طالبان می خواهند که سر همه مانکن ها پوشانده یا بریده شود. مصاحبه با مردم محلی و عکس های وهم آلود ویترین مغازه ها نمایی از واقعیت جدید افغانستان را نشان می دهد.

عزیزی در تلاش برای محافظت از کارمندان زن، اغلب آنها را به عنوان خریدار در هنگام بررسی های محلی توسط طالبان مجبور می کند.

سر مانکن های یک فروشگاه لباس در افغانستان.

سر مانکن های یک فروشگاه لباس در افغانستان.Stringer/AFP از طریق Getty Images

در جامعه مردسالار مانند افغانستان، زندگی به عنوان یک زن بدون شوهر، زندگی را سخت تر می کند.

سر یک مانکن در یک لباس فروشی در کابل، افغانستان، دوشنبه، 26 دسامبر 2022 پوشیده شده است.AP Photo/ ابراهیم نوروزی

عزیزی گفت که اداره یک مغازه با کارمندان زن در افغانستان خطرناک است. کسانی که دستگیر می شوند اغلب مورد خشونت قرار می گیرند.

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در اوت 2021، زنان مجبور به پوشش دادن شده اند. حال، چهره مانکن‌های هر جنسیتی نیز باید پنهان باشد.

سر یک مانکن در یک مغازه لباس زنانه در کابل، افغانستان، دوشنبه، 26 دسامبر 2022 پوشیده شده است.

او گفت که زنان شاغل مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. عزیزی رفتار طالبان با زنان را به زندگی در «قفس» تشبیه کرد که «نمی توانند بیرون بروند».

او گفت: «کسب و کار من تغذیه 40 تا 50 خانواده است. “زنان اجازه کار ندارند. هیچ پروتکلی وجود ندارد. اما من سعی می کنم از کارمندانم مراقبت کنم.”

مانکن های محجبه در یک مغازه پوشاک در افغانستان.با احترام فیصل عزیزی

خانم‌های زیادی مثل مادرم هستند که شوهری ندارند که برایشان کار کند. آنها به شغل نیاز دارند. علی گفت.

یکی از این مغازه داران فیصل عزیزی است. قبل از اینکه در ماه مارس برای تحصیل در رشته علوم سیاسی و دولتی در کالج دارتموث به ایالات متحده بیاید، یک تجارت خانوادگی را اداره می کرد که لباس های سنتی افغانی می فروخت.

اکنون صاحبان مغازه ها از مواد مختلفی برای پوشاندن صورت مانکن ها استفاده می کنند: توری، روپوش و حتی کیسه های پلاستیکی سیاه.

مانکن های کلاه دار و روپوش در افغانستان.

برای مروه علی، که پدرش 12 سال پیش درگذشت، سختی چیزی است که هر روز شاهد آن است.

مروه علی، یک فوتبالیست 21 ساله که در کابل بزرگ شده است، گفت که بسیاری از زنان مانند او سفری دلخراش را از خانه های خود به مغازه های پوشاک تجربه می کنند. علی به دلایل امنیتی از توضیح محل زندگی خود در حال حاضر خودداری کرد.

وی افزود: “وقتی مردم به فروشگاه می روند و روکش ها را می بینند، تمایلی به خرید ندارند.”

کیسه‌های پلاستیکی سیاه سر مانکن‌هایی را می‌پوشاند که با لباس‌های شب در افغانستان، دوشنبه، 26 دسامبر 2022 نمایش داده می‌شوند.AP Photo/ ابراهیم نوروزی

چند تن از کارمندان زن عزیزی بیوه هستند. او توضیح داد که بسیاری از شوهران آنها هنگام خدمت در ارتش ملی افغانستان که اکنون منقرض شده بود، جان باختند.

مانکن های محجبه در یک مغازه پوشاک در افغانستان.

اما کارشناسانی مانند بهار جلالی، استاد افغانستانی الاصل تاریخ خاورمیانه مدرن در دانشگاه لویولا مریلند، معتقد است که اقدام برای تخریب چهره مانکن ها بخشی از ایدئولوژی افراطی برای حمله به آزادی های شخصی و خلاص کردن زندگی در افغانستان از هر گونه ظاهر عادی است.

علی گفت که دلش برای خرید با لباس های آرامش تنگ شده است و اینکه گشت و گذار در مغازه های مد به او احساس «زنده بودن» مانند قبل نمی دهد.

مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



منبع

مانکن ها به دلیل گران بودنشان کالای ارزشمندی برای صاحبان مغازه هستند. عزیزی تخمین می زند که قیمت هر کدام بین 200 تا 300 دلار است.

سر یک مانکن در یک مغازه لباس زنانه در کابل، افغانستان، دوشنبه، 26 دسامبر 2022 پوشیده شده است.

او گفت: “برای اقتصاد محلی، طالبان باید با مردم محلی خوب رفتار کنند. اما هنگامی که آنها ثبات پیدا کردند – در سه یا چهار سال – همه چیز را ممنوع خواهند کرد.”

نوار دور سر یک مانکن در افغانستان پیچیده شده است.نوا جمشیدی/ گتی ایماژ

مانکن های کلاه دار و روپوش در افغانستان.Stringer/AFP از طریق Getty Images

در حالی که برخی از صاحبان مغازه ها در افغانستان برای پوشاندن چهره مانکن ها به استفاده از فویل آلومینیومی یا رنگ روی آورده اند، عزیزی همچنان احساس می کند که شیک بودن مانکن ها مهم است. عزیزی با کمک برادرانش در افغانستان به اداره این مغازه از ایالات متحده ادامه می دهد.

آینده مانکن ها – و زنان – در زمان طالبان همچنان تاریک به نظر می رسد.

نمای نزدیک از لباس های سنتی افغانستان.

عزیزی گفت که زندگی تحت حاکمیت طالبان یک اقدام متعادل کننده است: صاحبان مغازه ها باید “با آنها خوب رفتار کنند” تا تجارتشان ادامه پیدا کند، اما آنها همچنین باید برای کمک به خانواده های نیازمند کارگران زن را استخدام کنند.

او گفت: «ما نمی خواهیم چهره زنان یا مانکن ها را بپوشانیم.

عزیزی گفت که مانکن ها ممکن است فقط نوک کوه یخ باشند و افزود که او انتظار دارد که طالبان در طول زمان محدودیت های بیشتری را اعمال کنند.

برای بسیاری از زنان افغان، خرید به خودی خود تجربه دشواری در دوران طالبان است. مانند مانکن ها، آنها نیز تحت قوانین بسیاری قرار دارند.

نوار دور سر یک مانکن در افغانستان پیچیده شده است.

مانکن های محجبه و بدون سر در مغازه های مد در سراسر افغانستان منظره ای هستند که همه جا حضور دارند.

  • عزیزی به اینسایدر گفت که طالبان قبل از اینکه بخواهند استفاده از مانکن را به طور کامل ممنوع کنند، مردم محلی را مجبور کردند که بنرهایی را که عکس مدل های مد را نشان می داد، خراب کنند.

    جلالی گفت که برای طالبان، برنامه حذف مداوم زنان از عرصه عمومی است. او مانکن ها را تنها نمونه دیگری از حمله گسترده تر به زنان و حضور آنها در عرصه عمومی می داند.

    جلالی که پس از تهاجم شوروی در سال 1979 از افغانستان گریخت، به اینسایدر گفت: «حتی تحت محافظه‌کارترین رژیم‌های افغانستان در گذشته، مانکن‌ها بخشی از منظر شهری بودند. شرم آور.

    یکی از صاحبان مغازه می گوید که محدودیت های طالبان بر روان خریداران زن تأثیر گذاشته است.

  • افغان ها می گویند که زندگی در زمان طالبان دشوار است و هیچ نشانه ای از بهبود اوضاع وجود ندارد.

  • در ماه اوت 2021، طالبان اعلام کرد که صاحبان مغازه‌ها باید سر مانکن‌های خود را بردارند یا همه آنها را با هم از بین ببرند.

    سر یک مانکن در یک لباس فروشی در کابل، افغانستان، دوشنبه، 26 دسامبر 2022 پوشیده شده است.AP Photo/ ابراهیم نوروزی

    • جلالی گفت که در افغانستان، زنان باید هر زمان که از خانه بیرون می‌روند، همراه مرد باشند و رفتن به خرید نیز از این قاعده مستثنی نیست.

      وی افزود: «زن بودن در افغانستان برابر است با حبس خانگی بدون هیچ فرصتی برای تحصیل، اشتغال، آزادی رفت و آمد و اساساً بدون احساس عادی بودن».

      در کابل، پایتخت افغانستان، مانکن ها زمانی نماد مد و فرهنگ بودند. اما در سال گذشته، صاحبان مغازه‌ها برای باز نگه داشتن مغازه‌ها، آنها را بدون سر و یا پوشیده از پارچه به نمایش گذاشتند.

      سرهای مانکن در یک فروشگاه لباس زنانه در کابل، افغانستان، دوشنبه، 26 دسامبر 2022 پوشیده شده است.
      در دو سال گذشته، طالبان به تدریج زنان را از فضاهای عمومی پاک کرده است. زن بودن در افغانستان به معنای نامرئی بودن است. زنان حق ندارند کار کنند، به مدرسه بروند و مجبور به پوشیدن حجاب در اماکن عمومی هستند.

      وی با بیان اینکه در حال حاضر فروش به طور کامل کاهش یافته است، گفت: از زمان شروع محدودیت ها، فروش مغازه او بین 50 تا 70 درصد کاهش یافته است.

      مهم نیست که صاحبان مغازه چقدر تلاش می کنند تا آن را مد روز جلوه دهند، عزیزی احساس می کند این نیاز بر روان خریداران تأثیر گذاشته است.

      عزیزی گفت: “شما نمی توانید با آنها بحث کنید. آنها با اسلحه می آیند.”

      اقدام طالبان برای محدود کردن حقوق زنان در افغانستان با تخریب ویترین مغازه‌ها که تصاویر زنان را نمایش می‌داد، آغاز شد. امروز، طالبان با تلاش برای ممنوع کردن یک شی به ظاهر نامحسوس: مانکن ها، این تلاش ها را افزایش داده اند.

      علی به اینسایدر گفت: «من با برادرم با ماشین شخصی خود به خرید رفتم و طالبان مرا مجبور کردند که صندلی جلوی ماشین را ترک کنم و در عقب بنشینم. یک ماسک یا پوشاندن صورتش

      نمای نزدیک از لباس های سنتی افغانستان.با احترام فیصل عزیزی

      عزیزی گفت: سعی می کنیم آن را با رنگ لباس هماهنگ کنیم تا شبیه ماسک شود. ما نمی توانیم فقط یک کیسه پلاستیکی بگذاریم – به نظر می رسد شما فردی را ربوده اید.

      اینسایدر با چند تن از مردم محلی کابل، از جمله یک مغازه دار، یک ورزشکار زن، و یک محقق افغان الاصل صحبت کرد تا دریابد که چرا طالبان می‌خواهند مانکن‌ها را نابود کنند و چگونه این امر بر زندگی مردان و زنان در افغانستان تأثیر می‌گذارد.

      طالبان بر این باورند که بنا بر تفسیر دقیق آنها از قوانین اسلامی، مجسمه ها و تصاویر شکل انسان ممنوع است.

      اما چندین صاحب مغازه از طالبان درخواست کردند که مانکن های خود را دست نخورده نگه دارند. طالبان موافقت کردند، اما به یک شرط – همه مانکن ها باید صورتشان پوشیده باشد.