ایالات متحده از تایوان در برابر تهاجم چین دفاع خواهد کرد

پکن (AP) – رئیس جمهور جو بایدن می گوید اگر چین بخواهد به جزیره خودمختار مورد ادعای پکن به عنوان بخشی از خاک تایوان حمله کند، نیروهای ایالات متحده از تایوان دفاع خواهند کرد و این امر بر حمایت رسمی آمریکا از دموکراسی جزیره افزوده است.

در ماه مه، بایدن وقتی در یک کنفرانس خبری در توکیو از او پرسیده شد که آیا در صورت حمله چین به تایوان حاضر است برای دفاع از تایوان مشارکت نظامی داشته باشد، پاسخ مثبت داد.



منبع

سی‌بی‌اس نیوز گزارش داد که کاخ سفید پس از مصاحبه گفت که سیاست ایالات متحده تغییر نکرده است. این سیاست می گوید واشنگتن می خواهد وضعیت تایوان را به صورت مسالمت آمیز حل و فصل کند، اما نمی گوید که آیا نیروهای آمریکایی ممکن است در پاسخ به حمله چین اعزام شوند یا خیر.

تایوان و چین در سال 1949 پس از یک جنگ داخلی که با کنترل سرزمین اصلی توسط حزب کمونیست به پایان رسید، از هم جدا شدند. دو دولت می گویند که آنها یک کشور هستند اما اختلاف دارند که حق دارد رهبر ملی باشد.

پکن از تماس رسمی خارجی با دولت منتخب تایوان به عنوان تشویقی برای دائمی کردن استقلال واقعی خود انتقاد می کند، گامی که سرزمین اصلی می گوید منجر به جنگ خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: «تایوان درباره استقلال خود قضاوت می کند. ما استقلال آنها را تشویق نمی کنیم.»

واشنگتن طبق قانون فدرال موظف است ببیند که تایوان ابزاری برای دفاع از خود دارد، اما نمی گوید که آیا نیروهای آمریکایی اعزام خواهند شد یا خیر. ایالات متحده هیچ رابطه رسمی با این جزیره ندارد اما روابط دیپلماتیک غیررسمی دارد.

واشنگتن می گوید از استقلال رسمی تایوان حمایت نمی کند، موضعی که بایدن در مصاحبه ای که یکشنبه پخش شد تکرار کرد.

بایدن در مصاحبه ای که یکشنبه در برنامه 60 دقیقه شبکه خبری CBS پخش شد، در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای آمریکایی، مردان و زنان آمریکایی، در صورت تهاجم چین از تایوان دفاع خواهند کرد، گفت: «بله».

اظهارات بایدن در بحبوحه افزایش تنش بر سر تایوان به دنبال تلاش های دولت شی جین پینگ، رئیس جمهور چین برای ارعاب جزیره با شلیک موشک به دریا و پرواز جت های جنگنده در نزدیکی و بازدید شخصیت های سیاسی از جمله نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایپه بیان می شود.