قاضی بررسی می‌کند که آیا ممنوعیت سقط جنین در ایندیانا حقوق مذهبی را نقض می‌کند

این دادخواست می‌گوید که این ممنوعیت ناقض آموزه یهودیان است که «جنین تنها در بدو تولد به مقام یک فرد زنده می‌رسد» و «قانون یهود بر ضرورت حفاظت از جان و سلامت جسمی و روانی مادر قبل از تولد تأکید می‌کند». همچنین به آموزه‌های الهیاتی استناد می‌کند که حداقل در برخی شرایط سقط جنین را توسط مذاهب اسلامی، اسقفی، وحدت‌گرای جهانی و بت پرستی مجاز می‌دانند.

در پاسخ به شکایت آزادی مذهبی، دفتر دادستان کل ایالت گفت که داستان‌های ناشناس ذکر شده در دادخواست بسیار انتزاعی هستند و نمی‌توان آن‌ها را تحلیل کرد و افزود: «آسیب‌های ادعایی آنها در مورد تغییرات در اعمال پیشگیری از بارداری و جنسی، بر عواقب شدید قتل بیشتر نیست. یک کودک متولد نشده.»

فیشر، معاون ارشد تاد روکیتا، دادستان کل جمهوری خواه ایندیانا، روز جمعه گفت: “احکام نمادین نقش دادگاه نیست.”

هدر ولش، قاضی کانتی ماریون، گفت که هر دو طرف باید تا 28 اکتبر استدلال های کتبی بیشتری ارائه دهند و او ظرف 30 روز پس از آن تصمیم خود را خواهد گرفت.

از آنجا که دادگاه عالی ایالت در حال بررسی پرونده دیگر است، فیشر گفت که صدور حکم اولیه برای آزادی مذهبی تنها “اهمیت نمادین” دارد.

شکایت آزادی مذهبی که در دادگاه شهرستان ماریون ثبت شده است، دومین مورد از دو اعتراض علیه ممنوعیت ارائه شده توسط ACLU است. به یک قانون ایالتی استناد می کند که دولت وقت آن زمان. مایک پنس در سال 2015 برای ممنوع کردن هر گونه قانونی که توانایی افراد برای پیروی از اعتقادات مذهبی خود را “به طور قابل توجهی سنگین می کند” امضا کرد. منتقدان اقدام مورد حمایت جمهوری خواهان را به عنوان تلاشی پنهانی برای اجازه دادن به تبعیض علیه همجنس گرایان مورد انتقاد قرار داده اند.

ایندیاناپولیس (AP) – یک وکیل ارشد ایندیانا روز جمعه صحت شکایتی را که توسط گروهی از ساکنان مطرح شده است که استدلال می کنند ممنوعیت سقط جنین در ایالت آزادی های مذهبی آنها را نقض می کند، زیر سوال برد.

شکایت دیگر ACLU حول این ادعا است که این ممنوعیت ناقض قانون اساسی ایالت است، چیزی که دادگاه عالی ایندیانا روز چهارشنبه گفت که سال آینده آن را بررسی خواهد کرد.

ممنوعیت سقط جنین، که شامل استثنائات محدودی است، در 5 اوت توسط مجلس قانونگذاری ایالت تحت سلطه جمهوری خواه تصویب شد و توسط فرماندار جمهوری خواه اریک هولکامب امضا شد. این امر ایندیانا را به اولین ایالتی تبدیل کرد که محدودیت‌های سقط جنین سخت‌تر را از زمانی که دادگاه عالی ایالات متحده با لغو رو در مقابل وید در ژوئن، حمایت‌های فدرال سقط جنین را حذف کرد، تبدیل کرد.

کن فالک، مدیر حقوقی اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا در ایندیانا، جمعه گفت: «ایالت به سادگی نمی تواند حکم کند که چه چیزی مذهبی است و چه چیزی سکولار است.

یک قاضی روز جمعه به مدت حدود یک ساعت در دادگاه ایندیاناپولیس بحث‌ها را شنید که با ادعای پنج نفر از ساکنان ناشناس – که دارای مذاهب یهودی، مسلمان و روحانی هستند – و گروه یهودیان هوسیر برای انتخاب تحریک شد. آنها استدلال می کنند که ممنوعیت – که در حال حاضر به دلیل یک شکایت جداگانه مسدود شده است – حقوق مذهبی آنها را در مورد زمانی که آنها معتقدند سقط جنین قابل قبول است، نقض می کند.

___

هیچ ایمانی در مسئله سقط جنین یکپارچه نیست. با این حال، بسیاری از پیروان مذاهبی که سقط جنین را ممنوع نمی کنند، ابراز تاسف کرده اند که قوانین سختگیرانه سقط جنین می تواند جایگزین حقوق فردی و اعتقادات مذهبی آنها شود، مانند جایگاه یهودیت همانطور که در دادخواست ذکر شده است.

دادگاه عالی درخواست تجدیدنظر از تصمیم یک قاضی را در ماه سپتامبر پذیرفت که این ممنوعیت را یک هفته پس از اجرایی شدن آن مسدود کرد و درخواست دولت برای کنار گذاشتن انسداد موقت را رد کرد. جلسه برنامه ریزی شده در مورد این دعوی که در ماه اوت توسط اپراتورهای کلینیک سقط جنین تنظیم شده است، برای 12 ژانویه تعیین شده است.

فیشر گفت: «ما در لحظه‌ای نیستیم که سقط جنین به بخشی از تمرین مذهبی تبدیل شود، اگر هم شده باشد.

آرلی راجرز عضو سپاه Associated Press/Report for America Statehouse News Initiative است. گزارش برای آمریکا یک برنامه خدمات ملی غیرانتفاعی است که خبرنگاران را در اتاق های خبری محلی قرار می دهد تا در مورد مسائل پنهان گزارش دهند. او را در توییتر دنبال کنید twitter.com/arleighrodgers





منبع

اخیراً شکایت های مشابهی در جاهای دیگر، از جمله در کنتاکی و فلوریدا، که کنیسه ای در ژوئن استدلال کرد که محدودیت های سقط جنین در ایالت، حقوق آزادی مذهبی یهودیان را نقض می کند، مطرح شده است.

با این حال، فالک پس از جلسه به خبرنگاران گفت که داشتن یک دستور مقدماتی دوم علیه این ممنوعیت، اطمینان بیشتری ایجاد می کند، به ویژه به این دلیل که دعاوی حقوقی به جنبه های جداگانه قانون می پردازد.

وکیل عمومی توماس فیشر این استدلال را در روز جمعه تکرار کرد، زمانی که او مدعی شد که دلایل “فرضی” شاکیان ناشناس برای سقط جنین، الزامات “بررسی واقعی پرونده و تحقیق” قانون آزادی مذهبی را برآورده نمی کند.