همزا یوسف در رقابت رهبری اسکاتلند پیروز شد


همزا یوسف روز دوشنبه در رقابت برای تبدیل شدن به رهبر جدید اسکاتلند، جوان‌ترین و اولین رهبر اسکاتلند از یک پیشینه قومی اقلیت، پیروز شد که متهم به احیای جنبش استقلال‌طلبی متزلزل پس از تصدی طولانی‌مدت نیکولا استورجن شد.

یوسف با 52 درصد آرای ترجیحی اعضای حزب ملی اسکاتلند (SNP) پیروز شد، پس از نبرد سه جانبه رهبری اختلاف‌افکن که با اعلام استعفای غافلگیرکننده استورجن در ماه گذشته آغاز شد.

او قرار است روز چهارشنبه به عنوان وزیر اول سوگند یاد کند و اولین رهبر اقلیت قومی یک دولت مستقل و اولین مسلمانی باشد که رهبری یک حزب بزرگ بریتانیا را بر عهده دارد.

این مرد 37 ساله همچنین جوان‌ترین رهبر اسکاتلند خواهد بود و ماه‌ها پس از اینکه ریشی سوناک جوان‌ترین نخست‌وزیر بریتانیا در دوران مدرن شد، زمانی که وارد داونینگ استریت شد، در سن 42 سالگی سکان هدایت را در دست گرفت.

یوسف متعهد شد که به دنبال سیاست مرکزی SNP – استقلال اسکاتلند – که استورجن از زمان شکست این حزب در همه پرسی در سال 2014 در مورد این موضوع از آن دفاع کرده است، ادامه دهد.

یوسف در سخنرانی پیروزی خود گفت: «ما نسلی خواهیم بود که استقلال اسکاتلند را به ارمغان می آورد.

او افزود که “اولویت فوری” او محافظت از اسکاتلندی ها در برابر بحران هزینه های زندگی بریتانیا و اصلاح خدمات عمومی است.

یوسف با اشاره به اینکه به دنبال کار “سازنده” با لندن است، تاکید کرد: “من به دنبال هدایت اسکاتلند و منافع همه شهروندانمان، صرف نظر از وفاداری سیاسی شما، خواهم بود.”

سخنگوی سوناک گفت که نخست‌وزیر “منتظر همکاری با او است” اما اعطای مجوز لازم برای برگزاری یک رای گیری استقلال دیگر را رد کرد.

– ‘با اهمیت’ –

یوسف که وزیر بهداشت در آخرین کابینه استورجن بود، پس از شمارش اولویت‌های دوم رأی‌دهندگان حزب، کیت فوربس، وزیر دارایی را به سختی شکست داد و به رهبری SNP تبدیل شد.

اش ریگان، وزیر سابق، رتبه سوم را به دست آورد.

فوربس که 48 درصد از آرا را در این مسابقه به دست آورد، به دلیل دیدگاه محافظه کارانه خود به عنوان عضوی از کلیسای آزاد اسکاتلند، که مخالف ازدواج همجنس گرایان و سقط جنین است، مورد توجه قرار گرفت.

اما یوسف، که روابط نزدیکی با استورجن دارد، به دلیل سابقه او در نقش‌های متوالی در دولت اسکاتلند نیز مورد بررسی و انتقاد قرار گرفت.

استورجن، 52 ساله، از نوامبر 2014 به عنوان اولین وزیر خدمت کرده است، اما ماه گذشته گفت که احساس می کند نمی تواند “هر اونس انرژی” را به این شغل بدهد.

او با تبریک پیروزی یوسف، او را “یک رهبر برجسته” توصیف کرد و در توییتر اضافه کرد: “نمی‌توانم افتخار کنم که او جانشین من شود.”

شورای مسلمانان بریتانیا، انتخاب او را «تاثیرگذار» خواند.

اما احتمالاً موفقیت او بر اساس توانایی او در پیشبرد جنبش استقلال ارزیابی می شود.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حمایت پس از مدت کوتاهی در سال گذشته کاهش یافته است.

نظرسنجی ها نشان می دهد که حدود 45 درصد از اسکاتلندی ها در حال حاضر موافق خروج اسکاتلند از بریتانیا هستند، همان رقمی که در رای گیری سال 2014 ثبت شد.

یوسف در طول مبارزات انتخاباتی گفت که SNP باید روی ایجاد چشم‌اندازی برای یک اسکاتلند مستقل تمرکز کند و وعده داد که یک جنبش مدنی برای پیشبرد این کمپین ایجاد شود.

– “پاسخ” –

یوسف برای به دست آوردن اکثریت رای دهندگان اسکاتلندی با چالشی روبرو است که انتظار می رود انتخابات عمومی بریتانیا در 18 ماه آینده برگزار شود.

بر اساس نظرسنجی ایپسوس، او در میان تنها 22 درصد از رای دهندگان از نظر مثبت برخوردار است.

SNP همچنین نسبت به قانون جدیدی که به افراد بالای 16 سال اجازه می دهد بدون تشخیص پزشکی جنسیت خود را تغییر دهند، با واکنش شدید روبرو شده است.

این قانون به یک زن تراجنسیتی که قبل از شروع انتقال به تجاوز به عنف محکوم شده بود، اجازه می داد تا حکم زندان را در یک مرکز مخصوص زنان سپری کند.

با بالا گرفتن بحث ها، دولت بریتانیا از وتوی بی سابقه ای برای جلوگیری از این قانون استفاده کرد.

دیوان عالی بریتانیا سال گذشته نیز حکم داد که دولت استورجن نمی تواند یک همه پرسی جدید در مورد حاکمیت بدون موافقت لندن برگزار کند.

دولت واگذارشده در ادینبورگ در سال 1999 از طریق اصلاحات تفویض اختیار که توسط دولت بریتانیا در لندن آغاز شد، ایجاد شد.

SNP از آن زمان به عنوان نیروی مسلط در سیاست اسکاتلند ظاهر شد و به ویژه از حزب کارگر حمایت کرد.

اما حزب کارگر امیدوار است که خروج استورجن بتواند مسیری را برای بازگشت احتمالی به شمال مرز انگلیس فراهم کند که به شکست محافظه‌کاران در انتخابات بعدی بریتانیا کمک کند.

کیر استارمر، رهبر حزب کارگر در توئیتر در کنار تبریک خود به یوسف نوشت: «SNP پاسخی در مورد NHS یا بحران هزینه زندگی ندارد.

وی افزود: «تنها حزب کارگر می تواند تغییری را که اسکاتلند به آن نیاز دارد، فراهم کند.

bur-jj/has/ea



منبع