رئیس جمهور مکزیک می گوید درخواست «ال چاپو» را بررسی خواهد کرد

سفارت مکزیک در واشنگتن در حساب توییتر خود اعلام کرد که ایمیلی از رودریگز در مورد این موضوع دریافت کرده و آن را به وزارت روابط خارجی مکزیک تحویل داده است.

گوزمان، 64 ساله، در ایالات متحده به دلیل توطئه مواد مخدر که بیش از دو دهه قتل و جنایت را گسترش داد، به حبس ابد محکوم شد.

خوزه رفوجیو رودریگز، وکیل مکزیکی که مدعی است وکالت او را برعهده دارد، گفت: گوزمن از زمان محکومیتش در سال 2019 در شرایط بدی در زندان زندگی کرده است. رودریگز به رسانه های محلی گفت که گوزمان دسترسی کافی به نور خورشید، ملاقات، غذای خوب یا مراقبت های پزشکی نداشته است.

مکزیکو سیتی (AP) – رئیس‌جمهور مکزیک روز چهارشنبه گفت که دولتش درخواست ارباب مواد مخدر زندانی خواکین «ال چاپو» گوزمان را برای بازگرداندن به مکزیک احتمالاً برای گذراندن دوران محکومیت خود بررسی خواهد کرد.

رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور گفت “ما آن را بررسی خواهیم کرد” و افزود: “شما همیشه باید درها را در مورد حقوق بشر باز نگه دارید.”

ایالات متحده و مکزیک یک توافق نامه انتقال زندان دارند که به زندانیان محکوم در یک کشور اجازه می دهد تحت شرایط خاصی دوران محکومیت خود را در کشور خود بگذرانند. اما با توجه به جنایات گوزمان، محکومیت او و خطراتی که ظاهراً هنوز هم دارد، بسیاری تردید دارند که این توافق در مورد او اعمال شود.



منبع