اتحادیه اروپا متعهد شده است که در صورت حمله به شبکه انرژی، تلافی جویانه خواهد شد

بودسکوف در بیانیه ای هشدار داد که «دلیلی برای نگرانی در مورد وضعیت امنیتی در منطقه دریای بالتیک وجود دارد. علیرغم تلاش‌های جنگی در اوکراین، روسیه حضور نظامی قابل توجهی در منطقه دریای بالتیک دارد و ما انتظار داریم که آنها به حملات شمشیربازی خود ادامه دهند.

زلزله شناسان روز سه شنبه گزارش دادند که قبل از کشف نشت غیرمعمول در دو خط لوله گاز طبیعی زیر آب که از روسیه به آلمان می رود، انفجارهایی در دریای بالتیک به لرزه در آمد. این حوادث در حالی رخ داد که اتحادیه اروپا در تلاش برای جلوگیری از افزایش قیمت گاز و برق است.

___

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای به نمایندگی از 27 عضو این اتحادیه گفت: “تمام اطلاعات موجود نشان می دهد که این افشاگری ها نتیجه یک اقدام عمدی است.” هر گونه اختلال عمدی در زیرساخت انرژی اروپا کاملا غیرقابل قبول است و با واکنشی قوی و متحد مواجه خواهد شد.

مورتن بودسکوف، وزیر دفاع دانمارک، روز چهارشنبه با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو برای بحث در مورد این حوادث دیدار کرد. وزارت دفاع دانمارک گفت که همچنین معتقد است “تخلفات در نتیجه یک اقدام عمدی رخ داده است.”

نشتی در خطوط لوله گاز در نزدیکی جزیره بورنهولم دریای بالتیک دانمارک مشاهده شد. مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک گفته است که «ارزیابی واضح مقامات این است که این اقدامات عمدی هستند نه تصادف».

بروکسل (AP) – یک مقام ارشد روز چهارشنبه گفت اتحادیه اروپا مشکوک است که آسیب به دو خط لوله گاز طبیعی زیر آب خرابکاری بوده است و نسبت به تلافی هرگونه حمله به شبکه های انرژی اروپا هشدار می دهد.

برخی از رهبران و کارشناسان اروپایی با توجه به بن بست انرژی با روسیه ناشی از جنگ در اوکراین به خرابکاری احتمالی اشاره کردند. این سه نشتی در خطوط لوله نورد استریم 1 و 2 گزارش شده است که با گاز طبیعی پر شده اند اما سوخت را به اروپا نمی رسانند.

اما او گفت: “هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد چه کسی می تواند پشت آن باشد.” فردریکسن این پیشنهاد را رد کرد که این حادثه حمله به دانمارک است و گفت که نشت در آب های بین المللی رخ داده است.

یان ام. اولسن در کپنهاگ در این گزارش مشارکت داشت.



منبع

این خطوط لوله امکان انتقال گاز به آلمان را بدون عبور از اوکراین یا لهستان فراهم می کند. به گفته تحلیلگران، این آسیب بدین معناست که بعید است آنها بتوانند در زمستان امسال گازی به اروپا ببرند، حتی اگر اراده سیاسی برای آنلاین کردن آنها ظاهر شود.

بورل گفت اتحادیه اروپا از هرگونه تحقیق در مورد آسیب حمایت خواهد کرد و «گام‌های بیشتری برای افزایش انعطاف‌پذیری ما در امنیت انرژی برمی‌دارد».