طالبان به زنان هشدار داد که نمی توانند در امتحانات ورودی در دانشگاه شرکت کنند

اسلام آباد (AP) – به گفته یک سخنگوی، طالبان روز شنبه ممنوعیت تحصیل زنان را دو برابر کردند و در پیامی به دانشگاه های خصوصی تاکید کردند که زنان افغان از شرکت در امتحانات ورودی دانشگاه منع شده اند.

این نامه به امضای محمد سلیم افغان، مقام دولتی ناظر بر امور محصلین در پوهنتون های خصوصی رسیده است.

محمد کریم نصاری، سخنگوی اتحادیه دانشگاه های خصوصی، گفت که این موسسات از این تحول اخیر نگران و ناراحت هستند.

ضیاءالله هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی روز شنبه گفت که نامه ای به پوهنتون های خصوصی تذکر داده شده است که به زنان اجازه شرکت در امتحانات کانکور را ندهند. وی جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

او ابراز نگرانی کرد که اگر آموزش برای دختران از سر گرفته نشود، هیچ کس در امتحانات ورودی شرکت نخواهد کرد زیرا تعداد دانش آموزان بسیار کم خواهد بود.

همچنین نصاری گفت که دانشگاه‌های خصوصی از مقامات می‌خواهند که از مالیات زمین برای دانشگاه‌های ساخته شده در اموال دولتی چشم‌پوشی کنند و به طور کلی از مالیات دانشگاه‌ها چشم پوشی کنند، زیرا آنها متحمل خسارات مالی هنگفتی می‌شوند.

در اوایل این هفته، مارتین گریفیتس، رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل متحد و رهبران دو سازمان بزرگ کمک رسانی بین المللی، پس از سفر هفته گذشته هیئتی به سرپرستی عالی ترین زن سازمان ملل، معاون دبیر کل سازمان ملل، آمینه محمد، از افغانستان دیدن کردند. این دیدارها هدف یکسانی داشت – تلاش برای معکوس کردن سرکوب زنان و دختران توسط طالبان، از جمله ممنوعیت آنها از کار زنان افغان برای سازمان های بشردوستانه ملی و جهانی.



منبع

امتحانات ورودی از روز یکشنبه در برخی ولایات آغاز می شود در حالی که در سایر نقاط افغانستان از 27 فوریه آغاز می شود. دانشگاه ها در سراسر افغانستان به دلیل تفاوت های فصلی از جدول زمانی متفاوتی پیروی می کنند.

افغانستان دارای 140 پوهنتون خصوصی در 24 ولایت است که حدود 200000 دانشجو دارد. از این تعداد، حدود 60000 تا 70000 زن هستند. دانشگاه ها حدود 25000 کارمند دارند.

تنها امیدی که داشتیم این بود که ممکن است پیشرفتی حاصل شود. اما متأسفانه، پس از نامه، هیچ نشانه ای از پیشرفت وجود ندارد.» او به AP گفت. کل بخش در رنج است.

طالبان ماه گذشته زنان را از ورود به دانشگاه های خصوصی و دولتی منع کردند. ندا محمد ندیم، وزیر آموزش عالی در دولت طالبان، تاکید کرده است که این ممنوعیت برای جلوگیری از اختلاط جنسیت ها در دانشگاه ها ضروری است – و به این دلیل که او معتقد است برخی از دروس تدریس می شوند، اصول اسلامی را نقض می کنند.

نسخه ای از این نامه که با آسوشیتدپرس به اشتراک گذاشته شده است، هشدار می دهد که زنان نمی توانند در “آزمون ورودی برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا” شرکت کنند و اگر هر دانشگاهی از این فرمان سرپیچی کند، “برعلیه متخلف برخورد قانونی خواهد شد.”

طالبان وعده‌های مشابهی در مورد دسترسی دختران به دبیرستان و دبیرستان داده است و گفته است که پس از حل «مسائل فنی» در مورد لباس و حمل و نقل، کلاس‌ها برای آنها از سر گرفته می‌شود. اما دختران بعد از کلاس ششم از کلاس درس خارج می شوند.

او در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود که کار برای رفع این مشکلات در حال انجام است و پس از رفع آنها دانشگاه ها برای زنان بازگشایی خواهند شد.

این یادداشت علیرغم هفته‌ها محکومیت و لابی‌گری جامعه بین‌المللی برای لغو اقدامات محدودکننده آزادی زنان، از جمله دو دیدار متوالی در این ماه توسط چندین مقام ارشد سازمان ملل منتشر شده است. همچنین این امید را به وجود می آورد که طالبان بتواند به زودی گام هایی برای لغو فرمان های خود بردارند.