اسطوره شطرنج روسیه می گوید جنگ در اوکراین “نبرد بین آزادی و استبداد” است.

سپس روسیه از سلاح های شیمیایی استفاده کرد. کاسپاروف با ابراز تاسف می گوید: «و اوباما پلک زد» و رئیس جمهور را به «ضعف» متهم می کند. با این حال، مشخص نیست که اوباما – که در حال حاضر دو درگیری پرهزینه در افغانستان و عراق را مدیریت کرده است – چه کاری می‌توانست برای متوقف کردن پوتین انجام دهد، مگر اینکه مداخله‌ای نظامی که احتمالاً برای مردم آمریکا ناخوشایند بود. نماینده رئیس جمهور سابق به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

جنگ در اوکراین به پوکر نزدیک‌تر است تا شطرنج، مسابقه‌ای از خشم و بلوف. در صفحه شطرنج، حریف جایی برای پنهان کردن مهره‌های خود ندارد، اما پوکر طبیعتاً بازی اطلاعات ناقص است، تلاش برای حدس زدن و سپس مجبور شدن به عمل بر اساس آن حدس‌ها.

کاسپاروف می گوید: «روسیه پوتین در حال نزول شدید است. من باور ندارم که روسیه تا بهار آینده بتواند این جنگ را انجام دهد.» پیشرفت‌های نظامی اخیر اوکراین، از جمله اخیراً آزادسازی خرسون، امید به پیروزی نهایی اوکراین در میدان نبرد را ایجاد می‌کند.

در عکسی که در 26 اکتبر منتشر شد، یک موشک بالستیک قاره پیما یارس به عنوان بخشی از مانورهای هسته ای روسیه در پلستسک، شمال غربی روسیه، آزمایش شده است. (سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه از طریق AP)

کاسپاروف درباره ماسک می گوید: «او در حال خرید امتیاز تبلیغاتی روسیه است. “این بسیار بسیار مضر است.”

امروز، این ساکن 59 ساله نیویورک – که از شطرنج حرفه ای بازنشسته شده است اما هنوز کلاسی را در کلاس مستر کلاس تدریس می کند – ابتکار Renew Democracy را اداره می کند، یک سازمان غیرانتفاعی که از نزدیک تلاش های کمک رسانی را با سازمان های امدادی غیرانتفاعی که در اوکراین کار می کنند هماهنگ می کند. ، که مدیر اجرایی RDI اوریل اپشتاین می گوید تضمین می کند که منابع و منابع مالی به جای هدر رفتن یا از دست رفتن، در مکان های مناسب به دست افراد مناسب می رسد.

RDI با ژنرال بازنشسته ایالات متحده Ben Hodges برای تولید ویدیوهای کوتاه و صیقلی همکاری می کند که وضعیت جنگ را با عباراتی قابل هضم توضیح می دهد. همچنین مقالاتی از مخالفان از سراسر جهان را با مشارکت CNN، بخشی از مجموعه‌ای به نام صدای آزادی، درخواست کرده و منتشر کرده است. از جمله مشارکت کنندگان، محمد سلطان، مخالف مصری-آمریکایی و مسیح علینژاد، روزنامه نگار ایرانی، که اخیراً هدف سوءقصدی در نیویورک قرار گرفت، هستند.

انتخابات هفته گذشته کنگره در ایالات متحده می تواند کمک های اوکراین را پیچیده کند، به ویژه اگر شک جمهوری خواهان به مقاومت آشکار تبدیل شود. پرزیدنت بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی هفته گذشته ابراز امیدواری کرد که کمک به اوکراین ادامه یابد – اما همچنین از اتهاماتی مبنی بر اینکه به اوکراین بیش از حد داده است، ابراز امیدواری کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه در یک کنفرانس ویدئویی در اقامتگاه نوو-اوگاریوو در خارج از مسکو. (گاوریل گریگورف، اسپوتنیک، عکس استخر کرملین از طریق AP)

گری کاسپاروف در کنگره روسیه آزاد در ویلنیوس، لیتوانی، در 1 سپتامبر. (اولگ نیکیشین/گتی ایماژ)

کاسپاروف که هرگز خجالتی و محتاط نیست، رئیس جمهور باراک اوباما را به دلیل تلاش برای «بازنشانی» روابط با پوتین، مدت کوتاهی پس از حمله روسیه به گرجستان در سال 2008، که اولین تهاجم کرملین به یک کشور مستقل از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی بود، سرزنش می کند. بعداً، اوباما هشدار داد که اگر روسیه از «خط قرمز» در سوریه عبور کند و از سلاح های شیمیایی در حمایت از رژیم بشار اسد استفاده کند، «عواقب عظیمی در پی خواهد داشت».

پوتین و اوباما لحظاتی قبل از دست دادن در مقابل پرچم روسیه و آمریکا.

رئیس جمهور به خبرنگاران گفت: «ما یک چک سفید به اوکراین نداده ایم. چیزهای زیادی وجود دارد که اوکراین می‌خواهد که ما انجام ندادیم.»

کاسپاروف آن ملاحظات بسیار واقعی را نادیده نمی گیرد، اما از فلج شدن در اثر انواع بی نهایت گمانه زنی های ژئوپلیتیکی نیز امتناع می ورزد. برای او، جنگ وضوح اخلاقی نادیده‌انگیزی را حفظ می‌کند. او می‌گوید: «من معتقدم اوکراین می‌تواند و خواهد برد. “من فکر می کنم این اجتناب ناپذیر است. بحث هزینه است. و هر روز تأخیر، دادن آنچه به اوکراین برای پیروزی نیاز دارد، صرفاً این هزینه را بالا می برد.»

ولادیمیر پوتین پشت یک میز بزرگ با تلفن های زیاد و صفحه تخت نشسته است.

این سناریوی تاریک به احتمال زیاد در تایوان تحقق خواهد یافت و شی جین پینگ جسور شده به دنبال کنترل کامل و در نهایت کنترل چین بر جزیره است.

پوتین و پرزیدنت باراک اوباما در یک نشست دوجانبه در جریان نشست سران گروه 20 در لوس کابوس، مکزیک، در سال 2012. (کارولین کستر/AP)

این زیرمتن نامه ای بود که در 24 اکتبر توسط مترقیان مجلس به بایدن ارسال شد و از او می خواست که «هر راه دیپلماتیک را دنبال کند» و در عین حال – نه به اشتباه – اشاره می کرد که جنگ «تورم و قیمت بالای نفت را برای آمریکایی ها در این کشور تقویت می کند». ماه های اخیر.» غوغایی در پی داشت و یک روز بعد نامه فراخوان شد، اما نه بدون اینکه روس ها متوجه بی میلی فزاینده آمریکا برای تامین مالی مقاومت اوکراین شده باشند.

کاسپاروف در سال 2013 روسیه را ترک کرد و از سرکوب‌های روزافزون رژیم پوتین منزجر شد. در سال 2015 او “زمستان در راه است” منتشر کرد، هشداری فوری به سیاستگذاران غربی در مورد پوتین، که او را “به وضوح بزرگترین و خطرناک ترین تهدیدی که جهان امروز با آن مواجه است” خواند.

اپشتاین می‌گوید: «آنها اعتبار دارند که سپرهای حزبی ما را بشکنند تا به ما یادآوری کنند که آمریکا نیرویی برای خیر است و می‌تواند نیرویی برای خیر باقی بماند».

آیا یکی از کارت هایی است که پوتین در حال انجام حمله هسته ای است؟ یک اروپای گرسنه انرژی قبل از تا زدن چقدر می تواند دوام بیاورد؟ کمک های آمریکا تا کی ادامه خواهد داشت؟

پوتین نه تنها به اوکراین حمله می کند. کاسپاروف در مصاحبه اخیر خود به یاهو نیوز گفت: او به کل سیستم همکاری بین المللی حمله می کند. اوکراین در خط مقدم نبرد بین آزادی و استبداد قرار دارد.

گری کاسپاروف، نشسته، میکروفون را با دست راست خود گرفته و با دست چپ خود اشاره می کند.

کاسپاروف در کلاس مستر. (PR Newswire از طریق AP)

این دقیقاً همان نوع صحبت هایی است که کاسپاروف را ناامید می کند. او از حمایت بایدن از تلاش اوکراین که به طور مداوم توسط متحدان اروپایی تکمیل شده است، تمجید می کند، اما نمی تواند تصور کند که دامنه آن کاهش یابد. این بسیار کمتر از آن چیزی بود که اوکراین نیاز داشت و می خواست، اما بسیار بیشتر از آنچه پوتین انتظار داشت.»

اپشتاین، پسر مهاجران شوروی که در نیوجرسی مستقر شده‌اند، به یاهو گفت: «مسئولیت ما این است که آنچه را که نه تنها برای زنده ماندن، نه فقط برای زنده ماندن، بلکه به اندازه کافی برای پیروزی در جنگ به آنها نیاز دارند، بدهیم». او همچنین تلاش‌هایی را در فضایی که به عنوان «فضای اطلاعاتی» شناخته می‌شود، توصیف کرد، که کرملین سعی کرده است با تبلیغات خود آن را پر کند.

تصویر سیاه و سفید گری کاسپاروف با پلیور یقه‌ای تیره که به نظر می‌رسد با دست چپش کمی به سمت بالا ژست گرفته است.

این استدلال که اوکراین باید برای صلح شکایت کند، برای کاسپاروف کاملاً ناخوشایند است، نه به این دلیل که جنگ برای کیف بد پیش می رود، بلکه به این دلیل که برای واشنگتن، لندن و برلین گران تمام می شود.

کاسپاروف چنین صحبت هایی را بسیار خطرناک می داند. او به درگیری در دنیای شطرنج مانوی می اندیشد، جایی که فقط سیاه و سفید، شکست یا پیروزی وجود دارد. یا غرب پوتین را شکست می دهد یا پوتین غرب را. اگر امروز در پرتو باج‌خواهی هسته‌ای پوتین تسلیم شویم، چه کسی می‌تواند بگوید که او پنج سال بعد، شش سال بعد از همان باج‌گیری دقیقاً استفاده نخواهد کرد؟ کاسپاروف تعجب می کند، لحن و بیان او نشان می دهد که این به دور از تفکر بیهوده است.

در اینجا اپشتاین شفاعت می کند: او می گوید: «به ما بستگی دارد.





منبع

کاسپاروف به‌ویژه از این موضوع ناامید شد – و مشخصاً خشمگین شد “طرح صلح” ایلان ماسک، که عملاً بخش های وسیعی از اوکراین را به روسیه واگذار می کند. مبلغان کرملین فوراً این ایده را پذیرفتند و به محکومیت نهادهای سیاسی و رسانه ای آمریکا به عنوان مدرکی اشاره کردند که نشان می دهد ماسک (که به درخواست یاهو نیوز برای اظهار نظر ارسال شده از طریق توییتر پاسخ نداد) حقیقتی ممنوعه و اجماع شکننده را بیان کرده است.

کاسپاروف استدلال می کند که هیچ تحولی مانند خروج هرج و مرج نیروهای آمریکایی از افغانستان، پوتین را برای حمله به اوکراین جسارت نکرد. من آن را کناره گیری نمی نامم. این یک ازدحام بود،» او به Yahoo News گفت. و این یک فاجعه بود. و بدون شک به اعتماد پوتین افزود.»

نیویورک – شطرنج یک بازی مغزی است، اما استاد بزرگ افسانه ای شوروی، گری کاسپاروف، می تواند آن را مانند یک ورزش تماسی به نظر برساند. هنگامی که او در اواسط دهه 1980 در اوج قدرت خود بود، با شدت بدنی هولناک کشتی‌گیری که به مسابقه اشتباهی فرستاده شده بود، به صفحه شطرنج نزدیک شد.

این استدلال با تظاهرات تیره پوتین در برابر آنچه که او به عنوان غربی توصیف می کند که خونخواهی استعماری اش، در سخنانش، با یک برنامه مترقی ضد مسیحی ازدواج کرده است، به چالش کشیده شده است. از آنجایی که جنگ برای روسیه ضعیف‌تر پیش می‌رود، این اهانت‌های ضدغربی تیزتر شده‌اند.

امروز، انرژی های بی امان او به طور کامل علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است، که کاسپاروف با همان تمرکز منحصر به فردی که زمانی برای دشمن شوروی خود، آناتولی کارپوف، در نظر می گرفت – که، همانطور که اتفاق می افتد، اکنون به عنوان یک پارلمان طرفدار پوتین عمل می کند، برخورد می کند. اما اگر خودکامه کرملین او را منزجر کند، هیچ چیز مانند دستپاچگی غربی ها در مورد اینکه چقدر و برای چه مدت به اوکراین کمک کند، کاسپاروف را عصبانی نمی کند.

او ادامه می‌دهد: «و چه کسی می‌خواهد بگوید که دیکتاتورهای دیگر در سراسر جهان به این موضوع نگاه نمی‌کنند و نمی‌گویند: «اوه، به آن نگاه کن. آیا غرب حاضر است در برابر باج خواهی هسته ای تسلیم شود؟ چرا ما همین کار را نمی کنیم؟ و برای کشورهایی که امروز سلاح هسته ای ندارند؟ چرا آنها نباید سلاح هسته ای داشته باشند اگر سلاح های هسته ای موثر هستند و به آنها کمک می کنند به آنچه می خواهند برسند؟

موشک برخاسته از دود و شعله‌های آتش لحظاتی پس از بلند شدن در نزدیکی ساختمان سبز و برج‌ها در فضایی از درختان در مقابل آسمان ابری قرار گرفته است.