دادگاه عالی جورجیا به رأی گیری روز شنبه برای دور دوم مجلس سنا اجازه داد

پس از اینکه ابتدا در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که رای دادن در 26 نوامبر مجاز خواهد بود، براد رافنسپرگر، وزیر امور خارجه جمهوریخواه، سپس دستورالعملی را برای مقامات انتخابات شهرستان صادر کرد و گفت که این کار مجاز نیست. کمپین وارناک، همراه با حزب دموکرات جورجیا و کمیته مبارزات انتخاباتی سناتورهای دموکرات هفته گذشته برای به چالش کشیدن این دستورالعمل شکایت کردند.

آتلانتا (AP) – بر اساس حکم روز چهارشنبه دادگاه عالی ایالت، شهرستان‌های جورجیا این اجازه را خواهند داشت که در دور دوم انتخابات مجلس سنای آمریکا بین رافائل وارناک، رقیب دموکرات فعلی و هرشل واکر، رقیب جمهوری‌خواه این شنبه رای گیری زودهنگام برگزار کنند.

گابریل استرلینگ، معاون وزیر امور خارجه موقت اواخر روز سه‌شنبه در توییتر گفت، 18 شهرستان از 159 شهرستان این ایالت – از جمله شش شهرستان از 10 پرجمعیت‌ترین – تصمیم داشتند روز شنبه رای دهند. برخی از شهرستان‌ها قصد دارند رای‌گیری زودهنگام یکشنبه را پیش از شروع روز دوشنبه ارائه دهند.

توماس کاکس، قاضی دادگاه عالی شهرستان فولتون، روز جمعه دستوری صادر کرد و گفت که قانون ایالتی رأی گیری زودهنگام را در روز شنبه آینده ممنوع نمی کند. ایالت روز دوشنبه به این حکم اعتراض کرد و از دادگاه استیناف جورجیا خواست که حکم دادگاه بدوی را متوقف کند. دادگاه تجدیدنظر اواخر روز دوشنبه حکم تک حکمی را صادر کرد و از توقف حکم دادگاه بدوی خودداری کرد.

مقامات ایالتی این حکم را پذیرفتند و گفتند که دیگر درخواست تجدیدنظر نخواهند کرد. اما حزب جمهوری خواه جورجیا، کمیته ملی سناتوری جمهوری خواه و کمیته ملی جمهوری خواه که به عنوان مداخله اجازه داشتند به این پرونده بپیوندند، روز سه شنبه به دادگاه عالی جورجیا اعتراض کردند.



منبع

قانون انتخابات 2021 گرجستان بازه زمانی بین انتخابات عمومی و دور دوم را به چهار هفته کاهش داد و روز شکرگزاری در وسط قرار می گیرد. به بسیاری از گرجستانی ها از 28 نوامبر، فقط پنج روز هفته رای گیری حضوری زودهنگام ارائه می شود.

وارناک و واکر، ستاره سابق فوتبال دانشگاه جورجیا و NFL، مجبور به برگزاری دور دوم انتخابات در 6 دسامبر شدند، زیرا هیچ یک در انتخابات میان دوره ای این ماه اکثریت را به دست نیاوردند. رای گیری حضوری زودهنگام در 2 دسامبر، جمعه قبل از روز انتخابات به پایان می رسد، به این معنی که 26 نوامبر تنها شنبه ممکن است که در آن رای گیری زودهنگام برگزار می شود.

دادگاه یک حکم واحد و یک حکم صادر کرد و از بازنگری یا باقی ماندن حکم دادگاه استیناف میانی ایالتی خودداری کرد. جمهوری خواهان به رای گیری روز شنبه اعتراض کرده بودند.

موضوع بحث بخشی از قانون گرجستان است که می گوید اگر پنجشنبه یا جمعه قبل از آن تعطیل باشد، رای گیری حضوری زودهنگام در روز شنبه مجاز نیست. گروه های ایالتی و جمهوری خواه استدلال کردند که به این معنی است که رای دادن نباید در این شنبه، 26 نوامبر، مجاز باشد، زیرا پنجشنبه روز شکرگزاری و جمعه تعطیلات دولتی است. کمپین وارناک و گروه‌های دموکرات استدلال کردند که این ممنوعیت فقط برای انتخابات مقدماتی و عمومی اعمال می‌شود، نه دور دوم.