ناتو و روسیه در بازی موش و گربه هوایی پرخطر

اما تهاجم به اوکراین که منجر به تمرکز قابل توجه نیروهای مسلح در حریم هوایی منطقه شده است، خطر حوادثی را افزایش داده است که می‌تواند جرقه‌ای برای تشدید تنش باشد.

آنها زمانی اتفاق می‌افتند که هواپیمایی دیده می‌شود که نقشه و هویت خود را به شکل معمول آشکار نکرده است.

این مقام ناتو اضافه کرد که هواپیماهای نظامی روسیه نیز در ماه نوامبر بر فراز کشتی‌های ناتو در حال گشت زنی معمول در دریای بالتیک به شکلی ناامن پرواز کردند.

مسکو در سال های اخیر با ارسال هواپیماهای نظامی خود نه چندان دور از حریم هوایی مستقل کشورهای اروپایی از ارسال “پیام” تردیدی نداشته است.

هدف این ماموریت‌ها تا حدی جمع‌آوری اطلاعات است، اما همچنین ارسال پیامی به روسیه مبنی بر اینکه ناتو در حالی که درگیری در جناح شرقی آن ادامه دارد، مراقب است.

– خطر برای هواپیماهای غیرنظامی –

سرهنگ ایتالیایی میشل مورلی در ماه دسامبر به خبرگزاری فرانسه گفت: «ناتو همه چیزهایی را که در دریای سیاه اتفاق می‌افتد نظارت می‌کند، هیچ چیز بدون اطلاع ما در آنجا اتفاق نمی‌افتد».

از زمان الحاق کریمه به روسیه در سال 2014، اعضای جناح شرقی ناتو شامل سه کشور بالتیک، لهستان، بلغارستان و رومانی از یک به اصطلاح “پلیس آسمان” تقویت شده از ناتو بهره مند می شوند.

چند ماه قبل از حادثه روز سه‌شنبه، بریتانیا نیروی هوایی روسیه را متهم کرد که در پایان سپتامبر یک فروند موشک به نزدیکی یک هواپیمای نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا که بر فراز دریای سیاه گشت‌زنی می‌کرد، شلیک کرد.

این مقام افزود: «در چند مورد، هواپیماهای نظامی روسیه مانورهای مخاطره آمیزی را در نزدیکی شناسایی غیرمسلح متحدان که در حریم هوایی بین المللی پرواز می کردند، انجام دادند.

این پروازهای هشداردهنده که «آلفا اسکرامبل» نامیده می‌شوند، به دستور ستاد فرماندهی ناتو، هواپیماهایی را می‌بینند که با چند دقیقه اخطار از زمین بلند می‌شوند.

روسیه این موضوع را رد کرد که به عمد این پهپاد را سرنگون کرده است. اما از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022، این اولین حادثه مشابه بین مسکو و واشنگتن بود.

یک کارشناس فرانسوی که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، گفت: “این رویداد غیرمعمول است و استثنایی باقی می ماند. برای برجسته کردن یک تغییر واضح در وضعیت بدن بسیار منزوی است.”

ناتو و روسیه در بازی موش و گربه هوایی پرخطر

از زمان آغاز تهاجم به اوکراین، کشورهای عضو ناتو به صورت روزانه هواپیماها را بر فراز دریای سیاه می فرستند و در عین حال مراقب بودند حریم هوایی روسیه را که تا 12 مایل دریایی از ساحل امتداد دارد، نقض نکنند.

یک افسر نیروی هوایی فرانسه که خواست نامش فاش نشود، گفت: «بسیار نادر است که یک هواپیما بر فراز قلمرو ملی پرواز کند.

این کارشناس به آتش سوزی مکرر شوروی علیه بالن های استراتوسفر آمریکایی در دهه 1980 اشاره کرد.

dab-bur-sjw/adp/gw



منبع

یکی از مقامات ناتو که خواست نامش فاش نشود، گفت: «اکثریت قریب به اتفاق برخوردهای هوایی ایمن و حرفه ای بود.

آمریکا روز سه شنبه روسیه را متهم کرد که یکی از پهپادهای تجسسی ریپر خود را بر فراز دریای سیاه از طریق برخورد با هواپیمای جنگی سوخو-27 روسی سرنگون کرده است.

مورلی که بر یک گروه متشکل از چهار جت یوروفایتر حامی رومانی نظارت می‌کند، گفت: «ما مطمئن می‌شویم که روس‌ها به خوبی از حضور ما در امتداد مرزها آگاه هستند، همانطور که ما از حضور آنها به خوبی آگاه هستیم».

به گفته ناتو، در سال 2022، نیروهای هوایی ناتو در سرتاسر اروپا حدود 570 بار برای رهگیری هواپیماهای نظامی روسیه که به حریم هوایی اتحاد نزدیک می شدند، برخورد کردند.

آنچه مکرر است ترانزیت بر فراز آب های بین المللی، خارج از قلمرو مستقل، اما در فضایی است که کنترل کنندگان بالتیک در آن فعالیت می کنند تا ایمنی پروازها را تضمین کنند.

وی افزود: از سوی دیگر، این بازگشت به وضعیت پایان جنگ سرد است که تجهیزات هوایی غرب گهگاه منهدم می شد.

هواپیمای روسی سپس توسط هواپیماهای جنگنده ناتو رهگیری می شود که تماس بصری برقرار کرده و در صورت نیاز آن را اسکورت می کنند.

– “حمل و نقل مکرر” –

به گفته ناتو، هواپیماهای نظامی روسیه اغلب کد فرستنده ای را که موقعیت و ارتفاع آنها را نشان می دهد، ارسال نمی کنند، طرح پرواز را ارسال نمی کنند، یا با کنترل کننده های ترافیک هوایی ارتباط برقرار نمی کنند، که خطری بالقوه برای هواپیماهای مسافربری غیرنظامی دارد.

بیشتر رهگیری ها بر فراز دریای بالتیک و نه دریای سیاه صورت گرفت.

در بیشتر مواقع، تهاجمات روسیه به شدت کالیبره شده باقی می‌مانند، حتی اگر خطراتی داشته باشند.

از دست دادن یک پهپاد آمریکایی در دریای سیاه پس از برخورد ادعایی با هواپیمای جنگی روسیه، بازی پرخطر موش و گربه را در آسمان اروپا بین ناتو و هواپیماهای روسی آشکار کرده است.