نیروگاه اتمی اوکراین “خارج از کنترل” است

او گفت استرالیا تصمیم نگرفته است که چه نوع کشتی را دریافت کند، بنابراین در حالی که مذاکرات مقدماتی وجود داشته است، مذاکرات اساسی نمی تواند آغاز شود.

گروسی گفت که آژانس باید مانند چرنوبیل به زاپوریژیا برود تا حقایق را در مورد آنچه واقعاً در آنجا اتفاق می‌افتد، بررسی کند، تعمیرات و بازرسی‌ها را انجام دهد و «از وقوع یک حادثه هسته‌ای جلوگیری کند».

گروسی به نقض بسیاری از ایمنی نیروگاه اشاره کرد و افزود که این نیروگاه “در مکانی است که جنگ فعال در جریان است”، در نزدیکی قلمرو تحت کنترل روسیه.

گروسی تاکید کرد که همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پاسخ به پرسش‌های آن، اجازه دادن به بازرسانش برای رفتن به هر کجا که لازم است برای ایران برای ایجاد اعتماد و اطمینان ضروری است. او گفت: «قول ها و حرف های خوب عملی نمی شود.

گروسی در نیویورک برای ایراد سخنرانی کلیدی در افتتاحیه نشست بلندمدت در سطح بالا برای بررسی معاهده 50 ساله منع گسترش تسلیحات هسته ای با هدف جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته ای و در نهایت دستیابی به جهانی عاری از سلاح های هسته ای سخنرانی کرد. .

گروسی گفت، از آنجایی که این یک کشتی نظامی است، “تدابیر محرمانه و حفاظتی اطلاعاتی زیادی وجود دارد که باید در چنین قراردادی گنجانده شود، بنابراین از نظر فناوری بسیار پیچیده است.”



منبع

نیروهای روسی بلافاصله پس از تهاجم، محل به شدت آلوده را اشغال کردند اما در پایان ماه مارس کنترل را به اوکراینی ها بازگرداندند. گروسی در 27 آوریل از چرنوبیل بازدید کرد و در توییتی نوشت که سطح ایمنی “مثل یک “چراغ قرمز” است که چشمک می زند. اما او روز سه‌شنبه گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آن زمان «مأموریت کمکی» را در چرنوبیل راه‌اندازی کرد که «تا کنون بسیار بسیار موفق بوده است».

در مورد دیگر، گروسی گفت، قرارداد سپتامبر گذشته که در آن ایالات متحده و بریتانیا به استرالیا راکتورهای هسته‌ای برای تامین انرژی زیردریایی‌هایش می‌دهند، مستلزم توافقی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است تا اطمینان حاصل شود که مقدار مواد هسته‌ای موجود در کشتی هنگام خروج از بندر، در زمان خروج از آن وجود داشته باشد. آن برمی گردد.

وی گفت: “کلیه اصول ایمنی هسته ای در این نیروگاه نقض شده است.” “آنچه در خطر است بسیار جدی و بسیار جدی و خطرناک است.”

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت که وضعیت در نیروگاه زاپوریژژیا در جنوب شرقی شهر انرودار، که نیروهای روسی در اوایل ماه مارس به زودی تصرف کردند، هر روز خطرناک‌تر می‌شود. پس از حمله آنها به اوکراین در 24 فوریه.

گروسی گفت: “تلاش مداومی برای تلاش برای برگزاری یک جلسه یا دور دیگر برای بررسی احتمالات برای دستیابی به توافق وجود دارد.” او گفت که شنیده است که این دیدار “ممکن است به زودی برگزار شود.”

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه در کنفرانس بازنگری NPT گفت که ایران «مایل نبوده یا قادر به پذیرش توافقی برای بازگشت به توافق 2015 با هدف مهار برنامه هسته‌ای خود نبوده است».

او گفت که تمامیت فیزیکی این نیروگاه رعایت نشده است، او با اشاره به گلوله باران در ابتدای جنگ، هنگام تصرف آن و ادامه اطلاعات اوکراین و روسیه که یکدیگر را به حملات در زاپوریژیا متهم می کردند، گفت.

وی گفت: اگر توافق هسته ای موسوم به برجام تمدید نشود، برخی بازرسی های آژانس ادامه خواهد داشت. او گفت، اما برجام شفافیت و بازرسی‌های بیشتری را فراهم می‌کند که «به نظر من به دلیل گستردگی و عمق برنامه هسته‌ای ایران، بسیار مهم و بسیار ضروری هستند».

گروسی گفت که زنجیره تامین تجهیزات و قطعات یدکی قطع شده است، “بنابراین ما مطمئن نیستیم که کارخانه تمام نیاز خود را دریافت کند.” او گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین باید بازرسی‌های بسیار مهمی را انجام دهد تا مطمئن شود که از مواد هسته‌ای محافظت می‌شود، «و مواد هسته‌ای زیادی در آنجا وجود دارد که باید بازرسی شوند».

گروسی گفت: «وقتی اینها را کنار هم می گذارید، فهرستی از چیزهایی دارید که هرگز نباید در هیچ تأسیسات هسته ای اتفاق بیفتد. و به همین دلیل است که من از روز اول اصرار داشتم که بتوانیم برای انجام این ارزیابی ایمنی و امنیتی به آنجا برویم، تعمیرات را انجام دهیم و همانطور که قبلاً در چرنوبیل انجام دادیم کمک کنیم.»

گروسی گفت: «تفاوت‌های مهمی میان طرف‌های مذاکره وجود دارد» و مسائل راستی‌آزمایی مهم مربوط به فعالیت‌های گذشته که ایران باید به آنها رسیدگی کند. او گفت: «این غیرممکن نیست، پیچیده است.

تسخیر زاپوریژژیا از سوی روسیه، نگرانی‌ها مبنی بر آسیب دیدن بزرگترین رآکتور هسته‌ای اوکراین را افزایش داد و باعث ایجاد وضعیت اضطراری دیگری مانند حادثه چرنوبیل در سال 1986، بدترین فاجعه هسته‌ای جهان شد که در حدود 110 کیلومتری (65 مایلی) شمال پایتخت کیف رخ داد.

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که او و تیمش برای رسیدن به نیروگاه و همکاری فوری روسیه و اوکراین نیاز به حفاظت دارند.

او گفت که هر یک از طرفین می خواهند که این ماموریت بین المللی از سایت های مختلف انجام شود که با توجه به تمامیت ارضی و ملاحظات سیاسی قابل درک است، اما چیزی فوری تر وجود دارد و آن رساندن تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی به زاپوریژژیا است.

سازمان ملل متحد (AP) – دبیرکل هسته ای سازمان ملل هشدار داد که بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا در اوکراین “کاملاً از کنترل خارج شده است” و درخواست فوری از روسیه و اوکراین صادر کرد تا به سرعت به کارشناسان اجازه دهند تا برای تثبیت وضعیت و اجتناب از این مجتمع گسترده بازدید کنند. یک حادثه هسته ای

گروسی گفت: آژانس با حضور خود یک عامل بازدارنده در برابر هرگونه اقدام خشونت آمیز علیه این نیروگاه هسته ای خواهد بود. بنابراین من به عنوان یک کارمند بین‌المللی، به عنوان رئیس یک سازمان بین‌المللی، از هر دو طرف می‌خواهم که اجازه دهند این مأموریت ادامه یابد.»

او گفت که “وضعیت متناقضی” وجود دارد که در آن نیروگاه توسط روسیه کنترل می شود، اما کارکنان اوکراینی آن به اجرای عملیات هسته ای خود ادامه می دهند که منجر به لحظات اجتناب ناپذیر اصطکاک و خشونت ادعایی می شود. او گفت، در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی برخی تماس ها با کارکنان دارد، اما آنها “معیب” و “ناهموار” هستند.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این مصاحبه همچنین از تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای 2015 بین ایران و قدرت‌های بزرگ صحبت کرد که دولت ترامپ در سال 2018 آن را رها کرد و دولت بایدن برای تمدید آن تلاش کرده است.