برخی از افراد پس از مصرف قرص ضد ویروسی کووید، «بازگشت پاکلووید» را تجربه می‌کنند. در اینجا چیزی است که باید بدانید.

فاربر گفت: «داده‌های جدیدتر نشان می‌دهد که بازگشت مجدد در افرادی که از کووید بهبود می‌یابند و به Paxlovid مبتلا نشده‌اند نیز رخ می‌دهد، و احتمالاً با نرخ‌های مشابهی رخ می‌دهد، چه از Paxlovid مصرف کنید یا نه.» وی افزود که موارد بازگشت مجدد پس از مصرف دارو در ابتدا بود تصور می شود که تقریباً در 5٪ موارد رخ می دهد، اما تحقیقات نشان داده است که ممکن است بیشتر از آنچه در ابتدا تصور می شد رخ دهد. او گفت: “مقالات جدیدتر می گویند که ممکن است در 10 یا 15 درصد موارد شایع باشد.”

اگر با ریباند Paxlovid مواجه شدید چه باید کرد؟

فاربر همچنین گفت که یکی دیگر از دلایلی که از Paxlovid کم استفاده می شود مربوط به خود ویروس است.

او گفت: «این ویروس بسیار کمتر است، حتی اگر مسری‌تر باشد،» و افزود که نیاز به Paxlovid «کمتر شده است».

مطالعه ای که در ماه نوامبر توسط وزارت امور کهنه سربازان انجام شد، نشان داد که علاوه بر جلوگیری از بیماری شدید بیماران پرخطر، Paxlovid می تواند خطر علائم کووید طولانی مدت را کاهش دهد.

Paxlovid rebound چیست؟

علیرغم اثربخشی Paxlovid حتی در شرایط Omicron، این دارو در ایالات متحده و سایر نقاط جهان استفاده ناکافی است. بر اساس گزارشی که توسط شرکت تحلیل سلامت Airfinity مستقر در لندن انجام شده است، به تازگی Nature گزارش داده است که پزشکان آمریکایی این دارو را تنها در حدود 13 درصد از موارد جدید COVID-19 تجویز کرده اند. کارشناسان گفته اند که نگرانی در مورد رنج بالقوه بازگشت پکسلووید یکی از دلایلی است که ممکن است این اتفاق بیفتد.

درمان ضد ویروسی شامل ترکیبی از دو داروی خوراکی ضد ویروسی – nirmatrelvir و ritonavir – است که با هم کار می کنند تا روند تکثیر ویروس را متوقف کنند. با کاهش بار ویروسی فرد، دارو از شدت علائم آنها می کاهد.

مانند بسیاری از داروهای ضد ویروسی، Paxlovid زمانی که در اوایل دوره بیماری مصرف شود بهترین عملکرد را دارد. CDC توصیه می کند که درمان در پنج روز اول پس از تجربه علائم شروع شود. هنگامی که برای یک فرد دارو تجویز شد، سه قرص Paxlovid را دو بار در روز به مدت پنج روز برای یک دوره کامل مصرف می کند که مجموعاً 30 قرص می شود.

با توجه به اینکه Omicron یک نوع بسیار سیستم ایمنی گریز است که بسیاری از درمان های آنتی بادی را بی اثر کرده است، متخصصان واکسن نگران بودند که Paxlovid نیز کارایی خود را از دست بدهد. خوشبختانه به نظر نمی رسد که اینطور باشد. بر اساس تحقیقات اخیر، این دارو همچنان محافظت قابل توجهی در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ دارد و همچنین می تواند مزایای قابل توجهی را حتی برای بیماران واکسینه شده با تشخیص COVID-19 ارائه دهد.

هنگامی که داروی ضد ویروسی Paxlovid در سال 2021 برای درمان کووید-19 تأیید شد، پزشکان متوجه روند گیج‌کننده‌ای در میان برخی از بیمارانی که این دارو را مصرف کردند، شدند: یک مورد برگشتی از ویروس. پس از درمان، برخی از افراد بهبود می‌یابند و آزمایش ویروس منفی می‌شوند، اما بعد از چند روز آزمایش آنها مثبت می‌شود یا علائم آن عود می‌کنند. همان طور که معروف است، «بازگشت پاکلووید» زمانی که پرزیدنت بایدن، بانوی اول جیل بایدن، و همچنین دکتر. آنتونی فائوچی و روشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، همگی آن را سال گذشته پس از مصرف دارو تجربه کردند.

در کارآزمایی‌های بالینی، که زمانی انجام شد که نوع دلتا غالب بود، Paxlovid خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ را تا 89 درصد در افراد پرخطر کاهش داد. از زمان تایید آن، بسیاری از مطالعات بالینی که در سراسر جهان انجام شده است، سطح بالای محافظت دارو را در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ تایید کرده است.

Paxlovid یک قرص ضد ویروسی خوراکی است که می تواند برای افرادی که مبتلا به COVID-19 هستند و در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید هستند تجویز شود. این افراد می توانند افرادی باشند که واکسینه نشده اند، افراد مسن یا افراد مبتلا به سایر شرایط پزشکی مانند سرطان یا دیابت. این دارو که توسط شرکت فایزر ساخته شده است، می تواند این بیماران پرخطر را از نیاز به بستری شدن در بیمارستان محافظت کند. کسانی که واکسینه شده اند اما در معرض خطر پیامدهای شدید COVID-19 هستند نیز می توانند از مصرف Paxlovid سود ببرند.

اگر علائم فردی پس از درمان Paxlovid برگشت یا آزمایش آنها مثبت شد، CDC توصیه می‌کند دستورالعمل‌های جداسازی خود را دنبال کرده و دوباره به مدت پنج روز قرنطینه شود. اگر فرد به مدت 24 ساعت بدون استفاده از داروهای کاهش دهنده تب تب داشته باشد، ایزوله بعد از این دوره پایان می یابد. آژانس همچنین استفاده از ماسک را به مدت 10 روز پس از شروع علائم بازگشت توصیه می کند.

در نهایت، فاربر گفت که بازگشت Paxlovid هنوز نسبتاً غیر معمول است و نباید افراد و پزشکان آنها را از استفاده از داروهای نجات دهنده در صورت نیاز منصرف کند.

قانون‌گذاران ایالات متحده مجوز استفاده اضطراری برای Paxlovid را در دسامبر 2021 اعطا کردند. امروزه این دارو فقط با نسخه پزشک یا داروساز در دسترس است. هر کس 12 سال و بالاتر که وزن حداقل 88 پوند دارد و در معرض خطر بالای بیماری شدید قرار دارد، واجد شرایط استفاده از دارو است. با این حال، بیماران مبتلا به بیماری کلیوی شدید – یا کسانی که تحت دیالیز هستند – یا افراد مبتلا به بیماری شدید کبدی، نباید Paxlovid مصرف کنند. این دارو همچنین می تواند با داروهای دیگری مانند داروهایی که کلسترول بالا، فشار خون بالا و میگرن را درمان می کنند تداخل داشته باشد، بنابراین بیمارانی که از این داروها استفاده می کنند باید از مصرف Paxlovid خودداری کنند.

CDC پزشکان و بیماران را تشویق می‌کند تا موارد بازگشت پکسلووید را برای عوارض جانبی مرتبط با دارو به پورتال فایزر گزارش دهند.

جعبه قرص Paxlovid با سه قرص چاپ شده با PFE و R9 روی آن قرار گرفته است.

Paxlovid داروی ضد ویروسی فایزر برای درمان COVID-19 است. (رویترز/ولفگانگ راتای/تصویر)

یاهو نیوز توضیح می دهد.  جدیدترین ها را ببینید.

دانشمندان هنوز در حال بررسی این هستند که چرا این اثر برگشتی هنگام مصرف Paxlovid رخ می دهد و همچنین در چه افرادی احتمال بیشتری وجود دارد که آن را تجربه کنند. با این حال، تحقیقات اخیر نشان داده است که بازگشت مجدد می تواند برای افرادی که مبتلا به کووید-19 هستند و Paxlovid مصرف نمی کنند نیز اتفاق بیفتد. فاربر گفت که مطالعاتی در حال انجام است تا بفهمیم چرا این اتفاق می افتد.

دکتر بروس فاربر، رئیس بهداشت عمومی و اپیدمیولوژی در Northwell Health، بزرگ‌ترین مرکز بهداشت، گفت: «من فکر نمی‌کنم ما نیازی به فشار دادن Paxlovid در هر 20 ساله‌ای که مبتلا به کووید یا 35 ساله سالم است را وارد کنیم. به گزارش یاهو نیوز، سیستم مراقبت های بهداشتی در ایالت نیویورک. اما در آنهایی که در معرض خطر بالا هستند، آنهایی که مسن هستند، واکسن نخورده اند، آنهایی که بیماریهای همراه دارند، کسانی که سیستم ایمنی دارند، [for] آن دسته از مردم [it] می تواند تفاوت قابل توجهی ایجاد کند.»

CDC بازگشت Paxlovid را به این صورت تعریف می کند که پس از تکمیل دوره کامل درمان پنج روزه، یک فرد پس از منفی شدن آزمایش کووید-19 یا ظهور مجدد علائم را تجربه کند یا آزمایش مثبت شود. طبق CDC، این اثر بازگشتی بین دو تا هشت روز پس از بهبودی اولیه رخ می دهد. اما به گفته آژانس، تجربه بازگشت مجدد به این معنا نیست که یک فرد در برابر Paxlovid مقاوم بوده است، و همچنین به این معنا نیست که آنها دوباره به ویروس آلوده شده اند. علاوه بر این، CDC گفته است که موارد ریباند Paxlovid معمولاً خفیف هستند، در عرض چند روز برطرف می‌شوند و هیچ مدرکی مبنی بر نیاز به درمان‌های اضافی برای این بیماران وجود ندارد.

دانشمندان مطمئن نیستند که چرا این اثر بازگشتی هنگام مصرف Paxlovid رخ می دهد، اما در اینجا چند چیز وجود دارد که ما می دانیم.

Paxlovid چیست؟ چگونه کار می کند؟

با این حال، مطالعات دیگر، هیچ شواهدی مبنی بر سودمندی Paxlovid در افراد جوان‌تر از 65 سال نشان نداده‌اند.

در تئوری، این می تواند انزوای آنها را طولانی تر کند. اما من فکر می کنم [people] باید بدانند که این حتی بدون Paxlovid نیز می تواند رخ دهد. بنابراین، این واقعاً یک تمایز مهم نیست، چه آنها آن را دریافت کنند یا نه.»



منبع