دمای انجماد ممکن است برای ماه‌ها باقی بماند.

پزشکان نوشتند: “ما خواستار پایان دادن به شکنجه آلکسی ناوالنی هستیم.”

ناوالنی به همه سلام می رساند، از نگرانی و تشکر ویژه از پزشکانی که از او حمایت کردند، تشکر می کند. یک پیام توییتری از وکیل او کوبزف اواخر هفته گذشته گفت، پس از آن که به نظر می رسید اصلاح طلب بیمار مقداری مراقبت های پزشکی را دریافت کرده است.

در سال 2018، ناوالنی به طور ناموفق پوتین را برای ریاست جمهوری به چالش کشید، اما در جریان این کار، تبدیل به یک نماد غرب شد، صدایی تنها برای آزادی در کشوری که به طور فزاینده ای غیرآزاد بود. برجستگی فرهنگی او، بیش از جنبش سیاسی‌اش، ممکن است برای پوتین، دانشجوی مشتاق تبلیغات شوروی، تهدیدکننده‌تر باشد.