بایدن از دادگاه عالی خواست تا در برنامه بخشودگی وام دانشجویی مداخله کند


واشنگتن – دولت جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن روز جمعه درخواست تجدیدنظر اضطراری به دیوان عالی داد و از قضات خواست تا در یک مناقشه حقوقی چند ماهه بر سر برنامه بخشودگی 400 میلیارد دلاری وام دانشجویی که توسط دو دادگاه فدرال متوقف شده است، مداخله کنند.

دولت درخواست خود را چند روز پس از اینکه دادگاه استیناف ایالات متحده برای حوزه هشتم مستقر در سنت لوئیس با گروهی از ایالت های محافظه کار که استدلال کرده اند مقامات وزارت آموزش از اختیارات خود در این برنامه فراتر رفته اند، ارائه کرد.

یک قاضی منطقه ای ایالات متحده در تگزاس نیز در یک شکایت جداگانه این برنامه را متوقف کرده است.

الیزابت پریلوگار، وکیل کل ایالات متحده که نماینده دولت فدرال است، می‌گوید: «حکم نادرست مدار هشتم میلیون‌ها وام‌گیرنده از نظر اقتصادی آسیب‌پذیر را در بلاتکلیفی قرار می‌دهد، در مورد میزان بدهی خود نامطمئن هستند و نمی‌توانند با درک دقیق تعهدات بازپرداخت آینده خود تصمیمات مالی بگیرند.» در دادگاه عالی، در دادخواست تجدید نظر گفت.

‘سوالات عمده’: توانایی بایدن برای دور زدن کنگره، با کاهش بدهی دانشجویان، با یک مانع قانونی “بزرگ” مواجه است.

مسیر رو به جلو: آیا بخشودگی وام دانشجویی مرده است؟ امید در حال کاهش است، اما در اینجا گزینه های باقی مانده بایدن وجود دارد

دولت از دادگاه عالی خواست تا به دستور دادگاه بدوی پایان دهد، که این امر آن را یک گام به احیای برنامه در حالی که دعوا ادامه دارد نزدیک‌تر می‌کند.

شش ایالت – آرکانزاس، آیووا، کانزاس، میسوری، نبراسکا و کارولینای جنوبی – استدلال می‌کنند که دولت فاقد اقتدار برای بخشش بدهی وام دانشجویی است. ایالت ها تاکید کردند که با لغو میلیاردها بدهی وام دانشجویی به آنها آسیب مالی وارد خواهد شد.

این دعوای قضایی برنامه ای را که بر میلیون ها آمریکایی تأثیر می گذارد متوقف کرده است. طرح بایدن تا سقف 20000 دلار بدهی وام دانشجویی برای دریافت کنندگان گرنت پل و 10000 دلار برای سایر وام گیرندگان، برای افرادی که حداکثر 125000 دلار در سال درآمد دارند یا بخشی از خانواده ای که مجموع درآمد آنها بیش از 250،000 دلار نیست، لغو می کند.

یک قاضی فدرال در میسوری ماه گذشته درخواست ایالت ها برای مسدود کردن برنامه را رد کرد و گفت که آنها فاقد حق شکایت هستند. در حالی که شکایت آنها «چالش‌های مهم و قابل توجهی را برای طرح کاهش بدهی‌ها ارائه می‌کرد»، دادگاه بدوی حکم داد، «شاکیان فعلی قادر به ادامه کار نیستند». ایالت ها به مدار هشتم اعتراض کردند، که درخواستی را برای مسدود کردن موقت برنامه در حالی که دعوا ادامه دارد پذیرفت.

نور بخشی از ساختمان دیوان عالی هنگام غروب در کاپیتول هیل در واشنگتن، چهارشنبه، 16 نوامبر 2022 روشن می شود. (AP Photo/Patrick Semansky) ORG XMIT: DCPS206

نور بخشی از ساختمان دیوان عالی هنگام غروب در کاپیتول هیل در واشنگتن، چهارشنبه، 16 نوامبر 2022 روشن می شود. (AP Photo/Patrick Semansky) ORG XMIT: DCPS206

این سومین بار است که این برنامه به دیوان عالی کشور می آید. امی کونی بارت، قاضی همکار، درخواست مشابهی از سوی یک گروه مالیات دهندگان ویسکانسین را رد کرد. بارت درخواست مسدود کردن برنامه را بدون توضیح رد کرد، همانطور که اغلب در پرونده اضطراری دادگاه چنین است.

بارت در 4 نوامبر چالش دوم برای برنامه را رد کرد. یک گروه حقوقی محافظه کار درخواست تجدید نظر اضطراری در آن پرونده به نمایندگی از دو نفر که حق لغو “خودکار” بدهی خود را داشتند، ارائه کرده بود. شاکیان ادعا کرده بودند که لغو خودکار بدهی آنها “مطالبات مالیاتی مازاد بر طبق قوانین ایالتی” ایجاد می کند.

یکی از دلایلی که دعواهای مختلف زیادی بر سر این برنامه وجود دارد این است که گروه‌های مخالف این برنامه تلاش می‌کنند تا شاکی را بیابند که دارای جایگاه باشد – به عبارت دیگر، کسی که بتواند نشان دهد که در اثر این تلاش آسیب دیده است به گونه‌ای که به آنها اجازه می‌دهد به چالش بکشند. آن را در دادگاه فدرال

حتی اگر دادگاه عالی درخواست تجدیدنظر اضطراری در مورد این برنامه را برای بار سوم رد کند، دولت نمی تواند به دلیل تصمیم جداگانه در پرونده تگزاس، بخشودگی بدهی دانشجویان را آغاز کند. دولت روز پنجشنبه از دادگاه استیناف ایالات متحده درخواست کرد که حوزه پنجم به طور موقت این حکم را مسدود کند.

بایدن طرح کاهش بدهی را بر اساس قانون قهرمانان، که پس از 11 سپتامبر به تصویب رسید، به تصویب رساند که منجر به یک کمپین نظامی تحت رهبری آمریکا علیه تروریسم شد. این قانون به دولت اختیار داد تا بدهی وام دانشجویی را در ارتباط با عملیات نظامی یا شرایط اضطراری ملی ببخشد.

دولت تاکید کرد که قانون بخشش وام را برای آمریکایی‌هایی که به دلیل همه‌گیری COVID-19 با مشکلات مالی روبرو هستند، مجاز می‌سازد.

مشارکت کننده: جوی گاریسون

این مقاله در ابتدا در USA TODAY منتشر شد: بایدن از دادگاه عالی خواست تا در طرح بخشش وام دانشجویی مداخله کند.



منبع