در اولین اقدام، الشباب مستقر در سومالی در حال حمله به اتیوپی است

مقامات اتیوپی ابراز نگرانی کرده اند. مصطفی عمر، رئیس منطقه سومالی، روز سه شنبه در یک مجمع منطقه ای گفت که بیش از 600 جنگجوی الشباب کشته شده اند.

او گفت که منطقه در یک جنگ طولانی با افراط گرایان است، نه فقط یک درگیری یک بار، و “ارتش فدرال اتیوپی در حال حاضر درگیر مبارزه با تروریست ها است… و ما همچنین با سومالی همکاری خواهیم کرد.”

موگادیشو، سومالی (AP) – گروه افراطی الشباب از آشفتگی داخلی اتیوپی برای عبور از مرز از سومالی همسایه در حملات بی‌سابقه‌ای در هفته‌های اخیر که یکی از فرماندهان ارشد ارتش آمریکا هشدار داده است ممکن است ادامه یابد، سوء استفاده کرده است.

اسماعیل عثمان، تحلیلگر امنیتی، معاون سابق آژانس اطلاعات و امنیت ملی سومالی، به AP گفت که “اولویت فوری رئیس جمهور حسن شیخ محمد، ریشه کن کردن الشباب است” و هشدار داد که تنش های منطقه ای ممکن است در میان این بی ثباتی جدید بدتر شود.

کارشناسان می گویند الشباب، که از بی ثباتی در دولت قبلی سومالی نیز جسور شده بود، از این فرصت استفاده می کند تا جای پای خود را گسترش دهد و مدعی کشتن تعداد زیادی از نیروهای امنیتی اتیوپی شود. اما این گروه همچنین فشار ناشی از فشار مجدد دولت جدید سومالی و بازگشت نیروهای آمریکایی به این کشور پس از خروج آنها توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، را احساس می کند.

اتیوپی برای مدت طولانی در برابر چنین حملات فرامرزی توسط الشباب وابسته به القاعده مقاومت کرده است، تا حدی با استقرار نیروها در داخل سومالی، جایی که این گروه افراطی بخش‌های روستایی وسیعی از مناطق جنوبی و مرکزی این کشور را کنترل می‌کند. اما دولت نخست وزیر ابی احمد و نیروهای امنیتی آن به ویژه از زمان آغاز درگیری تیگری در اواخر سال 2020 با ناآرامی در داخل کشور دست و پنجه نرم کرده اند.

برایدن تاکید کرد که الشباب چندین هزار جنگجو را برای “فرماندهی” خود در اتیوپی آموزش داده است که عمدتاً از نژاد سومالیایی و اوروموس در داخل اتیوپی هستند. دولت فدرال اتیوپی گفته است که از پیوند الشباب با ارتش آزادیبخش اورومو که آن را یک سازمان تروریستی معرفی کرده است، بیم دارد، هرچند دیگر کارشناسان امنیتی این امر را بعید خوانده اند.

___

تهاجمات مرگبار به اتیوپی، دومین کشور پرجمعیت آفریقا که مدت‌ها به عنوان لنگر امنیتی در شاخ آفریقا دیده می‌شود، آخرین نشانه‌ای است که نشان می‌دهد جنگ اخیر در منطقه تیگری شمالی و سایر درگیری‌های قومی چقدر این کشور را آسیب‌پذیرتر کرده است. .

او گفت: «همچنین گزارش‌های موثقی از استقرار یگان‌های الشباب در جهت مویال، پست مرزی اصلی بین اتیوپی و کنیا، وجود دارد.

او هشدار داد که اگر الشباب یک پایگاه مستحکم در جنوب شرقی اتیوپی ایجاد کند، «عواقب آن برای صلح و امنیت در منطقه می‌تواند واقعاً بسیار جدی باشد». جنگنده ها در موقعیت مناسبی برای حمله به اتیوپی، کنیا و حتی تا اوگاندا در غرب قرار دارند. الشباب طی سال‌ها چندین حمله مرگبار در کنیا انجام داده است.

الشباب مدت هاست که اتیوپی را به دلیل حضور نظامی طولانی خود در سومالی برای مقابله با جنگجویان دشمن می داند. این گروه افراطی از طریق بازوی رسانه ای رادیو اندلس خود مدعی کشته شدن حداقل 187 نیروی منطقه ای اتیوپی و ضبط تجهیزات نظامی در حملات خود شده است.

برایدن گفت: «بنابراین الشباب با چالش نظامی بسیار بزرگتری نسبت به گذشته در سومالی مواجه است و به همین دلیل این کارزار اتیوپی را برای حفظ برخی از نیروهای خود و ایجاد عمق استراتژیک آغاز کرده است».

ژنرال استفان تاونسند، رئیس مستعفی فرماندهی آمریکا در آفریقا، ماه گذشته هشدار داد که فعالیت‌های الشباب در داخل اتیوپی “یکباره” نیست و گفت که این جنگنده‌ها تا 150 کیلومتر به داخل کشور رسیده‌اند.

مت برایدن، تحلیلگر امنیتی اندیشکده بنیاد ساهان، به آسوشیتدپرس گفت که چرخش به اتیوپی یک تغییر استراتژیک مهم توسط الشباب است. این گروه افراطی هرگز نتوانسته بود عملیات بزرگی را در داخل اتیوپی انجام دهد.

برایدن گفت که صدها جنگجوی الشباب تنها هفته گذشته توانستند وارد اتیوپی شوند و حضور آنها در نزدیکی جوامع مختلف مانند الکاری، جراتی و ایمی شناسایی شده است. تهاجمات از اواخر تیرماه آغاز شد.

او گفت که هدف ایجاد یک حائل امنیتی در داخل سومالی برای محافظت در برابر تهاجمات بیشتر است. وی گفت: ما نباید منتظر تهاجم دشمن باشیم.

ساکنان شهر ید سومالی در نزدیکی مرز اتیوپی به AP گفتند که شاهد خسارات جنگجویان الشباب در حمله هفته گذشته اتیوپی بودند. آنها به شرط ناشناس ماندن از ترس انتقام صحبت کردند.

و یکی از ساکنان منطقه باکول سومالی، ایساک یارو، گفت که هواپیماهای ارتش اتیوپی حملات هوایی را در روستای گاراسویینه در منطقه ای که جنگجویان اتیوپیایی و الشباب در آن درگیر شده اند، انجام داده اند.

در حالی که اهداف نهایی الشباب در داخل اتیوپی هنوز مشخص نشده است، اقدامات جدید آن نشان دهنده “جاه طلبی فزاینده، توانایی های منطقه ای و فرصت طلبی آن برای بهره برداری از ژئوپلیتیک منطقه ای است، به ویژه در شرایطی که دولت ابی احمد در تلاش برای مهار شورش های مختلف در داخل اتیوپی، امنیت” است. تحلیلگران کالب وایس و رایان اوفارل اواخر ماه گذشته نوشتند.

یک نویسنده آسوشیتدپرس از نایروبی، کنیا گزارش داد.



منبع

برایدن گفت: «گزارش‌های درگیری در امتداد مرز اتیوپی و سومالی تنها گوشه‌ای از تصویر کلی است. “ما درک می کنیم که برنامه ریزی برای این حمله بیش از یک سال پیش آغاز شد، زمانی که دولت اتیوپی به نظر می رسید در آستانه فروپاشی است” در حالی که نیروهای رقیب تیگری به سمت پایتخت، آدیس آبابا، پیشروی کردند. این نیروها بعداً عقب‌نشینی کردند و هر دو طرف به سمت مذاکرات صلح پیش می‌روند.

همچنین روز سه‌شنبه، منطقه سومالی اعلام کرد که مقامات نظامی اتیوپی وارد شهر بلدوین سومالی شده‌اند تا درباره راهبردهای مقابله با تهاجم الشباب گفتگو کنند. در این بیانیه آمده است که سربازان اتیوپی در نیروهای حافظ صلح اتحادیه آفریقا در سومالی علیه افراط گرایان مستقر خواهند شد.

ارتش اتیوپی مدعی کشته شدن سه شخصیت برجسته الشباب از جمله رئیس تبلیغات آن شده است، اما این گروه افراطی آن را رد کرده است.

رئیس جمهور قبلی سومالی، محمد عبداللهی محمد، از هرگونه درگیری عمده با الشباب اجتناب کرد. اما حسن شیخ محمد، رئیس جمهور جدید، گفته است که دولت او با حمایت نیروهای آمریکایی که بازگشته اند، علیه هزاران جنگجوی این گروه حمله خواهد کرد.