السالوادور اولین سال فعالیت خود را تحت سرکوب ضد باندها نشان می دهد

ویلاتورو اتهامات مبنی بر اینکه بوکله قبل از اعلام سرکوب با باندها مذاکره کرده است را رد کرد. او گفت که “امکان پذیر نیست.”

این اولین سالگرد درخواست رئیس جمهور نایب بوکله برای قدرت های ویژه برای تعقیب باندها در 27 مارس گذشته بود، پس از افزایش خشونت گروهی که طی آن 62 نفر در یک روز کشته شدند.

سن سالوادور، السالوادور (AP) – کشور آمریکای مرکزی السالوادور یک سال کامل را روز دوشنبه تحت تدابیر اضطراری ضد باندهایی که در ابتدا قرار بود فقط یک ماه طول بکشد، جشن گرفتند.

تحت اختیارات ویژه، پلیس مجبور نیست دلیل دستگیری را به کسی بگوید یا حقوقش را به او اطلاع دهد. فرد دستگیر شده حق داشتن وکیل ندارد و می تواند به مدت 15 روز بدون ملاقات با قاضی به جای 72 ساعت گذشته در بازداشت بماند. خطوط تلفن را می توان راحت تر شنود کرد.

بوکله با یادآوری 27 مارس گذشته که آخرین موج قتل رخ داد، در حساب توییتر خود نوشت: «این یکی از سخت ترین روزهای زندگی من بود.

قوه مقننه این کشور از آن زمان تاکنون هر ماه به تمدید این تدابیر رای داده است که برخی از حقوق را به حالت تعلیق در می آورد.

ویدئویی که اخیراً توسط دولت منتشر شده است، زندانیان را نشان می‌دهد که مجبور می‌شوند با پای برهنه و با دستبند از پله‌ها و زمین برهنه بدوند و فقط شورت سفید معمولی به تن دارند. سپس آنها را مجبور کردند که با پاهای خود به صورت گروهی در سلول ها بنشینند.

ائتلافی از گروه های حقوق بشر محلی می گویند که آنها 111 مورد مرگ مظنونان در بازداشت، و 5802 مورد نقض حقوق بشر تحت شرایط اضطراری، از جمله رفتار ظالمانه و تحقیرآمیز را ثبت کرده اند.

در یک سال پس از آن، در مجموع 66417 نفر دستگیر و 4304 نفر آزاد شده اند. گروه های حقوقی می گویند که 111 مورد مرگ در بازداشت و 5802 مورد مشکوک نقض حقوق وجود داشته است.

خورخه ازکیل بران، فروشنده 25 ساله هات داگ در پایتخت این کشور، گفت که با این سرکوب موافق است، اگرچه اذعان کرد که سوء استفاده هایی وجود داشته است.

فرمان اضطراری خشونت را کاهش داده و در کشوری محبوبیت پیدا کرده است که باندهای خیابانی مانند MS-13 و Barrio 18 مدت‌هاست که ساکنان آن را می‌کشند و از آنها اخاذی می‌کنند.

بوکله هیچ نشانه ای از برنامه ریزی برای بازگشت به مراحل عادی پلیس به زودی نشان نداد. گوستاوو ویلاتورو، وزیر امنیت، به یک کانال تلویزیونی محلی گفت که فکر می‌کند دولت هنوز «35 درصد اعضای (باند)» را دستگیر نکرده است.

وزارت خزانه داری ایالات متحده مدعی است که دولت بوکل قبلاً تلاش کرده بود تا حمایت باندها را با مزایای مالی و امتیازاتی برای رهبران زندانی آنها از جمله روسپی ها و تلفن های همراه خریداری کند.

آنابل بلوسو، قانونگذار حزب چپ گرای FMLN، گفت که این سرکوب منجر به “دستگیری دسته جمعی بدون تحقیق” شده است و “بیگناهان و مجرمان” را به طور یکسان درگیر کرده است.



منبع

بران گفت: «این راز نیست که دستگیری های ناعادلانه ای صورت گرفته است. “همیشه خطا وجود خواهد داشت، هیچ چیز عالی نیست، اما برای من، این (سرکوب) خوب است.”

دولت از تاکتیک های بحث برانگیز مانند حبس کردن هزاران مظنون باند در یک زندان بزرگ جدید که به ویژه برای اعضای باند ساخته شده است استفاده کرده است. در زندان های دیگر، زندانیان دور هم جمع شده بودند و شاهد کاهش جیره غذایی آنها بودند.

بوکله با اشاره به گزارش‌های پلیس مبنی بر اینکه روز یکشنبه هیچ قتلی در السالوادور رخ نداده بود، پیروزمندانه نوشت: «اکنون، یک سال بعد، ما با قتل صفر بسته‌ایم و مارس 2023 در مسیر امن‌ترین ماه تاریخ ما قرار دارد.»

نظرسنجی ها حاکی از آن است که از هر 10 ساکن سالوادور بیش از هشت نفر از این اقدامات حمایت می کنند.