قانونگذاران گرجستان از شهادت در تحقیقات ترامپ عقب نشینی کردند

مک‌بورنی حکم داد که هیئت منصفه نمی‌تواند درباره ارتباطات بین قانون‌گذاران، یا با اعضای کارمندان قانون‌گذاری سوال بپرسد، زیرا این مکالمات به دلیل امتیازات قانونی مصون هستند.

چاک افستریشن، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان، جمهوری خواه داکولا، روز چهارشنبه در جریان مناظره گفت: «همه ما نمی توانیم در مورد هر موضوعی که پیش روی ما قرار می گیرد متخصص باشیم. ما به دیگرانی که تخصص دارند تکیه می کنیم. این ارتباط برای کمک به ما در اتخاذ این تصمیمات محافظت خواهد شد.»

یک قاضی جورجیا سال گذشته حکم داد که قانونگذاران باید در برابر یک هیئت منصفه ویژه در آتلانتا در مورد تماس با شهروندان خصوصی در مورد مسائل مربوط به ترامپ شهادت دهند، حتی اگر این ارتباطات بخشی از وظایف قانونگذاری باشد.

اما دموکرات‌ها این سوال را مطرح می‌کنند که آیا جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند تا شواهد مربوط به دوره پس از انتخابات 2020 را بپوشانند، زمانی که برخی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه ادعاهای نادرست ترامپ مبنی بر تخلفات انتخاباتی در گرجستان را به نمایش گذاشتند.

مجلس نمایندگان ایالتی و سنا روز چهارشنبه قوانینی را تصویب کردند که می گوید امتیاز قانونگذاری – یک مفهوم حقوقی که ریشه در قانون اساسی ایالات متحده و جورجیا دارد و می گوید قانونگذاران نباید برای فعالیت های مربوط به وضع قوانین مورد بازجویی قرار گیرند – باید از ارتباطات با افراد خارج از قوه مقننه محافظت کند. اکثریت جمهوری خواهان رای موافق و اکثر دموکرات ها رای منفی دادند.

آتلانتا (AP) – قانونگذاران ایالت جورجیا در حال عقب نشینی از حکم دادگاه ایالتی هستند که برخی از آنها را مجبور به شهادت در جریان تحقیقات در مورد اینکه آیا دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و دیگران به طور غیرقانونی تلاش کرده اند بر انتخابات 2020 در این ایالت تأثیر بگذارند یا خیر.

هیئت منصفه ویژه از آن زمان کار خود را به پایان رسانده است. مک برنی روز دوشنبه هیئت را منحل کرد و جلسه استماع 24 ژانویه را برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا تمام یا بخشی از گزارش باید عمومی شود یا خیر، برنامه ریزی کرده است.

مهم این است که زبان تنها بخشی از قواعد قانونگذاری است. مشخص نیست که آیا این در دادگاه ادامه خواهد داشت یا خیر، و قضات در سراسر کشور معمولاً ادعاهای گسترده در مورد امتیاز قانونگذاری را محدود کرده اند.

فرد اسمیت، استاد حقوق اساسی در دانشگاه اموری در آتلانتا، گفت که وکلای ناحیه دارای اختیاراتی هستند که باید به آنها نیز احترام گذاشت.

اما او دریافت که چنین مصونیتی «نباید سپری باشد که به نفع افراد خارجی باشد یا به‌طور دیگری دامنه کامل تلاش‌های ادعایی برای براندازی انتخابات گرجستان را از دید هیئت منصفه پنهان کند».

___

جف امی را در توییتر دنبال کنید www.twitter.com/jeffamy.





منبع

استیو گوچ، رهبر اکثریت سنا، جمهوری‌خواه داهلونگا، دوشنبه گفت: «اگر شما و همکارتان در سمت راست یا چپتان درباره یک قانون صحبت می‌کنید، مانند همکارتان که با او صحبت می‌کنید، مصونیت خواهید داشت». بنابراین نمی‌توانید گفتگوی خود و او را بدون به خطر انداختن مصونیتی که آن سناتور از آن برخوردار است، فاش کنید.»

رابرت مک برنی، قاضی دادگاه عالی شهرستان فولتون، در ماه ژوئیه حکم داد که قانونگذاران از مصونیت گسترده ای برخوردارند، اما می توان از آنها در مورد مکالمات آنها با افراد خارج از مجلس سوال کرد. قانونگذاران استدلال کرده بودند که باید کاملاً از شهادت مصون باشند.

هر دو مجلس این زبان را به عنوان بخشی از مجموعه قوانین بزرگ تری تصویب کردند که به طور معمول در آغاز هر جلسه دو ساله مجمع عمومی جورجیا تصویب می شد.

ویپ اقلیت سنا، هارولد جونز دوم، دموکرات آگوستا، پرسید: «آیا ما به دلیل برخی از مسائل در انتخابات که با انتخابات پیش آمد، از آن محافظت می کنیم؟

در زمان صدور حکم مک‌بورنی، فانی ویلیس، دادستان ناحیه فولتون، گفت شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد شهادت رودی جولیانی، وکیل ترامپ و دیگران در دسامبر ۲۰۲۰ در مقابل کمیته‌های قانونگذاری، بخشی از یک برنامه چند ایالتی و هماهنگ شده توسط کمپین ترامپ برای نفوذ بود. نتایج انتخابات نوامبر 2020 در گرجستان و جاهای دیگر.

اسمیت گفت: «تصور این که یک قانون قانونگذاری ایالتی بتواند به نوعی بر توانایی DA برای درگیر شدن در مسئولیت های قانون اساسی ایالتی خود، تا حدی که در قانون اساسی پیش بینی شده است، غلبه کند، دشوار است.

دموکرات‌ها این هفته همچنین مقرراتی را زیر سوال بردند که نشان می‌دهد در صورتی که قانون‌گذار اول اجازه ندهد همکاران در مورد مکالمات خصوصی صحبت کنند، ممکن است یکی از قانون‌گذاران جورجیا بتواند مانع شهادت قانون‌گذار دیگری شود.

ویلیس اکنون باید تصمیم بگیرد که آیا از یک هیئت منصفه بزرگ عادی علیه ترامپ یا هر شخص دیگری کیفرخواست می خواهد. این تحقیقات طولانی یکی از چندین تحقیق در سراسر کشور بوده است که ترامپ را در حالی که سومین نامزدی را برای کاخ سفید انجام می دهد، به خطر می اندازد.

از آنجایی که قانونگذاران از الزامات سوابق باز ایالتی برای تولید ارتباطات کتبی خود مستثنی هستند، این احتمال وجود دارد که ارتباطات کتبی و شفاهی فقط در دعاوی قضایی منتشر شود. افستریشن گفت که ارتباطات کتبی با نهادهای شاخه اجرایی همچنان مشمول قوانین سوابق باز خواهد بود.