قزاقستان نام پایتخت را تغییر داد و دوره ریاست جمهوری را تمدید کرد

او در اوایل ماه جاری خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شد و از این اقدام برای بازگرداندن نام قدیمی پایتخت کشور خبر داد.

آستانه پایتخت قزاقستان در سال 1997 شد، زمانی که نظربایف، که این کشور را برای سه دهه تحت اتحاد جماهیر شوروی و پس از استقلال در سال 1991 رهبری کرد، آن را از آلماتی به آنجا منتقل کرد. پس از استعفای وی در سال 2019، جانشین توکایف به افتخار نظربایف که نفوذ زیادی به عنوان رئیس حزب حاکم و شورای امنیت شهرستان داشت، آن را نورسلطان نامید.

توکایف قبلا گفته بود که در انتخابات شرکت خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که آیا اصلاحات جدید به او اجازه می دهد یا خیر، اما تغییرات مشابه قانون اساسی در روسیه و بلاروس به رهبران فعلی اجازه داد تا دوباره تحت قانون اساسی اصلاح شده نامزد شوند.



منبع

اما توکایف پس از ناآرامی های مرگبار ژانویه که تا حدودی به نارضایتی از قدرتی که نظربایف هنوز در اختیار داشت، او را از آن سمت ها برکنار کرد و اصلاحات گسترده را اعلام کرد.

پارلمان قزاقستان به اتفاق آرا در دو قرائت اصلاحات را در روز جمعه مورد حمایت قرار داد و توکایف آنها را در روز بعد امضا کرد. آنها دوره ریاست جمهوری را از پنج سال کنونی به هفت سال افزایش می دهند، اما هر رئیس جمهوری را از نامزدی برای دومین دوره ریاست جمهوری منع می کنند. این تغییرات همچنین پایتخت کشور را که اکنون نورسلطان نامیده می شود، به آستانه تغییر نام داد.

مسکو (AP) – رئیس جمهور قزاقستان روز شنبه اصلاحیه های قانون اساسی را امضا کرد که دوره ریاست جمهوری را به هفت سال افزایش داد و نام قدیمی پایتخت این کشور را بازگرداند.

این تغییرات از جمله اصلاحات سیاسی و اقتصادی است که رئیس جمهور قاسم ژومارت توکایف پس از اعتراضات خشونت آمیز کشور در ماه ژانویه که بیش از 200 کشته برجای گذاشت، خواستار آن شده است. این ناآرامی ها با افزایش شدید قیمت سوخت آغاز شد، اما همچنین نشان دهنده ناامیدی گسترده از سیاست این کشور بود که برای بیش از 30 سال تحت سلطه رئیس جمهور سابق نورسلطان نظربایف و حزبش بود.