رئیس‌جمهور مکزیک وعده خروج کامل را پس از پایان دوره ریاست جمهوری داد

این نگرانی وجود داشت که لوپز اوبرادور ممکن است حکومت رئیس جمهور سابق پلوتارکو الیاس کالس را تکرار کند، که در سال 1928 از سمت خود کنار رفت اما تا سال 1934 به حکومت خود از طریق جانشینان ادامه داد.



منبع

اکثر رؤسای جمهور مکزیک در دهه های اخیر به قدری بی اعتبار شده اند که پس از پایان دوره ریاست جمهوری خود به ندرت در صحنه سیاسی اهمیت زیادی داشته اند.

علاوه بر این، حزب مورنا او اکنون 20 فرمانداری از 32 فرمانداری مکزیک را در اختیار دارد. حزب تقریباً منحصراً حول محور رهبری او سازماندهی شد.

او گفت: «من قصد دارم بنویسم، که به سیاست مربوط می شود، اما بیشتر به دانشگاهیان مربوط می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه من نمی خواهم در مورد سیاست صحبت کنم، گفت: “من نمی خواهم مشاور کسی باشم … من هیچ رابطه ای با سیاستمداران نخواهم داشت.”

مکزیکو سیتی (AP) – رئیس جمهور مکزیک احتمالا قدرتمندترین چهره سیاسی این کشور در دهه های اخیر است، اما او پنجشنبه گفت که پس از پایان دوره ریاست جمهوری خود در سپتامبر 2024، به طور کامل از سیاست کناره گیری خواهد کرد.

اما لوپز اوبرادور چهار سال پس از گذشت شش سال از دوره ریاست‌جمهوری‌اش، هنوز حدود 60 درصد محبوبیت دارد، که تا حدی بر اساس جذابیت عامیانه و قرار گرفتن در معرض از طریق جلسات مطبوعاتی روزانه است که می‌تواند دو یا سه ساعت طول بکشد.

حدس و گمان هایی وجود داشت که رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور در پشت صحنه حزب مورنا که اکنون مسلط شده است، قدرت باقی خواهد ماند.

لوپز اوبرادور قبلاً گفته بود که در مزرعه ای که در جنوب مکزیک به ارث برده بود بازنشسته خواهد شد و کتاب خواهد نوشت. اما بیانیه روز پنجشنبه بسیار قاطعانه تر از آنچه او قبلا گفته بود بود.

اما رئیس جمهور در نشست مطبوعاتی روزانه خود در روز پنجشنبه قول داد که با سیاستمداران مخلوط نشود، درباره سیاست صحبت نکند و در رویدادهای سیاسی ظاهر نشود.

او گفت: “من به طور کامل بازنشسته خواهم شد.” “من دیگر هرگز در هیچ رویداد عمومی ظاهر نخواهم شد.”