گزارش طبقه بندی شده ایالات متحده بر نظارت نیروی خارجی با فناوری پیشرفته تاکید دارد

نماینده مایک گالاگر، عضو کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان و رئیس کمیته جدید مجلس نمایندگان در مورد چین، گفت که دولت باید در مورد آنچه در مورد نظارت بر تاسیسات نظامی می داند به قانونگذاران بیشتر بگوید.

هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها نسبت به چین، بالون نظارتی را نقض حاکمیت ایالات متحده می‌دانند که تهدید پکن را برجسته می‌کند.

برای خبرنامه The Morning از نیویورک تایمز ثبت نام کنید

گزارش مربوط به آنچه که سازمان‌های اطلاعاتی آن را پدیده‌های هوایی ناشناس می‌نامند، بر چندین رویداد که گمان می‌رود تجسسی هستند، متمرکز شده است. برخی از این حوادث مربوط به بالون ها و برخی دیگر مربوط به پهپادهای کوادکوپتر است.

در حالی که هواپیماهای بدون سرنشین رسما به هیچ کشوری نسبت داده نشده بود، در یک حادثه یک کشتی چینی در مجاورت آن قرار داشت.

مشخص نیست شواهدی وجود دارد که نشان می دهد چین از فناوری پیشرفته ای استفاده می کند که ایالات متحده در اختیار ندارد. برخی از مقامات ایالات متحده همچنان تردید دارند که چین در معرض خطر افشای برخی از پیشرفته ترین فناوری های خود در هر گونه فعالیت نظارتی است که توسط ایالات متحده قابل شناسایی باشد.

دولت چین روز جمعه گفت که بالون چینی کشف شده در هفته گذشته بر فراز ایالات متحده عمدتاً برای تحقیقات آب و هوا بوده است. با این حال، مقامات ایالات متحده گفتند که آنها آن را به عنوان یک دستگاه جمع آوری ارزیابی کرده اند، هرچند که نمی تواند اطلاعات حساسی را که ماهواره های شناسایی پیشرفته چینی در حال حاضر جمع آوری می کنند، جمع آوری کند.

واشنگتن – بالون جاسوسی چینی که بر فراز قاره ایالات متحده شناور بود، نگرانی عمیقی را در کاپیتول هیل ایجاد کرد تا حدی به این دلیل که پس از گزارش طبقه بندی شده ای به کنگره منتشر شد که نشان می داد دشمنان ایالات متحده به طور بالقوه از فناوری پیشرفته برای جاسوسی در این کشور استفاده می کنند.

مقامات دفاعی ایالات متحده بر این باورند که چین به عنوان بخشی از تلاش برای درک بهتر چگونگی آموزش خلبانان خود و انجام عملیات نظامی پیچیده توسط آمریکا، نظارت بر مراکز آموزشی نظامی و تمرینات را انجام می دهد. مقامات گفتند که مکان هایی که در آنها نظارت غیرمعمول صورت گرفته است شامل یک پایگاه نظامی در ایالات متحده و یک پایگاه در خارج از کشور است.

مقامات هشدار دادند که خوانش‌های ناقص رادار و حسگر می‌تواند باعث سردرگمی شود و باعث می‌شود یک جسم معمولی چیزی تهدیدکننده به نظر برسد.

مقامات گفتند که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما این حوادث می تواند به طور بالقوه نشان دهنده استفاده از فناوری باشد که به طور کامل شناخته نشده یا به طور عمومی شناسایی نشده است. از 171 گزارشی که به بالون‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین یا زباله‌های معلق در هوا نسبت داده نشده‌اند، برخی «به نظر می‌رسد که ویژگی‌های پرواز یا قابلیت‌های عملکردی غیرعادی را نشان داده‌اند و نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتری دارند».

گالاگر روز جمعه گفت: «این دلیل بیشتر برای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان برای دریافت اطلاعات کامل درباره این موضوع است». سابقه مستندی از اشیاء ناشناس – و اکنون شناسایی شده – در نزدیکی تاسیسات حساس نظامی وجود دارد، و ما باید با احساس فوریت حرکت کنیم تا به ته این موضوع برسیم.

بالون نظارتی خشم در کاپیتول هیل را برانگیخت. برخی از مقامات گفتند که اطلاعات مربوط به جاسوسی خصمانه مندرج در گزارش طبقه بندی شده در مورد پدیده های هوایی ناشناس قبلاً باعث نگرانی شده بود.

مقامات آمریکایی گفتند، اما تصور نمی‌شود که حوادثی که به طور بالقوه شامل فناوری پیشرفته توصیف شده در گزارش طبقه‌بندی شده است، شامل هیچ نوع پیشرانه مافوق صوت نباشد.

از سال 2021، پنتاگون 366 حادثه را بررسی کرده است که در ابتدا توضیح داده نشده بود و گفت 163 مورد بالون بوده است. به گفته یک مقام آمریکایی، تعداد انگشت شماری از این حوادث شامل بالون های نظارتی پیشرفته بود، اما هیچ یک از آنها به طور مداوم پایگاه های نظامی ایالات متحده را شناسایی نمی کردند. (با این حال، به گفته دو مقام آمریکایی، بالن‌های جاسوسی که دولت ایالات متحده بلافاصله شناسایی می‌کند، در ردیابی پدیده‌های هوایی ناشناس گنجانده نشده است.)

پنتاگون تصاویری از برخی از حوادث مشکوک نظارتی را منتشر کرده است که در ابتدا توضیحی داده نشده بود. این تصاویر مثلث های سبز رنگ را در هوا نشان می دهد که در نزدیکی دو تمرین مختلف نیروی دریایی گرفته شده است. در جلسه استماع کنگره در سال گذشته، مقامات پنتاگون گفتند که مثلث ها صرفاً پهپادهای کوچکی هستند. استفاده از وسایل دید در شب باعث شده بود آنها ماورایی به نظر برسند.

به گفته دو مقام، از آنجایی که بالن‌های جاسوسی وسایل جمع‌آوری نسبتاً ابتدایی هستند و سایر بالن‌ها مدت زیادی در خاک ایالات متحده باقی نمانده‌اند، به گفته دو مقام، قبلاً نگرانی زیادی برای پنتاگون یا سازمان‌های اطلاعاتی ایجاد نکرده‌اند.

بر اساس گزارش پنتاگون، چین حدود 209 میلیارد دلار یا 1.3 درصد از تولید ناخالص داخلی را برای کل ارتش خود هزینه می کند. اما سیاست گذاران در واشنگتن به ویژه در مورد سرمایه گذاری های این کشور در فناوری هایی که می توانند کاربردهای نظامی یا اطلاعاتی داشته باشند، نگران بوده اند.

به گفته مقامات آمریکایی، گزارش طبقه بندی شده ماه گذشته به کنگره حداقل دو مورد از یک قدرت رقیب را مورد بحث قرار داده است که نظارت هوایی با آنچه به نظر می رسد فناوری ناشناخته پیشرفته است، مورد بحث قرار می دهد. در حالی که این گزارش این رویدادها را به هیچ کشوری نسبت نداده است، دو مقام آمریکایی که با این تحقیق آشنا هستند می‌گویند که نظارت احتمالاً توسط چین انجام شده است.

یک هواپیمای بدون سرنشین در محله Bayside کوئینز در نیویورک، 4 دسامبر 2018. (Uli Seit/The New York Times)

یک هواپیمای بدون سرنشین در محله Bayside کوئینز در نیویورک، 4 دسامبر 2018. (Uli Seit/The New York Times)

هنگامی که چین یک موشک مافوق صوت را در سال 2021 آزمایش کرد، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، با اشاره به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره جنگ سرد اتحاد جماهیر شوروی، هشدار داد که این چیزی نزدیک به یک لحظه اسپوتنیک است. مافوق صوت محور اصلی فناوری پکن بوده است و یکی از حوزه‌هایی است که چین توانایی‌های برابر یا فراتر از ارتش ایالات متحده را نشان داده است.

© 2023 شرکت نیویورک تایمز



منبع

حوادث نظارتی مربوط به فناوری پیشرفته و شرح داده شده در گزارش طبقه بندی شده به طور بالقوه نگران کننده تر بودند و شامل رفتارها و ویژگی هایی بود که قابل توضیح نبود.