حرکت آرام ایالات متحده در دریای مدیترانه ممکن است به فشار بیشتر بر روسیه کمک کند، اما همه اعضای ناتو از این موضوع خوشحال نیستند.

این تحریم در سال 1987 برای محدود کردن میزان تسلیحات در جزیره در حمایت از تلاش‌ها برای اتحاد مجدد جمهوری قبرس و منطقه تحت اشغال ترکیه در بخش شمالی جزیره اعمال شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور این تصمیم را «از نظر محتوا و زمان غیرقابل توضیح» خواند و گفت آنکارا حضور نظامی خود را در جزیره تقویت خواهد کرد.

همسویی نزدیکتر با ایالات متحده همچنین می تواند به قبرس اجازه دهد تا در ازای تسلیحات جدید ساخت ایالات متحده، سلاح های نظامی ساخت روسیه خود را به اوکراین ارسال کند.

این امر می تواند به قبرس امکان دریافت تسلیحات مدرن آمریکایی و ارسال سلاح های ساخت روسیه خود را به اوکراین بدهد.

  • نیکولاوس پاناژیوتوپولوس، وزیر دفاع یونان، یونان و قبرس را “برادران” در “عصر ژئوپلیتیکی جدید و بسیار پیچیده” خواند و گفت که لغو تحریم می تواند مسیری را برای فروش تسلیحات و زیرساخت های ایالات متحده از جمله پایگاه دریایی در قبرس باز کند.

    قبرس منطقه حائل حافظ صلح سازمان ملل

    پس از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه، نیکوزیا تعدادی از کشتی‌های جنگی روسیه را از ورود به بنادر خود منع کرد و توافقنامه سال 2015 را لغو کرد که به روسیه اجازه دسترسی به این بنادر را برای تکمیل مجدد می‌داد. (پس از لغو نسبی تحریم ها در سال 2020، ایالات متحده از قبرس خواست تا کشتی های جنگی روسیه را از ورود به بنادر خود برای کسب امتیازات بیشتر منع کند، و این امر منجر به اختلاف دیپلماتیک بین واشنگتن و مسکو شد.)

    نیکوس آناستاسیادس، رئیس جمهور قبرس، گفت: «این یک تصمیم مهم است که منعکس کننده روابط استراتژیک رو به رشد بین دو کشور، از جمله در حوزه امنیت است. گفت پس از اعلام

    ترکیه این تصمیم را به شدت محکوم کرد و از آمریکا خواست در این مورد تجدید نظر کند. وزارت امور خارجه این کشور گفت که لغو این تحریم “بیش از پیش باعث تقویت ناسازگاری طرف یونانی قبرس خواهد شد و بر تلاش ها برای حل و فصل مجدد مساله قبرس تاثیر منفی خواهد گذاشت.”

    علاوه بر این، در سال 2020، دولت ایالات متحده تا حدی تحریم را برای اجازه صادرات اقلام نظامی غیر کشنده به قبرس لغو کرد و آموزش نیروهای قبرسی را آغاز کرد. به دنبال آن تمرینات مکرر بین واحدهای عملیات ویژه ایالات متحده و همتایان قبرسی آنها انجام شده است.

    اردوغان گفت که این اقدام آمریکا باعث “مسابقه تسلیحاتی در جزیره” خواهد شد و “هر اقدام احتیاطی برای امنیت ترک‌های قبرس انجام خواهد شد.”

    اما تصمیم ایالات متحده ترکیه را که با یونان متحد ناتو بر سر این جزیره در تضاد است، بدتر کرده است.

  • هلیکوپتر شینوک CH-47 ارتش بر فراز قبرس

    کنستانتین آتلمازوگلو در زمینه امنیت فراآتلانتیک و اروپا کار می کند. او دارای مدرک کارشناسی ارشد در مطالعات امنیتی و امور اروپا از دانشکده حقوق و دیپلماسی فلچر است. می توانید در لینکدین با او تماس بگیرید.

    قبرس یکی از بسیاری از موارد مناقشه بین یونان و ترکیه است که بدتر شدن روابط آن سایر اعضای ناتو را نگران کرده است. این جزیره از نظر قومی بین جوامع اکثریت یونانی-قبرسی و اقلیت ترک-قبرسی تقسیم شده است.

    ایالات متحده تا حدی تحریم را در سال 2020 لغو کرد و تصمیم اکنون برای لغو آن به طور کامل نشان دهنده تغییر وضعیت ژئوپلیتیکی در شرق مدیترانه است و نشانه کاهش نفوذ روسیه در منطقه است.

    افزایش همکاری

    تیم تخریب زیر آب قبرس قبرس جنگ ویژه نیروی دریایی ایالات متحده

    زمانی که این جزیره در سال 1960 از بریتانیا استقلال یافت، بریتانیا کنترل قلمرو خود را حفظ کرد، از جمله دو پایگاه نظامی که به عنوان مرکز عملیات و جمع‌آوری اطلاعات عمل می‌کردند.

    در 1 اکتبر، پنتاگون همچنین اعلام کرد که قبرس به برنامه مشارکت دولتی گارد ملی ایالات متحده ملحق خواهد شد که هدف آن افزایش همکاری امنیتی بین نیروهای آمریکایی و خارجی است.

    موقعیت استراتژیک

    ناوشکن نیروی دریایی USS Stout در لیماسول قبرس

    از دست دادن دسترسی به قبرس، کشتی‌های جنگی روسیه را مجبور می‌کند تا برای ادامه عملیات خود در منطقه به نقاط دیگری بروند. مسکو در حال حاضر یک بندر در سوریه دارد که در حال گسترش است.

    تانک T-80 ساخت روسیه در قبرس

    با این حال، در سال های اخیر، دولت قبرس به ایالات متحده نزدیک شده است.

    اسرائیل قبرس یونان ایتالیا خط لوله گاز اروپا مدیترانه

    ترکیه در سال 1974 به این جزیره حمله کرد و جمهوری ترک قبرس شمالی که فقط آنکارا آن را به رسمیت می شناسد، اکنون تقریباً یک سوم جزیره را تحت کنترل دارد و میزبان نزدیک به 40000 سرباز ترک است. دولت شناخته شده بین المللی در نیکوزیا حدود دو سوم جزیره را کنترل می کند. تلاش های متعدد برای اتحاد مجدد جزیره شکست خورده است.

    وزارت امور خارجه گفت: قوانین ایالات متحده رئیس جمهور ایالات متحده را ملزم می کند که سالانه به کنگره گواهی دهد که قبرس به همکاری در اجرای مقررات مالی ادامه می دهد و به “اقدامات لازم برای ممانعت از دسترسی کشتی های نظامی روسیه به بنادر” ادامه می دهد.

    روز پنجشنبه، آناستازیادس گفت که کشورش قصد ندارد تسلیحات خود را به اوکراین بفرستد اما امکان تعویض سخت افزار قبرس را با تسلیحات جدید باز گذاشت.

    تیم تخریب زیر آب قبرس و واحد وظیفه جنگ ویژه نیروی دریایی ایالات متحده اروپا در سپتامبر 2021 در قبرس آموزش می بینند.ارتش ایالات متحده / گروهبان پاتریک اورکات

    ایالات متحده تحریم تسلیحاتی 35 ساله خود علیه جمهوری قبرس را در ماه سپتامبر لغو کرد.

  • یک حافظ صلح سازمان ملل در قبرس در ژوئن 2017 دروازه ای به منطقه حائل جزیره تحت کنترل سازمان ملل را قفل می کند.IAKOVOS HATZISTAVROU/AFP از طریق گتی ایماژ

  • یک تانک T-80 ساخت روسیه گارد ملی قبرس در جریان تمرینی در اکتبر 2007.کریستوس تئودوریدس/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

    قبرس دارای 82 تانک T-80U، 43 خودروی جنگی پیاده نظام BMP-3، و تعدادی سیستم دفاع هوایی، از جمله دیگر سخت افزارهای ساخت روسیه است. تحلیلگران می گویند ارسال آن به اوکراین هم باعث تقویت دفاعی کیف می شود و هم نیکوزیا را از مسکو جدا می کند.

    مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید





    منبع

    قبرس به طور سنتی روابط نزدیکی با مسکو، که تامین کننده عمده تسلیحات نیکوزیا بود، داشت. این جزیره همچنین به عنوان پناهگاهی برای سرمایه های غیرقانونی روسیه در نظر گرفته می شود. بر اساس گزارش بنیاد کارنگی برای قطعه بین‌المللی، در سال 2019، قبرس دریافت‌کننده یا واسطه حدود 50 درصد از سرمایه‌گذاری روسیه در سراسر جهان بود.

    موقعیت قبرس علاوه بر مشرف به مدیترانه شرقی، امکان دسترسی به شمال آفریقا، شام و آسیای صغیر را فراهم می کند.

    تصمیم ایالات متحده برای لغو تحریم در بحبوحه واکنش گسترده‌تر جهانی به حمله روسیه به اوکراین است، اما همچنین می‌تواند به تنش‌های طولانی‌مدت بین دو تن از نزدیک‌ترین متحدان ایالات متحده دامن بزند.

    آتن از تصمیم ایالات متحده برای لغو تحریم استقبال کرد و نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان «شدیدترین رضایت» را از این اقدام ابراز کرد.

    در سال 2019، کنگره قانون مشارکت امنیت و انرژی مدیترانه شرقی را برای افزایش همکاری انرژی بین ایالات متحده و قبرس، اسرائیل و یونان تصویب کرد. سه کشور مدیترانه شرقی به همکاری سه جانبه نزدیک در زمینه انرژی و مسائل امنیتی منطقه ای ادامه می دهند.

    آناستازیادس به خبرنگاران گفت: “نیمی از قبرس اشغال شده است. ما به دفاع نیاز داریم و بنابراین بدون دفاع نمی توانیم زنده بمانیم.” اما آناستازیادس اضافه کرد که اگر کشور دیگری بخواهد تسلیحات ما را با تسلیحات مدرن و به همان اندازه قدرتمند جایگزین کند و از این طریق یک نیروی بازدارنده قاطع ایجاد کند، آنگاه موضوع متفاوت است.

    اختلاف بین متحدان

    قبرس نیکوزیا ترکیه منطقه حائل حافظ صلح سازمان ملل

    لغو این تحریم نقطه اوج اقدامات اخیر برای تقویت روابط آمریکا و قبرس است.

    یک حافظ صلح سازمان ملل به نقشه منطقه حائل بین جمهوری قبرس و جمهوری ترک قبرس شمالی در آوریل 2021 نگاه می کند.ROY ISSA/AFP از طریق گتی ایماژ

    ناوشکن موشک هدایت شونده نیروی دریایی ایالات متحده USS Stout در دسامبر 2013 وارد لیماسول قبرس شد.نیروی دریایی ایالات متحده / MCS2 آماندا آر. گری

    با این حال ممکن است لغو تحریم دوام نیاورد.

    هلیکوپترهای شینوک CH-47 ارتش ایالات متحده در ژانویه 2020 بر فراز سواحل قبرس پرواز می کنند.ارتش آمریکا/سرگرد رابرت فلینگهام

    • نقشه خط لوله گاز مدیترانه شرقی که در آوریل 2017 در تل آویو مشاهده شد.JACK GUEZ/AFP از طریق گتی ایماژ

      در ماه سپتامبر، ایالات متحده تحریم تسلیحاتی طولانی مدت خود را بر جمهوری قبرس لغو کرد و به این کشور جزیره ای اجازه داد تا از ماه اکتبر تسلیحات آمریکایی خریداری یا دریافت کند.