سنا برای رای گیری تاریخی درباره عضویت سوئد و فنلاند در ناتو آماده است

رهبر اکثریت سنا چارلز ای. شومر (DN.Y.) گفت: «اتحاد ناتو ما بستری است که دموکراسی را در جهان غرب از پایان جنگ جهانی دوم تضمین کرده است».

مک کانل نقش رهبری را در ترغیب حمایت جمهوری‌خواهان از ناتو بر عهده گرفته است و قول داده است که سوئد و فنلاند در سفر خود به کیف، پایتخت اوکراین و منطقه در اوایل سال جاری به سرعت برای عضویت مورد تایید قرار خواهند گرفت.

سنا قرار است عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را تصویب کند، گامی مهم در جهت گسترش سریع اتحاد نظامی غرب با نشان دادن حمایت آمریکا در پاسخ به جنگ روسیه با اوکراین.

کمک های سایر کشورها به کمک های مالی ناتو در دوران ترامپ، از جمله در میان برخی از جمهوری خواهان، نقطه دردناکی بود، اما این شکایات با توجه به جنگ روسیه در اوکراین کاهش یافته است.

هر کشور عضو ناتو باید الحاق اعضای جدید را تایید کند. این روند زمانی با مشکل مواجه شد که ترکیه در مورد افزودن سوئد و فنلاند نگرانی هایی را مطرح کرد، تا حدی به این دلیل که این دو کشور را نسبت به گروه های ممنوعه کرد ترک تبعیدی نرم می بیند. اما این روند علیرغم آن رزروهای اولیه به حرکت خود ادامه داده است.

شومر گفت که او و میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواه کنتاکی، به رهبران سوئد و فنلاند متعهد شده‌اند که سنا قطعنامه تصویب را «تا جایی که می‌توانیم» برای تقویت ائتلاف «در پرتو تجاوزات اخیر روسیه» تصویب خواهد کرد.

انتظار می رود روز چهارشنبه، سنا قبل از رای گیری نهایی، چندین ساعت بحث، از جمله در مورد دو اصلاحیه را آغاز کند.

ایالات متحده و متحدان اروپایی آن با مشارکت جدید در مقابله با تجاوزات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، متحد شدند و اتحاد ناتو را تقویت کردند.

این داستان در ابتدا در لس آنجلس تایمز ظاهر شد.



منبع

سناتورها از سفرای کشورها دعوت کرده اند تا شاهد مناظره و رای گیری تاریخی روز چهارشنبه باشند که دوره جدیدی را برای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی باز خواهد کرد. پرزیدنت بایدن به دنبال ورود سریع دو متحد اروپای شمالی که قبلاً از لحاظ نظامی همسو نبودند، بوده است و قطعنامه تصویب از حمایت گسترده دو حزبی در کنگره برخوردار است.

یک اصلاحیه از سوی سناتور رند پل (R-Ky.) تضمین می کند که تضمین ناتو برای دفاع از اعضای خود جایگزین نقش رسمی کنگره در مجوز استفاده از نیروی نظامی نمی شود. یکی دیگر از سناتور دان سالیوان (آلاسکا) اعلام می کند که همه اعضای ناتو باید حداقل 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای دفاع و 20 درصد از بودجه دفاعی خود را صرف “تجهیزات عمده، از جمله تحقیق و توسعه” کنند.

بایدن در ماه ژوئیه پروتکل ها را برای بررسی به سنا ارسال کرد و روندی سریع را در کنگره معمولاً تقسیم شده و کند حرکت آغاز کرد.

30 کشور عضو ناتو پس از کنار گذاشتن سوئد و فنلاند مواضع دیرینه خود مبنی بر عدم تعهد نظامی، در حال بررسی این الحاق هستند. این یک تغییر عمده در ترتیبات امنیتی برای دو کشور پس از آغاز جنگ روسیه همسایه خود علیه اوکراین در اوایل سال جاری بود.

وزرای امور خارجه فنلاند و سوئد در مقر ناتو در بروکسل در حالی که ینس استولتنبرگ، رئیس این ائتلاف را نگاه می کند، دست می دهند. (اولیویه ماتیس / آسوشیتدپرس)

پرونده - وزیر امور خارجه فنلاند، پکا هااویستو، چپ، آن لینده، وزیر خارجه سوئد، سمت راست، و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در یک کنفرانس رسانه ای پس از امضای پروتکل های الحاق فنلاند و سوئد به ناتو در مقر ناتو در بروکسل، 5 ژوئیه، شرکت کردند. 2022. (AP Photo/Olivier Matthys, File)