در میان ناآرامی ها، گارد ایران به گروه شبه نظامی در عراق حمله کرد

تهران، ایران (AP) – یک هفته پس از آغاز اعتراضات گسترده ضد دولتی به دلیل کشته شدن یک زن جوان در بازداشت پلیس، رسانه های دولتی عراق اعلام کردند که سپاه پاسداران قدرتمند ایران روز شنبه به پایگاه یک گروه شبه نظامی کرد واقع در شمال همسایه عراق حمله کرد.

خبرگزاری نیمه رسمی تسنیم، که گمان می رود نزدیک به ارتش ایران باشد، به نقل از بیانیه گارد گفته است که عملیات به منظور تامین امنیت مرزها ادامه خواهد یافت.

ایرنا اعلام کرد که نیروی زمینی سپاه پاسداران از مواضع استان آذربایجان غربی ایران به توپخانه شلیک کرده و به آنچه که “گروه تروریستی” مستقر در آن سوی مرز عراق توصیف کرد، حمله کرد. این گزارش به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

روز دوشنبه، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در توییتی اعلام کرد که شرکت اینترنتی ماهواره‌ای او استارلینک به دنبال مجوز فعالیت در ایران است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی گفت: تصمیم گیری در مورد گام های بعدی استارلینک به عهده دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری است.

در این گزارش آمده است که حملات گارد در پاسخ به حمایت گروه جدایی طلب از ناآرامی های اخیر در کشور و همچنین تلاش آنها برای واردات سلاح به ایران بوده است.

تلویزیون دولتی روز شنبه اعلام کرد که از زمان شروع اعتراضات شنبه گذشته، 41 معترض و پلیس کشته شده اند. وی گفت که آمار رسمی از سوی وزارت کشور اعلام خواهد شد. طبق آمار آسوشیتدپرس، از زمان آغاز اعتراضات پس از تشییع جنازه امینی، حداقل 11 نفر از هر دو طرف کشته شده اند.

تسنیم افزود: این حمله پایگاه های گروه های جدایی طلب کرد در شمال عراق را هدف قرار داد و ساعت 16 به وقت محلی انجام شد و خسارات جدی به آنها وارد شد.

وزارت امور خارجه ایران این اقدام آمریکا را محکوم کرد و گفت: “مناقصه برای نقض حاکمیت ایران بی پاسخ نخواهد ماند.”

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در توییتی آمریکا را به «طرح‌های شیطانی» متهم کرد. او گفت که واشنگتن “تحریم های ارتباطی را کاهش می دهد، در حالی که حداکثر فشار را حفظ می کند. هر دو به معنای تحریک بی ثباتی بودند.”



منبع

ایرنا همچنین اعلام کرد که برخی از اعضای یک گروه جدایی طلب موسوم به “کمله” در ایران توسط نیروهای اطلاعاتی بدون اشاره به جزئیات دستگیر شدند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که به شرکت‌های فناوری آمریکایی اجازه می‌دهد تا تجارت خود را در ایران، یکی از تحریم‌شده‌ترین کشورهای جهان، گسترش دهند تا دسترسی مردم ایران به اینترنت را افزایش دهند.

مرگ مهسا امینی زن 22 ساله ای که پس از بازداشت توسط پلیس اخلاق ایران در بازداشت جان خود را از دست داد، ناآرامی را در سراسر استان های ایران و مرکز تهران به راه انداخته است. خانواده امینی اهل اقلیم کردستان ایران هستند.

مقامات ایرانی همچنین دسترسی به اینترنت را برای جلوگیری از اعتراضات مختل کرده یا قطع کرده اند و محدودیت ها را برای پلتفرم های محبوب مانند اینستاگرام و واتس اپ تشدید کرده اند.