وزیر خارجه چین از روابط عمیق تر با روسیه خبر داد

حتی در شرایطی که چین با روسیه زمینه مشترکی پیدا کرده است زیرا هر دو تحت فشار غرب قرار گرفته اند، آینده اقتصادی آن همچنان به بازارها و فناوری آمریکا و اروپا وابسته است. شی جین پینگ، رهبر، صنعت چین را به سمت خودکفایی بیشتر سوق می دهد، اما وانگ اذعان کرد که تجربه نشان داده است که “چین و ایالات متحده نمی توانند زنجیره تامین را جدا یا قطع کنند.”

وانگ که از طریق ویدئو در کنفرانسی در پایتخت چین صحبت می کرد، همچنین آمریکا را مسئول وخامت روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان دانست و گفت که چین “قاطعانه سیاست اشتباه ایالات متحده در برابر چین را رد کرده است.”

پکن (AP) – وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز یکشنبه از موضع کشورش در مورد جنگ اوکراین دفاع کرد و نشان داد که چین در سال آینده روابط خود را با روسیه تعمیق خواهد کرد.

او گفت: «در رابطه با بحران اوکراین، ما به طور مداوم از اصول اساسی عینیت و بی‌طرفی حمایت کرده‌ایم، بدون اینکه طرف مقابل را مورد حمایت قرار دهیم، یا به آتش بیافزاییم و کمتر به دنبال منافع خودخواهانه از این وضعیت باشیم.» متن رسمی سخنان وی

چین از فشارهای غرب بر تجارت، فناوری، حقوق بشر و ادعاهایش در قبال بخش وسیعی از غرب اقیانوس آرام عقب نشینی کرده و ایالات متحده را به قلدری متهم کرده است. امتناع این کشور از محکوم کردن تهاجم به اوکراین و پیوستن به دیگران در اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، روابط را بیشتر به هم ریخته و به شکاف در حال ظهور با بیشتر اروپا دامن زده است.

وانگ گفت که چین “اعتماد متقابل استراتژیک و همکاری متقابل سودمند” را با روسیه تعمیق خواهد کرد.

وی با بیان اینکه چین تلاش خواهد کرد روابط با آمریکا را به مسیر خود بازگرداند، گفت: «آمریکا سرسختانه به چین به عنوان رقیب اصلی خود نگاه می‌کند و درگیر محاصره، سرکوب و تحریک آشکار علیه چین است.»



منبع