فلج اطفال در فاضلاب نیویورک شناسایی شده است. آیا باید نگران بود؟ کارشناسان توضیح می دهند

مونا راندولف بیمار فلج اطفال در سال 2018 از یک دستگاه تنفسی برای کمک به تنفس خود استفاده می کند. راندولف، که در سال 2019 درگذشت، همچنین یکی از آخرین کاربران باقیمانده در ایالات متحده از یک ریه آهن در سمت چپ بود. (شلی یانگ/ ستاره کانزاس سیتی/TNS از طریق گتی ایماژ)

چگونه ممکن است فردی به فلج اطفال مبتلا شود؟

کارشناسان می گویند ویروس فلج اطفال از طریق آب و غذای آلوده یا از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده منتقل می شود. ناقلین می توانند ویروس را برای هفته ها در مدفوع خود منتقل کنند و ویروس از کسانی که علائمی ندارند به گردش در می آید و باعث می شود اطرافیانشان به راحتی آلوده شوند.

کارشناسان می گویند که اکثر افرادی که به فلج اطفال مبتلا می شوند “هیچ علامت قابل مشاهده ای نخواهند داشت” – اما طبق گفته CDC، از هر 4 نفر حدود 1 نفر از علائم آنفلوانزا مانند گلودرد، سردرد و خستگی رنج می برند. همچنین ممکن است ضعف عضلانی یا مفاصل، آتروفی (تضعیف عضلات) یا مشکلات تنفسی را تجربه کنند.

فلج اطفال در فاضلاب نیویورک شناسایی شده است. آیا باید نگران بود؟ کارشناسان توضیح می دهند

پس از چندین دهه تلاش برای از بین بردن فلج اطفال در سراسر جهان، این ویروس از طریق نظارت بر فاضلاب در اورشلیم و لندن نیز یافت شد.

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، فلج اطفال، که معمولا به عنوان فلج اطفال شناخته می شود، یک بیماری عفونی و بسیار مسری است که به طور بالقوه می تواند باعث فلج و مرگ شود. این بیماری “ناشی از ویروسی است که از فردی به فرد دیگر به مغز و نخاع حمله می کند و می تواند منجر به فلج شود.” CDC خاطرنشان می کند که “از هر 200 عفونت، 1 مورد منجر به فلج غیرقابل برگشت می شود.” هیچ درمانی برای فلج اطفال وجود ندارد، اما با واکسن قابل پیشگیری است.

چند نوع مختلف از ویروس فلج اطفال وجود دارد؟

پتری به یاهو نیوز گفت: از این سه نفر، دو نفر از جهان ریشه کن شده اند. تنها تعداد انگشت شماری از آخرین مورد به نام ویروس فلج اطفال وحشی 1 وجود دارد که در پاکستان و افغانستان شروع شد و چند مورد در آفریقا معرفی شد.

مونا راندولف بیمار فلج اطفال در سال 2018 از یک دستگاه تنفسی برای کمک به تنفس خود استفاده می کند.  راندولف، که در سال 2019 درگذشت، همچنین یکی از آخرین کاربران باقی مانده از یک ریه آهن در ایالات متحده بود.

دکتر ویلیام پتری، رئیس کمیته تحقیقات فلج اطفال سازمان جهانی بهداشت و استاد بیماری های عفونی در دانشگاه ویرجینیا، به یاهو نیوز توضیح داد که “سه نوع مختلف از ویروس فلج اطفال وحشی وجود دارد” – انواع 1، 2 و 3.

IPV که به نام دکتر جوناس سالک که آن را در سال 1953 ساخت واکسن سالک نیز نامیده می شود، تنها واکسن فلج اطفال است که از سال 2000 به کودکان در ایالات متحده داده می شود.

این واکسن زنده ویروس سابین برای کمپین ریشه کنی جهانی ضروری است زیرا از آلوده شدن فرد جلوگیری می کند. شما ایمنی فوق العاده ای در روده خود در برابر آلوده شدن پیدا می کنید.

او گفت که «هر چه بیشتر [polio] در اینجا وجود دارد، احتمال بیشتری وجود دارد که با فردی مواجه شود که واکسینه نشده است، و سپس آن فرد در نهایت می تواند علائم عصبی مننژیت شبه فلج اطفال یا حتی بدتر از آن را دریافت کند – فلج اطفال فلجی که زندگی را تغییر می دهد و باعث فلج می شود. در بسیاری از موارد، تا آخر عمر.»

چه واکسن هایی برای پیشگیری از فلج اطفال وجود دارد؟

اکنون مقامات در ایالات متحده به والدین هشدار می دهند که فرزندان خود را برای این بیماری بالقوه کشنده که عمدتاً کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد واکسینه کنند.

فلج اطفال چیست؟

جعبه واکسن فلج اطفال

از نظر پتری، مورد ویروس فلج اطفال وحشی 1 در نیویورک “تنها یک شکست موقتی” است.



منبع

دو نوع واکسن برای محافظت در برابر فلج اطفال وجود دارد: واکسن غیرفعال ویروس فلج اطفال (IPV) که تزریقی است و واکسن خوراکی ویروس فلج اطفال (OPV) که از طریق دهان تزریق می شود.

دکتر فابین دیوماند، مدیر برنامه ظرفیت افزایش ریشه‌کنی فلج اطفال در Task Force برای سلامت جهانی، افزود: «چالش واقعاً این است که مطمئن شویم مردم واکسینه می‌شوند. هیچ کشوری محافظت نمی شود مگر اینکه انتقال ویروس فلج اطفال را در همه جا متوقف کنیم.»

فلج اطفال اینجاست؟

بکنسون به Yahoo News گفت: «ترکیب یافتن یک مورد فلج فلج اطفال و یافتن آن در فاضلاب باعث می‌شود تا بر نیاز به بیرون رفتن و واکسینه شدن تاکید کنیم، به‌ویژه اگر قبلاً واکسینه نشده‌اید.» بدیهی است که وجود دارد. ده ها هزار نفر در سراسر ایالت که هرگز واکسینه نشده اند.”

پتری به یاهو نیوز گفت که کره زمین در آستانه ریشه کن کردن ویروس فلج اطفال وحشی 1 است و کمک های دولت ایالات متحده و سازمان بهداشت جهانی و همچنین حمایت بنیاد گیتس و باشگاه روتاری را اعتبار می دهد.

بر اساس CDC، “ویروس فلج اطفال وحشی” برای بیش از 30 سال در ایالات متحده از بین رفته است: “از سال 1979، هیچ موردی از فلج اطفال ناشی از ویروس فلج اطفال وحشی در ایالات متحده منشاء نیافته است.”

برایون بکنسون، یک اپیدمیولوژیست در وزارت بهداشت ایالت نیویورک، به یاهو نیوز توضیح داد: «میزان ویروس فلج اطفال که در محیط وجود دارد و بین افراد منتقل می‌شود، واقعاً می‌تواند با سرعت نسبتاً سریعی افزایش یابد.»

یک مورد از ویروس فلج اطفال – اولین مورد در ایالات متحده در نزدیک به یک دهه شناسایی شد – در یک جامعه حومه نیویورک در ماه ژوئیه زمانی که مقامات بهداشتی اعلام کردند که یک مرد واکسینه نشده به این بیماری مبتلا شده است، پیدا شد. او در طول مدت مواجهه به خارج از کشور سفر نکرده بود، که نشان می دهد او در این کشور به آن مبتلا شده است. از آن زمان، این ویروس در نمونه های فاضلاب در شهرستان های راکلند و اورنج ایالت و همچنین در شهر نیویورک یافت شده است.

مردی در 17 اوت در یک کلینیک بهداشتی در بروکلین بازوی خود را در جایی که واکسن فلج اطفال دریافت کرده بود نشان می دهد. (اد جونز/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

پتری گفت که برای اینکه فردی به فلج اطفال مبتلا شود، باید «در معرض یک ویروس فلج اطفال مشتق از واکسن قرار گیرد و آن را به نورویرولنت، که توانایی ایجاد فلج است، برگرداند. شما باید کسی را داشته باشید که واکسینه نشده باشد، و این هر دو اتفاق غیرعادی هستند.

علائم فلج اطفال چیست؟

جعبه واکسن فلج اطفال در یک کلینیک بهداشتی در بروکلین، نیویورک (اد جونز/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

واکسن خوراکی به افتخار دکتر آلبرت بروس سابین نامگذاری شده است که آن را در سال 1960 ایجاد کرد. پتری توضیح داد که OPV از ویروس های فلج اطفال زنده استفاده می کند و “همیشه خطر ابتلا به یک مورد فلج ناشی از واکسن وجود دارد، و این دلیلی است که ایالات متحده نشان می دهد: در سال 1970، ما استفاده از واکسن ویروس زنده سابین را متوقف کردیم زیرا تنها موارد فلج اطفال فلج کننده ای که مشاهده می کردیم به دلیل بازگشت ویروس واکسن به حالت خطرناک بود.

مردی در خارج از یک کلینیک بهداشتی بازوی خود را در جایی که واکسن فلج اطفال دریافت کرده بود به نمایش می گذارد.

اگر در شهر نیویورک یا منطقه دیگری هستید که ویروس فلج اطفال را شناسایی کرده است، کارشناسانی مانند Backenson توصیه می کنند واکسینه شوید.

طبق گفته CDC، «واکسن فلج اطفال با آماده کردن بدن کودکان برای مبارزه با ویروس فلج اطفال از کودکان محافظت می کند. تقریباً همه کودکان (99٪) که تمام دوزهای توصیه شده واکسن را دریافت می کنند، از فلج اطفال محافظت می شوند. بنابراین، استراتژی ریشه کنی فلج اطفال مبتنی بر پیشگیری از طریق ایمن سازی هر کودک برای جلوگیری از انتقال و در نهایت عاری سازی جهان از فلج اطفال است.

آیا باید علیه فلج اطفال واکسن بزنید؟