مردی که با اسلحه به کاپیتول یورش برد به بیش از 7 سال زندان محکوم شد

طولانی ترین محکومیت قبل از رفیت پنج سال و سه ماه برای دو مردی بود که به حمله به افسران پلیس در ساختمان کنگره اعتراف کردند.

قاضی ناحیه ایالات متحده، دابنی فردریش، که ریاست محاکمه هیئت منصفه رفیت را بر عهده داشت، پس از دوره زندان، او را به سه سال آزادی تحت نظارت محکوم کرد و او را به پرداخت 2000 دلار به عنوان غرامت محکوم کرد.

___

حکم زندان رفیت – هفت سال و سه ماه – دو سال بیشتر از طولانی‌ترین حکم زندان قبلی برای یک متهم شورش در کاپیتول است. اما این کمتر از نیمی از مدت 15 سال حبس درخواستی یک دادستان فدرال است که رفیت را یک تروریست داخلی خواند و گفت که می خواهد اعضای کنگره را به طور فیزیکی حذف کند و جایگزین کند.

دستورالعمل‌های احکامی که توسط بخش آزمایشی دادگاه محاسبه می‌شود، حبس از 9 سال تا 11 سال و سه ماه را می‌طلبد. دادستان ها استدلال کردند که در مورد رفیت، “حرکت به سمت تروریسم” ضروری است.

بیش از 840 نفر به جنایات فدرال مرتبط با شورش متهم شده اند. بیش از 340 نفر از آنها به جرم خود اعتراف کرده اند، که عمدتاً به جنحه متهم شده اند. بیش از 220 نفر محکوم شده اند که نزدیک به نیمی از آنها به حبس محکوم شده اند. تقریباً 150 نفر دیگر دارای تاریخ آزمایشی هستند که تا سال 2023 ادامه دارد.

جکسون، پسر 19 ساله رفیت، شهادت داد که پدرش به او و خواهرش که در آن زمان 16 سال داشت، گفته بود که اگر او را به مقامات گزارش دهند و به آنها هشدار دهند که “خائنان تیراندازی می شوند” خائن خواهند بود.

به گفته دادستان، گای رفیت یکی از اعضای گروه شبه نظامی سه درصد تگزاس بود. جنبش سه درصد به این افسانه اشاره دارد که تنها 3 درصد از آمریکایی ها در جنگ انقلابی علیه بریتانیایی ها شرکت کردند.

به گفته دادستانی، رفیت با یک تپانچه اسمیت و وسون در غلاف روی کمرش، با دستبندهای زیپ‌دار و زره بدن و کلاه ایمنی مجهز به دوربین فیلمبرداری، هنگام پیشروی به سمت افسران مسلح بود. به گفته دادستان، او پس از پاشیدن فلفل به صورت او عقب نشینی کرد، اما به گفته دادستانی، او برای دیگر آشوبگرانی که در نهایت ساختمان را نقض کردند، دست تکان داد.

کلینتون برودن، وکیل مدافع، خواستار محکومیت رفیت به بیش از دو سال زندان شد. برودن خاطرنشان کرد که رفیت به هیچ افسر مجری قانون حمله نکرده و به ساختمان کنگره وارد نشده است.

رفیت یکی از هفت متهم شورش کنگره است که تاکنون محاکمه شده است. هیئت منصفه به اتفاق آرا هر هفت نفر از آنها را به تمام اتهامات در کیفرخواست مربوطه محکوم کرده اند.

دادستان های وزارت دادگستری برای رفیت که پیش از این حدود 19 ماه در زندان بوده است، به 15 سال زندان توصیه کردند. آنها گفتند که او یکی از اعضای گروه شبه نظامی بود که قصد داشت قانونگذاران را از ساختمان بیرون بکشد و کنگره را تحت کنترل درآورد تا از صدور گواهینامه رأی الکترال کالج جلوگیری کند.

واشنگتن (AP) – یک مرد تگزاسی که به اتهام یورش به ساختمان کنگره ایالات متحده با یک تفنگ دستی، کلاه ایمنی و زره بدن محکوم شده بود، روز دوشنبه به بیش از هفت سال زندان محکوم شد که طولانی‌ترین حکمی است که تاکنون در میان صدها پرونده شورش در کنگره صادر شده است.

رفیت با همسر و فرزندانش در ویلی، تگزاس، در حومه دالاس زندگی می کرد. او با راکی ​​هاردی، یکی از اعضای گروه شبه نظامی، به واشنگتن دی سی رفت.

رفیت قبل از اینکه هیئت منصفه او را در ماه مارس در هر پنج مورد در کیفرخواستش محکوم کنند، در دادگاه خود شهادت نداد. هیئت منصفه او را به دلیل ایجاد مانع در جلسه مشترک کنگره، مداخله با افسران پلیس خارج از ساختمان کنگره و تهدید دو فرزند نوجوانش در صورت گزارش دادن او به مجریان قانون مجرم تشخیص داد.

ویدئوها از رویارویی بین افسران پلیس کنگره و گروهی از مردم، از جمله رفیت، که در سمت غربی ساختمان کنگره به آنها نزدیک شدند، به تصویر کشیده شد.

پوشش AP از جلسات استماع کمیته 6 ژانویه را در https://apnews.com/hub/capitol-siege دنبال کنید.



منبع

هاردی شهادت داد که هر دوی آنها هنگام شرکت در راهپیمایی “سرقت دزدی” ترامپ را قبل از شورش، به اسلحه های دستی مجهز کرده بودند. هاردی همچنین گفت که رفیت به او دو جفت سرآستین زیپی داد تا در صورت نیاز به بازداشت کسی باشد.

دادستان ها گفتند که گای رفیت به اعضای گروه شبه نظامی سه درصد تگزاس گفته است که قصد دارد نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان را با مچ پاهایش از ساختمان کنگره بیرون بکشد، “در حالی که سرش در هر قدمی پایین می آید.” .

رفیت اولین فردی بود که برای حمله 6 ژانویه 2021 محاکمه شد، حمله ای که در آن حامیان رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ جلسه مشترک کنگره را برای تأیید پیروزی جو بایدن در انتخابات سال 2020 متوقف کردند.