حکم سقط جنین در آریزونا زنان را بیش از یک قرن عقب خواهد انداخت

ژان پیر در بیانیه ای گفت: «حکم دیروز در آریزونا خطرناک است و زنان آریزونا را بیش از یک قرن به عقب خواهد برد – به زمانی که آریزونا حتی یک ایالت بود.

یک قاضی آریزونا روز جمعه حکم داد که ممنوعیت سال 1901 تقریباً تمام سقط جنین در این ایالت پس از حدود 50 سال مسدود شدن قابل اجرا است.

حکم آریزونا توسط قاضی دادگاه عالی شهرستان پیما، کلی جانسون، درخواست دادستان کل جمهوریخواه این ایالت را برای لغو حکم دادگاه که اجرای ممنوعیت سقط جنین در آریزونا قبل از ایالت را پس از تصمیم دادگاه عالی منع کرده بود، پذیرفت.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز شنبه گفت که حکم روز جمعه که به آریزونا اجازه می‌دهد تقریباً تمام سقط جنین‌ها را ممنوع کند، در صورتی که ادامه داشته باشد، عواقب «فاجعه‌بار، خطرناک و غیرقابل قبول» برای زنان در پی خواهد داشت.

او گفت که این تصمیم بازماندگان تجاوز و زنای با محارم را مجبور می کند که فرزندان مهاجمان خود را به دنیا بیاورند، در حالی که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی را به دلیل انجام وظیفه مراقبتی خود با مجازات تا پنج سال زندان مواجه می کند.

پایان دادن به فیلیباستر نیاز به اکثریت ساده دارد. برای موفقیت آمیز بودن چنین اقدامی، دموکرات ها باید کنترل مجلس نمایندگان را حفظ کرده و دو کرسی در سنا به دست آورند. اکثر پیش بینی ها نشان می دهند که جمهوری خواهان احتمالاً کنترل مجلس را به دست خواهند آورد.

ژان پیر گفت، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور، به فشار بر کنگره برای تدوین تصمیم سال 1973 رو علیه وید مبنی بر قانونی سقط جنین که توسط دادگاه عالی در ژوئن لغو شد، ادامه خواهند داد.

بایدن روز جمعه پیشنهاد کرد که انتخاب دو سناتور دموکرات دیگر در انتخابات نوامبر این امکان را برای دموکرات‌ها فراهم می‌کند که این طرح را حذف کنند، یک مانع قانونی که برای غلبه بر آن نیاز به اکثریت 60 رای است، که کنگره را قادر می‌سازد تا حقوق فدرال سقط جنین را احیا کند.

(گزارش توسط آندره آ شلال؛ ویرایش توسط دایان کرافت)



منبع

در حال حاضر دموکرات ها اکثریت مطلق سنا را در اختیار دارند و دو سناتور دموکرات، جو مانچین از ویرجینیای غربی و کیرستن سینما، با پایان دادن به این طرح مخالفت کرده اند.

حکم جانسون تمام سقط جنین را در آریزونا ممنوع می کند، مگر زمانی که این عمل برای نجات جان مادر ضروری باشد.

وی گفت: «در حالی که منتظر اقدامات بعدی برای اجرای هر قانون هستیم، پیامدهای احتمالی این حکم فاجعه‌بار، خطرناک و غیرقابل قبول است».