ایالات متحده می گوید زمان آن فرا رسیده است که سوئد به ناتو بپیوندد و ترکیه اف-16های جدید دریافت کند

من با اردوغان صحبت کردم و او هنوز هم می‌خواهد روی هواپیماهای اف 16 کار کند. به او گفتم که می‌خواهیم با سوئد معامله کنیم. پس بیایید این کار را انجام دهیم.”

بلینکن اظهار داشت که دولت این دو موضوع را به هم مرتبط نکرده است، اما تصدیق کرد که برخی از قانونگذاران ایالات متحده به هم مرتبط بوده اند. رئیس جمهور جو بایدن روز دوشنبه در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه این دو موضوع را به طور ضمنی مرتبط دانست.

با این حال، بلینکن اصرار داشت که این دو موضوع متمایز هستند. با این حال، او تاکید کرد که تکمیل هر دو به طور چشمگیری امنیت اروپا را تقویت می کند.

کریسترسسون گفت که دو طرف از زمان رای‌گیری روز یکشنبه در تماس بوده‌اند و هیچ تردیدی در صحبت در مورد مزایایی که سوئد برای ناتو به ارمغان می‌آورد «زمانی که به ائتلاف ملحق می‌شویم» ابراز نکردند.

بلینکن گفت: «ما معتقدیم زمان آن فرا رسیده است. وی از پیش بینی اینکه ترکیه و مجارستان، تنها عضو دیگر ناتو که هنوز عضویت سوئد را تایید نکرده است، چه زمانی موافقت خود را اعلام خواهند کرد، خودداری کرد.

استولتنبرگ گفت: “هیچ تضمینی وجود ندارد، اما دستیابی به راه حل و امکان تصمیم گیری درباره عضویت کامل برای سوئد تا نشست ویلنیوس کاملاً ممکن است.”



منبع

بلینکن در یک کنفرانس خبری مشترک در شهر لولیا در شمال سوئد با اولف کریسترسسون نخست وزیر سوئد به خبرنگاران گفت: «به نظر ما هر دوی اینها برای امنیت اروپا حیاتی هستند. ما معتقدیم که هر دو باید در اسرع وقت پیش بروند. یعنی الحاق سوئد و حرکت رو به جلو در بسته اف 16 به طور گسترده تر.»

بلینکن برای شرکت در نشست شورای تجارت و فناوری ایالات متحده و اتحادیه اروپا در سوئد است و روز چهارشنبه به اسلو، نروژ برای گردهمایی وزرای خارجه ناتو می‌رود و در روز جمعه به فنلاند، عضو تازه پذیرفته‌شده اتحاد، می‌رود.

اسلو، نروژ (AP) – آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت «اکنون زمان آن فرا رسیده است که ترکیه مخالفت خود را با پیوستن سوئد به ناتو کنار بگذارد، اما گفت که دولت بایدن همچنین معتقد است که باید به ترکیه جنگنده‌های اف-16 ارتقا یافته ارائه شود». در اسرع وقت.”

اردوغان پس از پیروزی مجدد در انتخابات آخر هفته، ممکن است مایل باشد اعتراضات خود را نسبت به عضویت سوئد کاهش دهد. اردوغان سوئد را متهم می کند که نسبت به گروه هایی که آنکارا آنها را تروریست می داند، بسیار نرم رفتار می کند و مجموعه ای از اعتراضات قرآن سوز در استکهلم پایگاه حمایت مذهبی او را خشمگین کرد و موضع سخت او را بیش از پیش محبوب کرد.

اما، او گفت، “ما شکی نداریم که می تواند باشد، باید باشد، و ما انتظار داریم که تا زمانی که رهبران ائتلاف در ویلنیوس، لیتوانی در ژوئیه در اجلاس سالانه دیدار کنند، تکمیل شود.”

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در سخنانی در اسلو پیش از نشست وزرای خارجه گفت که هدف این است که سوئد قبل از نشست سران رهبران در ماه ژوئیه در داخل این گروه باشد.