این مطالعه نشان می دهد که سمعک با موارد کمتر زوال عقل در افراد مسن مرتبط است

مطالعه‌ای که توسط محققان جانز هاپکینز انجام شد نشان داد که در بین 853 شرکت‌کننده با کم‌شنوایی متوسط ​​تا شدید، «استفاده از سمعک با شیوع 32 درصدی کمتر زوال عقل مرتبط بود». (گتی ایماژ)

بر اساس بیانیه مطبوعاتی جانز هاپکینز، تجزیه و تحلیل این مطالعه 2413 نفر را تحت پوشش قرار داد که حدود نیمی از آنها بالای 80 سال داشتند و “ارتباط واضحی بین شدت کم شنوایی و زوال عقل را نشان داد.” در میان شرکت کنندگان با “کم شنوایی متوسط/شدید”، شیوع زوال عقل 61 درصد بیشتر از شرکت کنندگان با شنوایی طبیعی بود.

خبر خوب؟

یک سمعک در جای خود روی گوش یک زن.

خبر خوب این است که ممکن است سمعک مزایای جانبی بالقوه ای داشته باشد. این مطالعه نشان داد که در بین 853 شرکت‌کننده با کم‌شنوایی متوسط ​​تا شدید، «استفاده از سمعک با شیوع 32 درصدی کمتر زوال عقل مرتبط بود».

لین گفت: «اگر نمی توانید خیلی خوب بشنوید، ممکن است زیاد بیرون نروید، بنابراین مغز کمتر درگیر و فعال است.»



منبع

طبق مطالعه محققان دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ، افراد مسن با کم شنوایی شدید بیشتر در معرض زوال عقل هستند، اما موارد زوال عقل در میان شرکت کنندگانی که از سمعک استفاده می کردند کمتر بود.

چه چیزی یاد گرفتیم؟

مطالعات قبلی همچنین ارتباط بین کاهش شنوایی و زوال عقل را مشاهده کرده اند. مطالعه ای که در سال 2012 منتشر شد نشان داد که در مقایسه با افراد با شنوایی طبیعی، افرادی که کم شنوایی خفیف دارند دو برابر خطر ابتلا به زوال عقل، کسانی که کم شنوایی متوسط ​​دارند سه برابر بیشتر و کسانی که کم شنوایی شدید دارند پنج برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند. ابتلا به زوال عقل در حقیقت، طبق کمیسیون Lancet در زمینه پیشگیری، مداخله و مراقبت از زوال عقل، برآورد شده است که کاهش شنوایی عامل 8 درصد موارد زوال عقل در سراسر جهان است – بیش از هر عامل خطر زوال عقل بالقوه قابل تغییر دیگری.

هوانگ به یاهو نیوز گفت: «ما با دیدن ارتباط بین استفاده از سمعک و شیوع کمتر زوال عقل، که از اقدامات بهداشت عمومی برای بهبود دسترسی به شنوایی حمایت می‌کند، دلگرم شدیم.

دکتر فرانک لین، یکی از رهبران کارآزمایی ACHIEVE، چندین دلیل احتمالی برای ارتباط بین کاهش شنوایی و زوال شناختی ارائه کرده است. از دست دادن شنوایی “می تواند مغز را سخت تر کار کند”، فشار دادن به شنیدن به قیمت سیستم های حافظه. از دست دادن شنوایی همچنین ممکن است باعث شود مغز “سریعتر کوچک شود”. دلیل احتمالی دیگر این است که کم شنوایی می تواند باعث انزوای اجتماعی افراد شود که به سلامت مغز آسیب می رساند.

او افزود که کار بیشتری از کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی شده برای آزمایش قطعی تأثیر سمعک بر شناخت و زوال عقل مورد نیاز است. هوانگ گفت، کارآزمایی ACHIEVE (ارزیابی سلامت شناختی و پیری در سالمندان) که توسط مؤسسه ملی پیری نیز تأمین می شود، تأثیر درمان کم شنوایی را بر شناخت و زوال عقل آزمایش می کند و نتایج آن کارآزمایی اواخر امسال در دسترس خواهد بود.

به گفته مؤسسه ملی پیری، حدود یک سوم از افراد مسن دچار کم شنوایی هستند و با افزایش سن احتمال ابتلا به کم شنوایی افزایش می یابد.

اما محققان این مطالعه اخیر، که یافته‌های آن در یک نامه تحقیقاتی در ژورنال معتبر JAMA در 10 ژانویه منتشر شد، می‌گویند مطالعات گذشته محدود بوده‌اند، زیرا آنها در برابر سوگیری انتخاب آسیب‌پذیر بوده‌اند – با استفاده از داده‌های گزارش‌شده خود. ممکن است نگاه دقیقی به کم شنوایی و زوال عقل در مقیاس ملی ارائه نکرده باشد.

«مطالعه ملی سلامت و روند پیری داده‌ها را از طریق بازدیدهای خانگی جمع‌آوری می‌کند، که مشارکت افراد آسیب‌پذیر مانند بزرگسالان بالای 90 سال و بزرگسالان دارای معلولیت را در مقایسه با یک مطالعه مبتنی بر کلینیک، که فقط افراد را جذب می‌کند، آسان‌تر می‌کند. هوانگ گفت که توانایی و امکانات لازم برای رفتن به کلینیک ها را دارند.

این مطالعه که توسط مؤسسه ملی پیری تامین شد، یک مجموعه داده ملی از مطالعه ملی سلامت و روند پیری را تجزیه و تحلیل کرد که از سال 2011 ادامه دارد.

این مطالعه به جای تکیه بر کاهش شنوایی ذهنی و گزارش شده از یک معیار شنوایی عینی و شنوایی سنجی استفاده کرد. آلیسون هوانگ، نویسنده ارشد این مطالعه و محقق ارشد مرکز شنوایی و سلامت عمومی در مرکز شنوایی و سلامت عمومی، در ایمیلی به Yahoo News گفت: ما همچنین از داده‌هایی استفاده کردیم که نشان‌دهنده بیشتری از افراد مسن در ایالات متحده است.