مکزیک متعهد شده است که قطار بزرگ مرتفع را در یک سال تکمیل کند

مکزیکو سیتی (AP) – رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور روز دوشنبه گفت که پروژه توریستی قطار مشکل دار مایا مکزیک اکنون شامل یک مسیر 45 مایلی (72 کیلومتری) از مسیر مرتفع در جنگل می شود.

او گفت که این ساخت و ساز قبلاً آب کریستالی معمولی را که از طریق سیستم های غار در یوکاتان می گذرد، آلوده می کند، که هیچ رودخانه سطحی ندارد و تا حد زیادی به آب زیرزمینی وابسته است.

لوپز اوبرادور چندین بار نظر خود را در مورد پروژه حیوان خانگی خود تغییر داده است، پروژه ای که در نظر گرفته شده است تا گردشگران را به اطراف شبه جزیره یوکاتان برساند. این پروژه در ابتدا قرار بود در یک خط مرتفع بر فراز بزرگراه ساحلی، جایی که اکثر هتل ها در آن قرار دارند، اجرا شود.

و مهندسان نگران بودند که خاک آهکی شکننده و غارنشین زیر وزن قطار پرسرعت فرو بریزد. اما رئیس جمهور اکنون می گوید که دو سوم خط به زمین نمی رسد.

آخرین تغییر همچنین شک و تردیدهایی را در مورد اینکه آیا چنین مسیر مرتفعی – که لوپز اوبرادور گفت شامل یک پل معلق 260 فوتی (80 متری) بر روی یک غار وسیع است – می تواند همانطور که رئیس جمهور وعده داده است ظرف یک سال تکمیل شود، ایجاد کرد.

این امر با مخالفت طرفداران محیط زیست روبرو می شود که می گویند قطار شبکه غارها و دریاچه های فروچاله را در اطراف استراحتگاه های تولوم و پلایا دل کارمن در هم می ریزد یا آلوده می کند.

فعالان این ایده را رد کردند که مهندسان می‌توانند هنگام غرق کردن ستون‌های تکیه‌گاه از غارها دوری کنند، یا اینکه قطار هیچ تاثیری نخواهد داشت، با اشاره به اینکه میلیون‌ها درخت قبلاً برای این پروژه قطع شده‌اند.

اما مخالفت صاحبان هتل باعث شد که او مسیر را با بریدن یک مسیر 68 مایلی (110 کیلومتری) از میان جنگل بین استراحتگاه های کانکون و تولوم تغییر دهد.

لوپز اوبرادور گفت: «این کمترین تأثیر را خواهد داشت، زیرا جایی که خلبانان را غرق می کنند جایی است که چیزی وجود ندارد».

خوزه پپه اوربینا، غواصی که چندین دهه غارها را کاوش کرده است، می گوید: «آنها توانایی فنی برای غرق کردن ستون ها در جایی که غار وجود ندارد را ندارند، زیرا آنها (غارها) همه جا هستند.

در عوض، بر روی هزاران شمع 80 فوتی (25 متری) که در خاک سنگی فرو رفته اند، بالا می رود و از قسمت های مرتفع پیش ساخته در هشت فوت (2.5 متر) بالاتر از سطح زمین پشتیبانی می کند.

خط قطار مایا به طول 950 مایل (1500 کیلومتر) قرار است در یک حلقه ناهموار در اطراف شبه جزیره یوکاتان حرکت کند و استراحتگاه های ساحلی و مکان های باستان شناسی را به هم متصل کند.

اوربینا گفت: «ساختن قطار روی این خاک، ساخت قطار در وسط جنگل، ساخت قطاری که آب را آلوده می کند احمقانه است.

برخی از قدیمی‌ترین بقایای انسان در آمریکای شمالی در غارهای فروچاله معروف به “سنوت” در سواحل کارائیب این کشور کشف شده‌اند که تا 13000 سال پیش اغلب خشک بوده و توسط انسان‌ها رفت و آمد می‌کردند.



منبع